Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha Ex7 - stänga av part i multi?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under tiden jag letar i kokboken så passar jag på att fråga. Tusan vet om det inte går snabbare än att läsa en kokbok från Yamaha...

Scenario: Jag vill använda ljud från en massa olika maskiner, bland annat några lljud från min Ex7:a. Jag använder extern sequencer.
Problem: Om jag gör ett Multi på Ex7:an lägger den upp 16 ljud på lika många MIDI-kanaler. Jag vill bara använda ett par ljud från den och vill därför "muta" de parter som inte behövs. Och jag vill göra det på ett lite mer sofistikerat sätt än att bara dra ned volymen till 0. Detta funkar men det käkar röster och DSP-kraft.

Lösning: ?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-12-31 14:10

TG: On/Off borde väl funka?

Njäe. Inte på min EX7 i alla fall.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-01-01 18:03

MIDI to TG On/Off (MIDI till tongenerator dvs. ljudmodul) funkade förträffligt på min i alla fall...

Den inställningen hittade jag, men den käkar likt förbannat DSP-resurser. Om jag stänger av alla parter utom en så säger den ändå att det sakans DSP-resurser för vissa ljud och så väljer den ett annat istället.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-01-01 22:15

Det är nog så att du inte kan blanda typer av ljud hur som helst. På EX5:an är det i alla fall så, men den har andra syntetstyper som inte EX7:an har jag minns dock inte vilka det var som saknades. Men man typiskt inte ha mer än en av de coola per performance setting resten
få nöja sig med AWM.

EX7 saknar VL.

VIntagesynth säger att EX7 således har: AWM (Advanced Wave Memory) Synthesis, AN (Analog Physical Modeling) Synthesis and FDSP (Formulated Digital Sound Processing) Synthesis.

Blandningen är också olika mellan de olika syntheserna på EX5, som påpekat, men möjligheten verkar saknas på EX7.

The EX-5 is a bigger version of the EX-7. It has a larger 76 note keyboard with initial and aftertouch responses. It also features Yamaha's Virtual Acoustic synthesis and the AN and FDSP generators can be combined in "AN + FDSP" mode. The EX-5 is also available as a rack-module, the EX-5R. The EX series represents a giant leap forward in synthesizer technology from Yamaha!

1
Bevaka tråden