Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudutgång på g4 till stereo

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt koppla med 3,5 plugg från baksidan av min G4 till phonoingång på min stereo. Men det funkar inte. Får bara ett oljud som är högt. Låter inte så bra med andra ord.

Stereon är en en Pioneer s33 från typ -89. Finns ju dat/video på den. Från video funkar det. Har stängt av stereon innan jag kopplat, sänkt ner volymen på macen innan jag kopplat. Men sen är det bara oljudet som når ut i högtalarna.

Om det är fest eller så vill jag slippa ta in soundsticksen i vardagsrummet, till följd att usbkabeln blir liggande på golvet. Ja fulla kompisar kan ju av en anledning lyckas förstöra ibland och det vill man ju inte.

Vad kan vara fel med ljudutgången?

Ps. Kan tyvärr inte testa macen förrän den 24 maj. Är i Luleå nu. Mac hemma.. Men ge mig gärna tips ändå.ds

Får du bara oljud även med musik eller är det när musiken är avstängd som det låter? Om det är det senare kan det vara pga en "ground loop". Detta är ett fenomen som uppstår när datorn och stereon har lite olika nivå på sin jordning. Skillnaden i jord kommer då att höras som en brummande signal på 50Hz (samma frekvens som elströmmen har). En lösning är att förbinda chassit på datorn med chassit på stereon med en extra kabel. Fungerade i alla fall för mig!

En annan lösning är att köpa en iMic (eller vad den nu heter) då den har en krets som förhindrar ground-loops. Kostar ca 500 och jag har inte testat den själv...

• Oregistrerad
  • 2003-05-17 16:00

En tredje lösning är att gå till biltema och köpa en sladd med isolationstrafo på - kostar en styv femtiolapp och löser problemen med potential

• Medlem
  • 2003-05-17 19:05

Kanske en väldigt dum fråga? Men är du säker på att du inte har kopplat sladden till micingången?;)

Tack för tipsen än så länge. Ska kolla detta när jag kommer hem. Har då även fått den nya fläkten. Kommer nog inte köpa en imic. Lite för dyrt, men är det en kabel mellan chassi eller en med isolering. Återstår att se.

Har inte kopplat via ljudingången i bak. Trots taskigt med ljus bakom där datorn står, så ser man det.

1
Bevaka tråden