Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med datorkonfiguration

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Nu vill jag komma igång med mitt musikskapande och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med några frågor. Jag vill följande:

  1. spela in elektronisk popmusik

  2. använda min PC-laptop för ljudredigering (kör Windows och GNU/Linux och antar att Windows kommer behöva bli musiksystemet)

  3. använda fri programvara i den mån det är möjligt, men är beredd att köpa ett musikprogram om det går att motivera.

Detta är min befintliga utrustning (inte mycket, jag vet - kommentera gärna om det är något som absolut måste bytas ut eller kompleteras):

  • Referenshögtalare (Alesis M1 Active)

  • Synth (Roland Juno-106)

  • Keyboard (Korg iS50)

  • Mixerbord (Spirit Folio)

  • Kondensatormikrofon (ADK A-51)

  • Högkvalitétsmikrofon- och telekablar

Här är mina frågor:

  1. Vilka är USB-ljudkortsalternativen i prisklassen 2 000 till 8 000 SEK (även om jag antagligen aldrig kommer köpa ett ljudkort för 8 000)?

  2. Vilka musikprogram kan ni rekommendera och vad kostar de? Jag är ute efter en helhetslösning.

  3. Har ni några övriga råd i det här projektet?

Och förresten: som det är nu har jag ett Hoontech DSP24 Value PCI liggandes som jag inte kan använda. Vad är ett bra “Blocket”-pris för det kortet om jag skall sälja det?

Behöver jag mitt mixerbord?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-29 01:21

1. Finns för många för att nämna... FW, USB2, PC Card... möjligheterna är många.
2. Nästan samma här.
3. Linux... trevligt, men jag tror inte det är görligt för musikproduktion i större utsträckning.

Du har en bra å trevlig liten rigg i övrigt. Program som Ableton Live, Cubase och Sonar kommer instinktivt upp i mina tankar. Eller ProTools med M-Powered (M-audio) eller Digidesigns egna interface. Där har du några program du kan komma igång att göra musik i på några timmar. Samtliga rullar förmodligen bäst under Windows XP men är datorn hyfsat snabb lär Vista säkert också funka. Kolla respektive tillverkares sajter för OS-rekommendationer.

Oups; såg inte dina bonusfrågor...

4. Njäej, tror knappast någon vill betala för det. Skänk bort det.
5. Inte om du skaffar ett ljudkort med flera (samtidiga) ingångar.

Ursprungligen av jonkri:

Behöver jag mitt mixerbord?

Inte om du köper ett ljudkort med fantommatning, mikrofonförstärkare, hörlurs/kontrollrumsvolym.

En mbox kanske kan vara ett bra alternativ så slipper du bekymra dig om mjukvara.

Eller en 0404 USB (om du inte kan köra FW). Mycket populärt ljudkort.

1
Bevaka tråden