- Nicko35
- Medlem ●
- Lomma
Har också en TI. På plussidan är datorintegrationen helt klockren, bäst helt enkelt.
På minussidan så räcker inte panelen på långa vägar till för att bemästra den tämligen komplexa ljudmotorn. Programmerar den nästan enbart via VSTi'n själv...
Sen tycker jag den saknar lite egen karaktär, bra arbetshäst, men något anonym i soundet.
Jag köpte ju OldNikks Polar och jag jag gillar den verkligen, den fyller upp tomrummet efter Waldorf Q och XT utmärkt, det är nog sen bästa "synth-synthen" (smörochbrödsynth) jag haft, VA iallafall. Låter väldigt slickt, skimmrande och dyrt. Plus att den kan vara en riktigt elak jävel också, den kan låta riktigt avgrundsdjup och grinig.
Sen önskar jag att alla synthar skulle ha TI, det är RÄTT läckert att få upp 16 st Polarer i Live (och bara en sketen lite usb sladd imellan synth och laptop).
Det är den mjukaste hårdsynthen och den hårdaste mjuksynthen någonsin.
Sen är väl allt inte 100%, jag har lite latency men den går nog till största delen att konfa bort i Live (om någon kör Live7, MacBook + TI får ni gärna PMa era settings)
Nog om det. In alles är jag helnöjd.
"undra om det inte är den bästa synten jag någonsin haft(och jag har haft många,tro mej)Vad tror ni?Någon som tycker annerlunda?"
Ja det är ju lite svårt att säga vad du tycker?, men jag tycker inte att den låter speciellt annorlunda än andra VA synthar.
Den är ju väldigt flexibel med alla fx och massor med poly(röster) och snygg är den också.
Bästa? svaret är NEJ!
Hade den haft sampling så hade den absolut varit den bästa, men det lär väl aldrig komma någon sådan version?
Jag hoppas att Roland eller Yamaha skall ta upp kampen med Access och göra den perfekta synthen!
För mig är den perfekta synthen idag Korg Oasys!!! och jag hoppas att Roland eller Yamaha skall följa efter men med en nedbantad version för rimliga pengar.
Jag gillar det mesta av Virus, fast TI var bara FÖR mycket. TI var ju rätt smidig men var ju tvungen att vara master ASIO, drygt, var ju tvungen att alltid ha den på även om man inte behövde den. Hade en del latency oxo...
De har dock nackdelen att låta mycker plast i soundet, dåliga effekter som kan ge ifrån sig klick och andra störningar, men jag saknar min gamla Z1 mer ändå.
Sålde min TI och köpte en KC som jag kör med nuförtiden, lagt mkt energi på att göra ljud och den har bra spännvidd, allt från snälla analogstråkar till Juno2-aktiga och till rent av grymma ljud.
Lyckades även trixa med sysex-dumparna så jag fick in mina TI ljud i KC, de flesta funkade bra som inte använde TI special-vågformerna.
den låter love parade,förutsätter att datorer inte utvecklas särskilt,har inte sampling, dyr är den också. så långt ifrån bäst.Men visst den vita versionen är snygg men där tar det positiva slut för min del.
Jag har haft Virus Ti Polar. Jag tyckte preset ljuden var imponerande men Virus maskinerna är på tok för komplicerade för mig. Bara att maskinerna har över 1000 presets gör mig helt nervös (tänk om man skulle missa att lyssna på ett ljud)
Bland V-analogerna håller jag Nordlead maskinerna högre.
Snick snack. Alla vet att Yamaha V50 är världens bästa synt. Hela Balak-halvön kan inte ha fel.
Gjorde mig av med den för att den inte alls ville funka så bra i mjukvarumiljö som den utgav sig att göra. Drömde om att vackert mjukvarusequenca den och endast den på min Macbook men det ville sig aldrig. Tyckte då att en synt med så sjukt mycket kraft inte skulle slösa sin närvaro hos mig till att göra ngn monofonisk basgång en gång i månaden vilket tyvärr blev resultatet.
Men jag gilla att den kunde låta skitig och förstörd om man ville. Sen va den snygg och blinkade mycket. Kan säkert va "världens bästa" hemma hos ngn som kör laptop och bara vill ha en synt då den täcker nästan allt men hos mig faller den på många punkter. En sak som jag hatade va att cutoffratten hade lite fördröjning så snabba filtersvep va väldigt svåra att tima. Antingen är det jag som har missat ngt eller så är det en bugg och det tycker jag inte man ska behöva tolerera om man köper en synt för dom pengarna...
Utnämner Monomachine till min världs bästa synt! Iaf idag för snart kommer Macbeth:p (hoppas jag iaf)
Om jag bara skulle ha en synt och min laptop, så skulle det nog stå mellan en TI eller en Clavia G2. G2'an skulle nog vinna tror jag då den passar mig lite mer och för att Access har så tråkiga layouter och för lite knobs gentemot vad den kan. Sedan tycker jag också, precis som peter h, att den är lite väl anonym i sitt sound. Det låter bra, det kan låta slickt, det kan låta ruffigt, men det låter aldrig sådär "wow" heller.
Nej jag gillar nog mitt upplägg med fler syntar som är lite mer inriktade och bra på varsin sak. (vilket är bas, rivig bas, smooth bas, distig bas, sub-bas, och baskagge )
Eftersom min enda synth är en Virus C kan jag inte riktigt jämföra huruvida Virusena har en mer anonym karaktär i ljudet än andra syntar. Nu spekulerar jag bara, men kan det var så att de som tycker att Virus låter trist, gör detta då ljuden kanske inte kommer till sin fulla rätt vid direkt spelande, alltså då man spelar på den för "nöjes skull" -då man inte har tänkt spela in ljuden och skapa en låt. Ljuden låter ju såå mycket fräsigare och får så mycket mer karaktär och djup med lite effekter på!
enapa: ja. alla vet.
gillar virus, men det är som rusty säger. vid direkt spelande
så känns den mer anonym av sig. när man väl sätter den
i en mix så passar den oftast (beror ju på val av ljud också)
vet en grupp som har sin virus indigo som main-synth.
har själv bara ägt en virus B men den var riktigt trevlig.
är lite sugen på en polar. men det är långt fram i tiden.
(och då har de troligtvis släppt en ny virus redan)
Är inte rolands V-synth den bästa synthen. Om man med synth vill göra skruvade saker?
Eller är det nord modular? Eller varför inte använda båda?