Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X problem sista dagarna?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-16 16:04

Jag kanske bara är paranoid, men efter att i något forum ha läst (minns ej vilket) att flera OS X användare upplevt sitt system som "konstigt" de senaste dagarna, så kan jag bara hålla med. Dockan kommer och går, voluminställningarna låster sig, mail verkar ha ballat ut. Nån som känner igen något av detta? Kör senaste versionen OS X, såklart.

*Orolig*

/Fredrik

Edit: Rubrik

Hos mig försvann en mapp. Jag är också lite paranoid men har inte misstänkt OS X förrän nu. Ringde Securitas för att kolla larmloggen men ingen hade varit inne under natten.

Det resulterade iallafall i helgarbete. Firmans nya grafiska material fick göras om. Blä.

Ena usb-porten på min flickväns iBook har lagt av två gånger och krävde omstart för att funka igen.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-05-16 16:16

Jag har just formaterat min systemdisk och lagt in nytt system eftersom att 2gig filer bara försvann! och datorn var bara allmänt skumme...

• Medlem
  • 2003-05-16 16:22

Förutom att Mail verkar ha otroliga problem att skicka och ta emot mail samt att den kräver att jag gång på gång ska mata in ett lösen som ändå inte funkar + att min docka försvann hux flux så upplever jag systemet som hysteriskt slött. Känns (inbillning) som något händer "under lakanen" eh...eller alltså, "bakom kulisserna" snarare. *ordval*. Vi har inte sett ett av de första OS X virusen? =/

Apropå det. Jag har ju Bostream (Xstream), men jag har inte delat ut några mappar eller har några andra tjänster i gång. Hur (o)skyddad är jag då? Har inte brandväggen på, eftersom jag inte har några tjänster på?

Om det är okej - fine! Om inte - vad ska jag genast installera eller konfigurera?

/Fredrik

Edit: Stavar som en kammäl.

• Medlem
  • 2003-05-16 16:26

Just det..det var detta jag läste:

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=23248

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-05-16 16:28

Jag har bytt tillbaka till Internet Explorer, och upplever att datorn mår bättre av att inte köra Safari. Segheten kom liksom krypande när man körde Safari.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Förutom att Mail verkar ha otroliga problem att skicka och ta emot mail samt att den kräver att jag gång på gång ska mata in ett lösen som ändå inte funkar + att min docka försvann hux flux så upplever jag systemet som hysteriskt slött. Känns (inbillning) som något händer "under lakanen" eh...eller alltså, "bakom kulisserna" snarare. *ordval*. Vi har inte sett ett av de första OS X virusen? =/

Apropå det. Jag har ju Bostream (Xstream), men jag har inte delat ut några mappar eller har några andra tjänster i gång. Hur (o)skyddad är jag då? Har inte brandväggen på, eftersom jag inte har några tjänster på?

Om det är okej - fine! Om inte - vad ska jag genast installera eller konfigurera?

/Fredrik

Edit: Stavar som en kammäl.

Hmm ... jag skulle min ha beskrivit min dator som hysteriskt slö förra veckan. Programmen startade på 15-30 studsar mot normala 2-3. Uppkopplingen la ner titt som tätt och badbollen snurrade för jämnan.

Här om dagen blåste jag disken och installerade om alltihop. Snabb som blixten, kallar jag burken numera ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag har bytt tillbaka till Internet Explorer, och upplever att datorn mår bättre av att inte köra Safari. Segheten kom liksom krypande när man körde Safari.

Safari snor åt sig en massa minne och lämnar inte tillbaka det, vilket kan vara en anledning till att datorn känns slöare. Startar man om programmet frigörs minnet igen. Ett fenomen som kallas för minnesläckor och beror på slarv från programmeraren. Det kommer förhoppningsvis att åtgärdas innan Safari lämnar betastadiet.

• Medlem
  • 2003-05-16 16:40

Jag har nyligen skapat 2 nya konton. Kan dessa slöa ner på något sätt? Jag ska också blåsa min burk snart, men det får bli när underbara, härliga Handelsbanken fixar bankprogrammet till OS X. De andra felen kan väl knappast ha med detta att göra? Dock fick jag efter varje gång ett felmeddelande som sade att det inte fanns någon åtkomst till en viss disk. Fick köra Cocktail efter varje kontouppläggning för att fixa felet...

*mummel*

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-05-16 16:49

Vad är det här för religiösa paranojagrejer?!

Händer det verkligen saker som ni inte kan kontrollera?

• Avstängd
  • 2003-05-16 17:01

Mailen la av idag och jag tycker att det händer grejer Knattrar i hårddisken utan att något program går.
I mailkontot stod det inaktiv så jag kunde inte ta emot mail och alla brevlådor försvann.
Kastade mitt konto la in nytt.
Då kom brevlådorna tillbaka de fanns på .mac

• Medlem
  • 2003-05-16 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar

Händer det verkligen saker som ni inte kan kontrollera?

