Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var vänlig och förklara mappträdet i OSX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå

Ny på mac, fick min ibook idag... blir inte klok på hur mapparna är ordnade. Vart hamnar programmen man installerar osv... hur ska man fixa iordning ett smididt system där allt är någorlunda ordnat. Nu känns det som att allt hamnar överallt i hela datorn

VArt ska programmen installeras
Vart ska man ha sin musik, video bilder etc
Hur ändrar man i docken (installerade icq som tog vägen nånstans men inte hamnade i docken för snabb uppstart)

komemr nog mer jag inte blir klok på

vet att ni nog kommer klaga men xp sköter det här mycket mycket smidigare

Vill inte verka spydig, men du hyllar ju XP, så det är svårt att låta bli... Som att vifta med en rött tygstycke framför en tjur ungefär att skriva sådant på en Mac-site.

1. Har du provat att leta efter PROGRAM i mappen PROGRAM?

2. Har du provat att dra och släppa saker i Mac OS X? Vill du ha ett program i dockan så drar du symbolen för programmet till dockan och släpper den där. Hur svårt som helst. Fast jag vet att så enkla grejer fattar aldrig PC-användare, de kan inte begripa att något kan vara så enkelt. Notera det lilla lodräta strecken i dockan, på vänstra sidan finns program, på högra sidan finns mappar, och filer.

3. När det gäller bilder och musik så har du mappar för dessa saker i din hemma-katalog som du hittar en genväg till i alla Finder-fönster i form av ett litet hus (hemma). iTunes kommer att placera din musik där och iPhoto placerar dina foton där.

Sedan är det bara att fråga på, vi Mac-användare är snälla och hjälpsamma! (Du behöver inte jämföra med hur det är på den mörka sidan längre, du är hemma nu. ).

Förresten, missa inte att använda den inbyggda hjälpen. Den är bra.

/Ola

itunes var jag lite irriterad på i början, när jag skulle lägga in musik. Ville inte ha musik i den partion som jag har operativsystemet på. Därför ändrade jag var musik skulle sparas som importeras i programmet. Under iställningar i itunes hittar du hur du ändrar.

Håller med föregåënde talare om att OS X är så mycket lättare än Xp och windows överhuvudtaget. Visst finns det mappar du inte ska slänga innehållet i utan att få större problem, men installerade program kan bara kastas i parpperskorgen.

Sök på tidigare diskussioner, ämnen du känner du är osäker på. Nästan garanterat att det finns med. Lycka till med din mac..

Ones go mac never go back

Ja det är lite att vänja sig vid....

Öppna ett finderfönster och controll-klicka på verktygsfältet och välj "anpassa verktygsfält". Där kan du lägga genvägar till de platser som du använder mest. t.ex. program där alla program installeras. Dra dit alla ikoner som du tror att du kommer att få nytta av. iTunes lägger all musik i en mapp som heter iTunes i mappen "musik", iPhoto lägger sina bilder i mappen "bilder".

Under "hem" ikonen hittar du alla "dina" mappar som t.ex. Filmer, musik, bilder, skrivbord osv. Om du loggar in som en annan användare så kommer du inte åt dessa, utan har bara tillgång till den användarens "hem".

Hmm, blev nog bara rörigare nu... Men fråga på..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-16 22:43

För att virra till så skapar icq en mapp i din hemmapp som heter program.Och där ligger programet icq.

För att få det till dockan så bara dra det dit.

Ett litet tips bara när du nu skall bygga upp ditt musikbibliotek i iTunes.Börja med att göra din spellista..or. typ hårdrock,rap, som exempel. Dra (kopiera) sedan in dina MP3:or i denna/dessa spellista..or, alla låtar kommer att hamna i biblioteket+
att du har färdiga spellistor.Dessa MP3:or som du exempelvis hade liggandes på skrivbordet först (som du sedan kopierade in i iTunes) kan du sedan kasta om du vill. För dom riktiga (kopierade) MP3:filerna befinner sig nu i fin ordning uppdelat efter artist i: Hem/Musik/iTunes. Det är lätt att man vänner till i denna Musik-mapp i början, när man impulsivt drar in musikfiler där och som det sedan blir dubbletter av när låtar spelas/kopieras i iTunes. nic

Insåg att jag glömde säga något om OSX filträd, det ser ut ung. så här:

Hårddisk:

Användare (här ligger alla användare som du skapat på din dator)

Bibliotek (alla inställningar som rör "alla" användare)

Program (De flesta program hamnar här, om du installerar program i din "hemmapp" så kan bara du köra dem. Program som ligger i "program" kan alla användare köra.)

System (systemmapp med filer som du ska låta bli. )

Under din användare kan du lägga till vad du vill, det finns redan mappar för film, musik osv. men allt som du saknar kan du skapa där. Här finns även mappen "bibliotek", där ligger inställningar och andra hjälpmedel för just din användare. Dvs. När du startar iTunes så laddar den inställningarna från ditt bibliotek. Och när användaren "fia" använder iTunes så laddas hennes inställningar som ligger i hennes bibliotek. (och musiken som ligger i hennes musikmapp.)

OSX är ganska "strikt" men det är skönt att ha ordning och reda..

Hoppas att det var till lite hjälp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Böckert
Ett litet tips bara när du nu skall bygga upp ditt musikbibliotek i iTunes.Börja med att göra din spellista..or. typ hårdrock,rap, som exempel. Dra (kopiera) sedan in dina MP3:or i denna/dessa spellista..or, alla låtar kommer att hamna i biblioteket+
att du har färdiga spellistor.Dessa MP3:or som du exempelvis hade liggandes på skrivbordet först (som du sedan kopierade in i iTunes) kan du sedan kasta om du vill. För dom riktiga (kopierade) MP3:filerna befinner sig nu i fin ordning uppdelat efter artist i: Hem/Musik/iTunes. Det är lätt att man vänner till i denna Musik-mapp i början, när man impulsivt drar in musikfiler där och som det sedan blir dubbletter av när låtar spelas/kopieras i iTunes. nic

Så där tycker jag det är smidigast att jobba med alla dessa i-Apps. (iPhoto m.m.) nic

1
Bevaka tråden