Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Manualer till Macprogram.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min mor har en iBook (dasslock) som tyvärr inte gör Apples varumärke rätta. Det mesta verkar strula och dessutom är burken lite i slöaste laget för att köra OS X på (som jag installerade i ivern när det kom och ja, jag har funderat på att installerat OS 9 igen). Det ironiska är att hon är den klassiska Mac-användaren som verkligen bara vill ha din dator som verktyg och helst inte ha några problem (vem vill det?).
Eftersom jag bor i Piteå för tillfället och mina föräldrar i Uppsala kan jag heller inte så lätt ge dem den support de behöver.
Nu har farsan gett sig den på att han skall lära sig Mailprogrammet (som tydligen strular mest) och han vill ha en hederlig manual att läsa igenom. Jag har aldrig sett någon sådan, vilket vid närmare eftertanke kanske är lite konstigt. Machjälpen lämnar ju minst sagt en hel del att önska...
Så min fråga blir:

Finns det någon klassisk manual till Apples program och i detta fall Mail i synnerhet?

/Jont Olof

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-17 00:06

Tyvärr finns det nog ingen annan handbok än den som följer med datorn när man köper den. Min har inte mer än 36 sidor, men tar upp det mest grundläggande.

Handböcker till mjukvaran existerar, så vitt jag vet, inte i pappersform. Däremot finns en utmärkt hjälpfunktion i programmet som har tagit över från den klassiska pappershandboken. Starta programmet, välj hjälpmenyn eller tryck äpple+? (äpple och shift och plusknappen).

I hjälpen står det mesta och lite till. Tyvärr ligger dokumenten inte på din dator utan de laddas ned när man begär att få läsa i dem. Det innebär att datorn måste vara uppkopplad för att det ska funka.

För att göra det lite enklare åt din far så kan du skriva ut alla sidorna i hjälpen och posta dem till honom. Så han slipper sitta och läsa på skärmen.
Långtråkigt, jag vet, men han blir kanske glad.

1
Bevaka tråden