NEJ! Vi är avslöjade... Vem tjallade? *mumlar vidare i tungor*

/F

Bara en tanke:
Jag brukar föreslå en rättighetsreparation när X spökar. Gör det igen och backar upp med ett stycke från dagens macfixit.com.

Troubleshooting Mac OS X 10.2.6 (#5): Shared Libraries

Shared Libraries If you are having problems with applications freezing at launch after upgrading to Mac OS X 10.2.6, trying using the Apple Disk Utility to repair permissions (good practice after any incremental update).

For some users, the problem only goes away temporarily after repairing permissions on the following files:

/private/var/db/netinfo.nib/index
./private/var/run/utmp

• Medlem
  • 2003-05-16 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar

är det någon som har koll på solfläckarna?

Och jag som fick en mapp med bilder förstörd häromdagen.
Det kanske finns ytterligare innebörd av X-Files?:rolleyes:

• Medlem
  • 2003-05-17 11:17

Dam-dam-hum-dam-di-dum...

*Nynnar X-files signaturen*

Lite knepigt dock att jag måste köra Cocktail efter varje skapat konto för att få saker och ting att fungera som det ska.

Nån som ska springa Göteborgsvarvet förresten?

/F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-17 12:22

Jag skall dessvärre inte springa Göteborgsvaravet, däremot har OS X börjat slänga ut mig efter middagsvilan. (Nja, snarare efter varje gång jag satt den i vila). Programmen, inklusive Finder, avslutas, och jag får logga in på nytt. Något som någon känner igen?

Vänligen, Ylan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Jag kanske bara är paranoid, men efter att i något forum ha läst (minns ej vilket) att flera OS X användare upplevt sitt system som "konstigt" de senaste dagarna, så kan jag bara hålla med. Dockan kommer och går, voluminställningarna låster sig, mail verkar ha ballat ut. Nån som känner igen något av detta? Kör senaste versionen OS X, såklart.

*Orolig*

/Fredrik

Edit: Rubrik

Igår så dök min externa LaCie firewire hårddisk efter att jag kopplat in den - disken gick inte att läsa. DiskWarrior reparerade den såpass att den gick att montera, men ca 13GB med info är spårlöst borta...

* Väldigt oroad *

/Micke

Hur många av er som upplever problem med mail och att åter och åter igen skriva in lösen använder home.se's pop-tjänst?

Den har jag ofta feta problem med och nu börjar jag misstänka att jag missar mail dessutom...

I övrigt, kan det inte bero på att det är fullmåne ifall systemet spökar? Var det inte så att en disk med mycket data vägde mer än en med lite data på, och ni som fått data förstörd snackade ju om ganska stora mängder... Antagligen gravitationen från månen (som ju är större när den är full) som påverkar! Mitt råd är att inte använda datorn förräns månen är max tre kvarts fylld

Well, faktiskt så har Graphic Converter börjat avslutas oväntat i bakgrunden. Utan att den gör något. Det enda som gör det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Hur många av er som upplever problem med mail och att åter och åter igen skriva in lösen använder home.se's pop-tjänst?

Den har jag ofta feta problem med och nu börjar jag misstänka att jag missar mail dessutom...

I övrigt, kan det inte bero på att det är fullmåne ifall systemet spökar? Var det inte så att en disk med mycket data vägde mer än en med lite data på, och ni som fått data förstörd snackade ju om ganska stora mängder... Antagligen gravitationen från månen (som ju är större när den är full) som påverkar! Mitt råd är att inte använda datorn förräns månen är max tre kvarts fylld

Home.se har ju haft fetproblem sedan starten med sin POP mail.

På den senaste tiden då jag låtit min iBook stått igång så har den bara stått och sugt upp minne som bara den. Jag har en gigabyte ledigt på hårddisken, och jag har flera gånger fått fel meddelandet att minnet är slut!

VA?!

Program startar inte lika snabbt som dom gjorde från början och ibland så stannar datorn till och hårddisken börjar jobba som en jädra galning av någon konstigt anledning. Efter kanske fem minuter så fixar det sig och jag kan fortsätta där jag slutade ifrån. Helt sjukt.

Trist.

• Medlem
  • 2003-05-17 16:58

Jo, Home POP-mail här med. Finns det några andra alternativ till Homes mailtjänst? Gärna svensk samt med möjlighet att kolla mailen på nätet (ej krav, men rätt käckt...). Har börjat tröttna på den här skiten.

/F

För mig är det som på den gamla goda tiden då jag körde OS 8 och 9. Nästan varje dag får jag en totalhängning. Även Kernel Panic förekommer. Jag testar då startskivan med Apples Skivverktyg, den brukar inte hitta några fel. men idag vid den sista Kernel Panic hittade Skivverktyg fel som verktyget inte kunde reparera.

