Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredband hjälp

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-17 14:04

Tjena,

Jag skulle behöva hjälp med att dela min Teila bredbandsanslutning mellan två macar.

Har precis köpt en Ibook och en 3com switch, men Ibooken blir inte tilldelad någon IP-adress i DHCP. Stationära fungerar precis som förut och det går att komma ut på nätet med den. Det interna nätverket fungerar och jag kan koppla upp dem mot varandra, men just att komma ut och surfa med Ibooken fungerar inte.

Jag har 10.2 på båda datorerna och vi har Telia gruppanslutning i huset. Jag har testat med både en D-link switch och den från 3com.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zulu
Tjena,

Jag skulle behöva hjälp med att dela min Teila bredbandsanslutning mellan två macar.

Har precis köpt en Ibook och en 3com switch, men Ibooken blir inte tilldelad någon IP-adress i DHCP. Stationära fungerar precis som förut och det går att komma ut på nätet med den. Det interna nätverket fungerar och jag kan koppla upp dem mot varandra, men just att komma ut och surfa med Ibooken fungerar inte.

Jag har 10.2 på båda datorerna och vi har Telia gruppanslutning i huset. Jag har testat med både en D-link switch och den från 3com.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig.

Om du vill dela på ett IP-nummer behöver du en enkel Router. De finns i prisklasser från 400:-

• Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-17 14:29

Eftersom du har ett abonemang för gruppanslutning så borde det funka utan NAT:ande route utan ska gå iaf. Ta kontakt med din kompetenta isp och fråga...

• Medlem
  • 2003-05-17 15:25

Har pratat med min isp men de kunde inte hjälpa särskilt mycket. Jag tycker inte att det ska vara så svårt.

• Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-17 15:36

Vad heter adsl-modemet du har då?

Du behöver en router för att kunna dela anslutningen mellan dina två maskiner, enbart en switch hjälper inte. Köp tex en D-link 604, den har även inbyggd swith, så du slipper ha både en switch och en router. Kostar runt 500 kr. Mer info här.

1
Bevaka tråden