hjääälp.
Har öppnat den nu och kollar runt, hittade Ata kontrollern, tror jag iaf, ett kort där det står tempo ultra ata66 på, och på chipet står det inte 402. så antar att jag har rev 1 då?
står på en lapp i datorn rev E?
så då ska jag alltså köpa ett nytt pci-kort?
vad är det och vilket pci kort ska jag köpa?
vad kan jag göra nu?
/Johanna
Köpa nya grejer till en så gammal dator är ju inte helt värt. Nu vet jag inte precis hur stor risken är att det blir fel om du använder hårddisken, så du kan ju pröva.
Annars ska du leta efter ett ATA133-kort eller ett SATA-kort för PCI-plats. Se till att köpa ett kort som är boot-bart (alltså att du kan installera systemet på en hårddisk som är kopplad till kortet), samt givetvis att det är Mac-kompatibelt.
Jag har köpt två sådana här kort i mina dar; ett ATA133-kort begagnat för 400 spänn, och ett SATA-kort (Explosion från Exitdata) för omkring 700. ATA133-kortet sitter i en blådåre och SATA-kortet i min G4 MDD.
Ska du köpa nytt kort, och inte leta begagnat, tror jag ett SATA-kort är mest prisvärt, och då kan du ju dessutom köpa moderna hårddiskar som du kan använda i framtida datorer med.
Exitdata har som sagt såväl ATA- som SATA-kort som funkar prima med Mac.
http://www.exitdata.se/
500 kronor och 750 kronor respektive kostar ATA och SATA, med två bussar vardera.
Kolla sedan på Dustinhome; om du tittar på just WD Caviar (säger inget om andra märken) kostar en 80GB för ATA i stort sett lika mycket som en 160GB SATA kostar. Därför är det ju trevligt att ha SATA.
Min rekommendation:
1/ EXplosion SATA-kort
2/ SATA-disk, så stor du behöver
Just därför att P-ATA är gammal teknik, och som du märker är SATA-tåget bra mycket mer prisvärt, och framtidssäkert.