Jag körde då Drive 10 och valet Volume Structure Check, nu verkar min hårddisk vara fräsch igen. När jag körde Jaguar och de första uppdateringarna kunde bara ett strömavbrott sänka mitt System, men nu med 10.2.6 är det instabilt som f-n.

Jag misstänker både Apples senaste uppdateringar och Cocktail som jag kört flitigt när det varit problem.

Vad tror ni andra om Cocktail som felkälla?

(Jag har kopplat ut samtliga USB-tillbehör från 3e-partstillverkare.)

• Avstängd
  • 2003-05-18 15:35

Alldeles nyss fick jag upp "Programmet Safari oväntat avslutat" när jag skulle titta på denna tråd.

Är Safaris nya uppdatering med i spelet:confused:

Knepigt detta. Jag har haft väldigt lite problem med X sedan jag började köra för två år sedan. Först på en 350mhz G3 PB och sedan på en 667mhz G4 PB. Kollade lite loggar och konstaterade att jag drabbats av tre kernel panic sedan dess. Två av dessa orsakades av Teckenpaletten, som av någon anledning fick spader. Den tredje (egentligen den första) minns jag inte sammanhanget kring.
Det som ställt till mest under denna tid, var när jag inte hade tillräckligt med ledigt utrymme på disken. Detta körde ihop sig med virtuella minnet och jag tappade bl.a. alla mail som låg i inkorgen, men jag förlorade också några få andra filer, plus en massa inställningar.
Jag startar normalt sett om, eller stänger av datorn bara i samband med systemuppdateringar, annars är det vila som gäller.
Det här med plats på hårddisken är dock ett problem som X behöver hantera bättre. Startar man inte om datorn, eller stänger av program för den delen, så riskerar man ju att program med minnesläckor succesivt fyller upp disken med VM och när man nått den kritiska gränsen så blir det allvarliga problem.
10.2.6 har för min del bara varit en positiv erfarenhet. De flesta program bara funkar och funkar, undantaget vissa Classicprogram som alltid kraschar de två-tre första gångerna man startar dem, men som sedan går i gång (FaceSpan t.ex.). Mail går perfekt (mot vår QuickMail mailserver). Safari i senaste versionen har gått ner ett par gånger för nån Java-tillämpning, men annars funkar den etc. etc.
Ibland händer det som ni beskriver, med att allting går långsamt ett tag medan hårddisken jobbar sig blå. Det har i mitt fall normalt berott på att X gör (som alla UNIX) lite städningsarbete en stund, eller på att Norton Antivirus kollar igenom diskarna. Efter ett tag kommer burken loss igen. I de få fall det har varit fortsatta problem har jag plockat bort alla prefs-filer och loggat in på nytt och så har bekymren varit borta.
Jag använder datorn till många saker. Yrkesmässigt är det rätt mycket databasprogrammering, och AppleScript, bygga saker i Word och Excel etc. På hobbysidan är det lite musik. Jag är också testpilot för en massa nya program och fix och trix på jobbet, vilket innebär att många demo- och betaversioner går in och ut från mina hårddiskar. Dessutom spelar jag spel, som Medal Of Honour, Civilization och Heroes IV t.ex.
Nu undrar jag hur det kan komma sig att just jag har en så relativt problemfri tillvaro? Är det en belöning jag får för att jag var snäll som barn (var jag det??). Jag kommer ju aldrig att lära mig avancerad felsökning i X om det fortsätter så här...

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-18 19:04

Har inte problem med os x.. som vanligt.

i en annan tråd har man kunnat läsa om att tangentbordslayouten återuppstår efter omstart trots att man stängt av det i systeminställningarna. detta har att göra med (sägs det) att den bild man har som skrivbordsbakgrund skall ha filändelsen .jpg.

jaha tänkte jag och kollade. jag hade .jpg... de alternativ jag har att välja på i menyerna är swe-pro och us-pro. när jag via rullgardin väljer customize så är inte us ikryssat i systeminställningarna.

jätte-konstigt...

har på sista tiden märkt av mycket hårddisk-knatter och långa start-tider för program.

edit: eMac 700 cdr/rw osx 10.2.6

brasklapp: jag har jobbat hela natten. förlåt mig om jag är helt ute och cyklar i det språkliga virr-varret...

Senast redigerat 2003-05-19 17:50

Konstigt att ingen av er har skrivit vilket system ni kör. Jag har också hela förra veckan haft ovälkommet besök av badbollen hela dagarna. Ingen höjdare. Men, här kommer min systeminformation: Dual 1GHz (jag har INTE hunnit byta fläktarna än...) . 1,2 GB ram. System OS X 10.2.5.

1
Bevaka tråden