Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hammond L100P

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Hammond L100P, som jag skulle vilja koppla ur de interna högtalarna på. Fungerar det att bara ta bort och isolera högtalarkablarna, eller måste jag koppla ur slutsteget?

Skall du bara koppla ur högtalarna så borde det väl bara vara till att knipsa av kablarna. Men du vill kanske koppla dem till något annat?

Jag är ingen expert, men rimligtvis borde du i så fall koppla bort slutsteget om du vill kunna koppla orgeln till en vanlig hifi-förstärkare eller mixer. Annars tror jag att nivån blir för hög. Om man till exempel kopplar in CD-växlare till en bilstero så använder man lågnivåingången och så vitt jag vet kan man det mesta där.

Orgeln har redan en lineutgång + leslieutgång. Jag vill bara få tyst på de interna högtalarna. Det jag undrar är om de är integrerade på något sätt, så att det blir fel spänning/motstånd någon annanstans om jag är där och grejar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-04 13:27

Det bäste vore om du kunde koppla ur slutsteget, så det inte står på i onödan.

Nu hittade jag inget bättre än detta:
http://www.captain-foldback.com/Hammond_sub/schematics/L100_wir.gif
Det verkar dock sitta en hel del saker på just det kortet som kan vara trevligt att ha.
Påverkar den gain-adjust som sitter där även line-utgången? Reverbet?

Ett fult sätt är ju att sätta effektmotstånd istället för högtalarna, men denna pjäs har väl relativt mycket kräm i slutsteget så det kan vara svårt att hitta rätt effektmotstånd. Men det är ett riktigt fult sätt, finns säkert bättre varianter.

Det var min första tanke, är för dåligt påläst bara. Det är lätt att bli avskräckt när man tittar under huven på en sån här...

  • Medlem
  • 2008-01-04 15:50

Hur är lineutgången dragen? Är det standard på "P"-versionen eller någon som moddat dit?

Det finns flera beskrivningar på internet om hur man moddar spineter för att få en "lineutgång" (något liknande iaf) istf högtalarha och de bygger på att man sätter ett rejält effekttåligt motstånd på plats istället för högtalare (så att inte rörförstärkaren blir ledsen). Du borde ju kunna göra något liknande.

Här är en variant. Skriven för M-3 men principen är väl densamma:
http://www.dairiki.org/HammondWiki/LineOutFromASpinet

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-04 21:33

Ja, dimensionera effektmotstånden ordentligt bara. Är du skrotletare = finns i en del switchade dataagg .. Sitter ett sådant(10W 33Ohm, norpat ur ett Dell-nätagg) i min bil som emulerar en trasig värmekrets för en syresensor.. allt för att "Check-engine-lampan" inte ska lysa vid besitkningen.

1
Bevaka tråden