Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte göra en liten omröstning för att se hur många % här som har en iphone som fastnat i tullen samt fått betala moms när de beställt iphone från staterna.

Edit: som ridax här nedan säger så gäller det altsså enbart moms på telefoner från staterna.

Senast redigerat 2008-01-02 10:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-02 08:03

Eftersom det inte är någon tull på mobiltelefoner från USA, så vore det märkligt om NÅGON åkt på att betala tull från USA. Antar att det är MOMS du menar...

Menar självklart att er iphone fastnat i tullen och fått pröjsa,
Men det verkar än så länge att 60% har fastnat i tullen.

iofs så borde man kanske ta med sig den hem utan förpackning så att det ser ut som att man alltid ägt den...eller?

Funkar nog iofs bara om man plockar hem EN. Sen ser det nog lite märkligt ut =P

Ursprungligen av demierre:

iofs så borde man kanske ta med sig den hem utan förpackning så att det ser ut som att man alltid ägt den...eller?

Funkar nog iofs bara om man plockar hem EN. Sen ser det nog lite märkligt ut =P

Pollen var mer riktad mot folk som beställt via nätet tex från ebay eller liknande...

Jag hämtade ut min iphone precis nu och visst hade jag en liten summa att betala Totalt blev det 208:- som så fint hette mervärdesskatt samt 100kr för postens avgifter(varför vet jag ej).

Så för min del blev det 308:- som tillkom hade ett lågt värde på paketet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 19:38
Ursprungligen av Big ab:

Pollen var mer riktad mot folk som beställt via nätet tex från ebay eller liknande...

Jag hämtade ut min iphone precis nu och visst hade jag en liten summa att betala Totalt blev det 208:- som så fint hette mervärdesskatt samt 100kr för postens avgifter(varför vet jag ej).

Så för min del blev det 308:- som tillkom hade ett lågt värde på paketet.

va?? det var inte mycket, jag trodde det rörde sig om 20 % av inköpspriset eller något sådant?

edit: såg nu att du hade lågt värde. Hur mycket hade du?

Ursprungligen av jpe:

va?? det var inte mycket, jag trodde det rörde sig om 20 % av inköpspriset eller något sådant?

edit: såg nu att du hade lågt värde. Hur mycket hade du?

Killen jag köpte av hade skrivit 100$ som värde på paketet.

Ursprungligen av wat:

Den hundralappen är frakt från tullen hem till dig. Läggs alltid på.

Jag röstar inte, men jag bar 3 st genom tullen på Arlanda, utan att bli plockad.

Men frakten är ju redan betald hem till mig, så varför skulle jag då betala ännu en frakt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-02 18:49

Den hundralappen är frakt från tullen hem till dig. Läggs alltid på.

Jag röstar inte, men jag bar 3 st genom tullen på Arlanda, utan att bli plockad.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-03 09:18

Därför att Tullen stoppar paketet, går igenom det och skickar det på nytt. Skriver man ett lågt värde och märker paketet som 'gift', så gãr det oftast rakt genom, utan extra kostnader.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-03 09:32

Hundralappen är inte alls någon frakt som tullen tar ut. Det är en administrativ avgift som POSTEN tar ut för att hantera förtullningen av paketet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-03 10:05
Ursprungligen av ridax:

Hundralappen är inte alls någon frakt som tullen tar ut. Det är en administrativ avgift som POSTEN tar ut för att hantera förtullningen av paketet.

Just, det är en speditionavgift. Gäller endast USA dock. Lite surt.

Tullen är på runt 2-10 % av det du betalat för varan, sedan läggs moms med 25% på hela beloppet.

Det finns en kalkylator på tullverkets hemsida och den ger 2% tull för mp3 spelare utan radio och 10% med radio ? !

För gåvor under 500kr är det fritt och över 500, läs själva...http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

Om man fuskar med beloppen på deklarationen ska man kunna åka dit på ytterligare 20% strafftull.

Så denna tråd är rätt intressant. 60% kollades av tullen nämndes det och en summa av 308 kronor på en vara för 299 dollar och blir det ju ingen vidare ekvation av. Personligen tycker jag att det låter rätt bra. Jag ska beställa en grej för 500 dollar och funderar på om det är värt tull+moms+porto+postensavgifter. Eller så har man tur...

  • Medlem
  • 2008-02-13 18:23

Käns jobbigt att betala straffdeklaration när det inte man som skickat varan, man kanske inte är medveten och vad personen skickar håller på med

1
Bevaka tråden