Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootknas

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner.

Nu är min dator hemsökt. Kom hem efter julen, satte i sladden, datorn varvade men det kom ingen bild. Omstart på omstart och samma problem.
Jag har provat massor av saker och kommit fram till följande.

Om jag gör en CMOS reset så ser jag self checken och kommer in i BIOS. Men när jag sparar ändringarna och avslutar BIOS så får jag återigen ingen bild.
Jag har bytt CMOS batteriet men problemet kvarstår.

Sammanfattning:
1. Reset av CMOS gör att jag kommer in i BIOS.
2. Så fort jag stänger BIOS och gör en omstart så försvinner skärmsignalen igen.
3. Frustrerad smålänning.

Funderingar?

Kram
/Roberth

Testat att byta RAMminne (iof borde de ju vara ok om du kommer in i BIOS emmellanåt)?

Testat att byta nätaggregat?
Om strömmen inte räcker till, så går ju inte datorn igång. Har den stått utan strömsladd på hela tiden? För det skulle ju vart knepigt om nått hänt med agget om det varit urkopplat, men det är nog det jag skulle testat. Om du nu har något att tillgå...

Grafikkortet är det nog inte, eftersom du får bild när BIOS hostar igång. HDD/CD/DVD/Floppy borde ju heller inte vara nått som bråkar i detta fallet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-04 18:14

Nätagget är misstänkt, även så minnena. Kan ha varit nån kondning som torkat ihop eller nåt sånt, kan ge nog med ström just för uppstart av bios men inte mer. Prova ta ut grafikkortet och blås av det, om du ruskat om datorn så kan det ha tappat kontakt på nån pigg. Prova ta ut ett av minnena (om du har flera stickor i) och byta plats på dem. Koppla ur all hårdvara utom just grafikkort och minnen för att eliminera vad som kan vara fel (kortis i en hårddisk eller nåt sånt kan stoppa booten).

Prova med annat nätagg, annat grafikkort och andra minnen först och främs. Om du orkar kan du prova ta lös cpu'n och blåsa ur sockeln (fast det är inte speciellt troligt att det kommit skit dit).

Om varken annat grafikkort, nätagg eller minnen gör nån skillnad så är det bara moderkort eller cpu kvar som kan bråka. Om du kan, byt CPU och försök. Om moderkortet vägrar så är det med stor sannolikhet en kondning som gått åt helsike, kanske kan gå att fixa men då är det nog nästan billigare (och antagligen bättre i längden) att köpa ett nytt moderkort.

Lite grejor att testa sig genom iaf.

Tack för förslagen!

Jag ryckte alla minnesmoduler utom en. Gjorde CMOS reseten och det gjorde susen.

Det funkar även efter att jag återinstallerat alla minnesmoduler.

Dock har XP knasat ut och ger blåskärmar hela tiden. Checkdisk gör ingen nytta.

Antar att det blivit nåt knas efter alla omstarter så det är väl en lång tråkig omformatering samt ominstallation som måste till.

/Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-04 18:49

Om minnena bråkar är det nog fara i färdet om du fortfarande får blåskärmar. Kommer blåskärmarna/krascharna rätt slumpmässigt så är det definitivt minnena som bråkar. Om minnena är dåliga spelar det ingen som helst roll hur många ominstallationer du gör, kommer funka lika dåligt då också.

Dra hem något program för att testa minnena och se om de klarar köra en timme utan problem. Köp dig lite rengöringsprit (KEMISKT REN, inte nån med olja), plocka ur minnesstickorna och rengör försiktigt kontakterna med tops och sprit.

I värsta fall kan det ha blivit en strömspik av någon sort när du körde igång datorn igen efter jul, och kan ha skadat minnena.

Kolla också strömnivåerna från nätagget, finns program som gör att du kan kika på dessa i windows (kommer inte ihåg exakt vad de heter, kolla på sweclockers eller nåt). Kolla så alla fläktar går (nordbryggan kanske är överhettad på moderkortet).

Testa http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp och se om något av minnena är knas.

1.) Kör med alla minnen i först
2.) Får du fel, så ta ut en minnesmodul i taget och boota om.

Om inga minnesfel indikeras, kan du testa att köra en Windows Repair. Funkar XP som det ska i felsäkert?

Hej hej.

Det visade sig mycket riktigt att det var en minnesmodul som knasat ur. Så nu får jag köra med två gig istället för fyra.

Är bara glad att åbäket fungerar igen.

Tack för tips och hjälp
/Rob

Ursprungligen av Roberth:

Hej hej.

Det visade sig mycket riktigt att det var en minnesmodul som knasat ur. Så nu får jag köra med två gig istället för fyra.

Är bara glad att åbäket fungerar igen.

Tack för tips och hjälp
/Rob

Bra att du hittade felet...
Även om du inte har garanti på minnet så är det ju inte så fasligt dyrt med nya, iaf inte DDR2! Typ 3-4 hundra för 1Gb (DDR2 PC6400 @ 800Mhz).

Du har kört med 4Gb minne? Vad kör du för OS? För 32bits system kan bara allokera 3Gb minne...

Det var "fin"-minnen från Corsair modell TWINX2048-3200C2. Det är 1024MB moduler.

Jag har tänkt kolla upp det där med livstidsgarantin men inte kommit till skott ännu. Det gäller ju bara på Corsair Partner butiker vilket jag inte vet om datorbutiken.com är. Skall dra iväg ett mail till dem och kolla.

Jag lämnar rapport när jag fått svar.

Synapskollaps: Jag kör WinXP. Med ett litet tillägg kan man som du säger allokera som mest 3GB minne till ett program.
Resonerade som så att det skadar väl inte med en gig till och som jag märkt det när jag laddar in feta samplingsbanker så gnäller Cubase till, men trycker jag fortsätt ändå så laddar den in och allt lirar utan problem. Jag har haft abnormt stora samplingsbibliotek igång utan gnyl

Nu med 2gig så får jag kompromissa mycket mer. Inte roligt.

Hoj!
/Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-10 20:01

Var det ful-minne eller något bättre märke (Kingston t.ex.)? Finns ju livstidsgaranti på de bättre minnena, isåfall kan du kanske få det bytt kostnadsfritt.

1
Bevaka tråden