Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång tid tar UPS på sig för att leverera?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-12-31 21:53

Om mitt paket skeppades 24:e dec med USPS från usa, hur lång tid tar det för paketet att komma hit? Frågan är till er som också beställt från t.ex. ebay.

Det har gått 9 dagar sedan paketet skickades...

Senast redigerat 2008-01-01 16:31
Ursprungligen av iTac:

Om mitt paket skeppades 24:e dec med USPS från usa, hur lång tid tar det för paketet att komma hit? Frågan är till er som också beställt från t.ex. ebay.

Det har gått 9 dagar sedan paketet skickades...

Min skeppades 27:de och jag fick min 2ndra Jan dock med express EMS usps paket.

• Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-04 08:13

Hmm...mitt skeppades med USPS Priority Mail, det kom inte igår heller. Fast å andra sidan så märkte jag att mitt postnummer var fel, det finns inte ens(32017). Men allt annat är rätt såsom ortsnamn och län, gata/postbox osv, men jag har hört att det ska komma fram även utan postnummer, stämmer det?

[Oh, tack moderatorer för en egen tråd! :)]

• Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-04 09:01

Hoppas den kommer idag...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 15:26

USPS (="Posten") behöver 6-10 arbetsdagar för priority mail. Med fel postnummer riskerar det väl att ta någon dag extra...

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-05 01:34

Tracking-ID från USPS fungerar även på posten.se, om du har något nummer.'
Annars är min erfarenhet att det kan ta mellan 5-25 arbetsdagar, beroende på dels hur kvicka Posten är och dels hur länge det ligger i Tullen. Jag vet inte vilka som slöar mest, hehe.
25 arbetsdagar innebär att Tullen gått igenom och värderat, samt att Posten varit slappa, SAMT att det är skickat som företagspaket till privatperson. Är så fallet, så körs det inte ut, utan det skickas tillbaka till närmaste stora sorteringscentral (för Umeå gäller Ånge, 35 mil med bil), varpå det sorteras 'rätt' och skickas tillbaka. Miljövänligt så det förslår!

• Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-06 21:02

Jag fick telefonen den 5:e som tur var, men det var ju super bra att veta att man kan tracka paketet via posten om man fått ett Tracking-ID från USPS.

Jag behövde inte betala någon tull för på paketet stod det att värdet var 35$. Tur man kan ha ibland.

Hoppas nån annan får användning av den här lilla instickaren också.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-06 21:37

Nej, tull vore det ju som sagt var otroligt om du fick betala eftersom elektronik från USA inte är tullbelagt. Du menade nog moms?

Jag tror att moms/tull är årets missförstånd/felsägning på 99.se

• Medlem
  • 2008-01-06 23:27

Tror också det.

Har en frågar angående tullen. Hur fungerar dom? Kollar dom på värdet och anteckar det sedan skickar dom vidare paketet?

Det som jag alltid varit fundersam, scannar(rönken) tullen paketen?

• Medlem
  • 2008-01-07 01:37

Lite svar till min egen fråga. Kontaktade precis DHL för att boka utkörning och passa då på att fråga om hur tullen fungerade. Jag sa att jag var orolig om dom hade scannat mitt paket eftersom jag hade en filmrulle där. Då kunde han se på datorn att i Hong Kong hade dom använd "x-ray". Men i Sverige gör inte tullen det, då kollar dom på paketet och antecknar värdet. Men om dom blir misstänksamma kan dom mycket väl ta och scanna paketet.

Om man nu vill komma undan momsen/tullen, vad ska man skriva på paketet? Känns som att tullen förstår när det kommer ett paket och på innehållsförteckningen står det "Cellphone" medans värdet är typ fjuttiga $20. Samtidigt när man paketet kommer med 2 dagars express eller liknande.

Det jobbiga är att beroende på vilken USPS tjänst man använder så är ju varorna försäkrade gratis upp till $100 och kan sedan tilläggförsäkras.
Sätter man värdet till något lägre så spelar man eventuell förlust mot eventuellt minskad moms. Det är upp till var och en hur man vill göra med det

Lite OT.

Redan för 15 år sedan körde svenska flygplatser med lågstrålande röntgen som inte skulle påverka fotografisk film alls. Den var säker upp till ASA 1600.
När jag krävde att få min kamerautrustning manuellt kontrollerad så blev flygplatsvaken vid säkerhetskontroller riktigt irriterad och påpekade att aparaten var säker upp till 1600asa - han fick troligen påpeka detta allt för ofta så han tröttnade på mig antar jag.
Jag påpekade då snällt att min film är pressed till 3200 resp 6400 och att den inte kommer att tåla strålningen.

Han muttrade igen, öppnade väskan och tittade ned i ett par sekunderoch såg mina tmax1600 och gav mig väskan igen.

Ursprungligen av JGG:

Lite svar till min egen fråga. Kontaktade precis DHL för att boka utkörning och passa då på att fråga om hur tullen fungerade. Jag sa att jag var orolig om dom hade scannat mitt paket eftersom jag hade en filmrulle där. Då kunde han se på datorn att i Hong Kong hade dom använd "x-ray". Men i Sverige gör inte tullen det, då kollar dom på paketet och antecknar värdet. Men om dom blir misstänksamma kan dom mycket väl ta och scanna paketet.

Om man nu vill komma undan momsen/tullen, vad ska man skriva på paketet? Känns som att tullen förstår när det kommer ett paket och på innehållsförteckningen står det "Cellphone" medans värdet är typ fjuttiga $20. Samtidigt när man paketet kommer med 2 dagars express eller liknande.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-07 03:01

$50 är väldigt vanligt att man skriver på paketet. Känns som att det har blivit något av en standard faktiskt. Åtminstone de jag har pratat med på Ebay som säljer iPhones har sagt att de kan skriva $50 som värde, och på den jag fick hemskickad stod det $50. Dessutom är det en siffra som förekommit ofta här på forumet...

1
Bevaka tråden