Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får man svära i kyrkan?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mer än lovligt strul.

Safari funkade bra till att börja med, men kraschar när man startar. Har raderat Safari.plist laddat hem ny version, installerat om inget hjälper. ok det är en beta och det finns andra webbläsare.

Så händer samma sak med Mail, kraschar när man startar. Inte lika roligt Safari kan man ju leva utan. Skapade ny användare då funkade Mail men fick göra om inställningarna. kopierade mail.plist från den nya användaren kopierade över då funkade det igen. Men mailen var borta.

iDVD bara slutar vid steg 3-4, har testat alla varianter som rekommenderas (stänga av skärmsläckar, inte stänga hårddisk, ta bort minne m.m)

Och nu iPhoto som vägrar att importera vissa jpg filer.

Har kört Norton Disk doktor samt reparationsverktyget i Disk Utility ingen skillnad.

Läser i disskutionsforumet hos Apple.com om användare med liknande problem, detta känns inte alls bra. Så det blir väl till att kasta bort en jädrans massa timmar på att formatera om hårddisk och installera om allt. Verkar inte som Apple tar problemen på allvar, eller så har man fullt upp med iTunes music store.

Men jag har i alla fall inte slösat bort min tid med Apple support

Och ja jag är en switchare som bytt från PC till Mac.

• Oregistrerad
  • 2003-05-17 22:54

Hm... mysko
Du har inte illsketafull hårddisk eller program och användare utspridda på olika partitioner?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-17 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
illsketafull

Där är ett ord man inte hör varje dag!

Citat:

Hm... mysko
Du har inte illsketafull hårddisk eller program och användare utspridda på olika partitioner?

Jo, program och användare på olika partitioner. Vilket ger?

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 10:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoopy
Jo, program och användare på olika partitioner. Vilket ger?

Att det är ändå enklare att missa att scratch, swap, cache, etc. -filer skall få plats där programmet vill ha dem
Räcker inte med gott om plats på appl-disken om programet vill lägga cache på urs-disken

Citat:

Att det är ändå enklare att missa att scratch, swap, cache, etc. -filer skall få plats där programmet vill ha dem
Räcker inte med gott om plats på appl-disken om programet vill lägga cache på urs-disken

Varför envisas Apple med att deras program skall ligga på samma partition som OS X? Är OS X extra känsligt? Har kört OS/2 och NT innan och har aldrig varit några problem. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och gör om allt.
Tack för hjälpen Pär!

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 10:33
Citat:

Varför envisas Apple med att deras program skall ligga på samma partition som OS X? Är OS X extra känsligt? Har kört OS/2 och NT innan och har aldrig varit några problem. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och gör om allt.
Tack för hjälpen Pär!

Måste det det? Vill minnas att jag körde program från skrivbordet förut när jag hade en OSX-disk och en USR-disk...
Skrivbordet är ju "personligt utrymme" och då kommer ju bara usr jag åt programet...
Fast jag kanske minns fel

Senast redigerat 2003-05-18 10:47

Om du har användaren på startskivan så kan du ju lägga några alias på väl valda platser för att sprida ut filerna på fler partitioner.

För att reducera fregmentering etc på startskivan kan du även testa att flytta systemets swapfil till en annan partition. Det gör du med Swapcop eller Xupport.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Om du har användaren på startskivan så kan du ju lägga några alias på väl valda platser för att sprida ut filerna på fler partitioner.

För att reducera fregmentering etc på startskivan kan du även testa att flytta systemets swapfil till en annan partition. Det gör du med Swapcop eller Xupport.

Frågan återstår, varför väljer Apple att göra så att man skall ha OS X och program på samma partition, något skäl måste dom väl ha? Deras program går ju inte ens att installera på annat ställe.

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 15:03
Citat:

Frågan återstår, varför väljer Apple att göra så att man skall ha OS X och program på samma partition, något skäl måste dom väl ha? Deras program går ju inte ens att installera på annat ställe.

För att programmen skall vara tillgängliga för alla...
Men de flesta program kan man ju dra och släpppa vart man vill... Så man kan väl inte påstå att det måste vara så?

Citat:

För att programmen skall vara tillgängliga för alla...
Men de flesta program kan man ju dra och släpppa vart man vill... Så man kan väl inte påstå att det måste vara så?

Sant, det jag menade var att man måste installera dom på samma partition som OS X (program från Apple), sen kan man iofs dra iväg med dom.

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 17:48
Citat:

Sant, det jag menade var att man måste installera dom på samma partition som OS X (program från Apple), sen kan man iofs dra iväg med dom.

Dom flesta program kommer ju som en ikon på en skivavbildning (.img) och den kan man väl dra och släppa vart man vill... De med installerare är ju lite kinkiare, men som tur är inte så vanliga bland små bra grejjor...

• Oregistrerad
  • 2003-05-19 00:01

jag har exprimenterat med partitioner och swapcop,, och i samtliga fall råkat ut för problem av de mest märkliga karaktär.

Jag tror inte på att flytta swapar och partitionera för mycket längre. en partion för classic en för osx det är max. sen tror att man skall låta osx vara default.och ha minst 5GB i marginal till full disk

mer finns att läsa på dessa sidor:

http://www.macattorney.com/tutorial.html

http://www.macosxhints.com/index.php?topic=apps

http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-19 11:20

Själv kör jag med inte mindre än 6 partitioner på min dator och har aldrig haft större problem.
Håller mig till vissa regler och hur pass är de nödvändiga det har praktiken vissat just med frånvaro av större problem.
1. OSX (utan Classic) med tillhörande Apples program på samma partition (med undantag av iPhoto som jag slängde ganska omgående just pga problem och använder endast sk Bildinsamling som funkar bra).
2. OS9 på en annan partition (som inte har något samband med OSX och funkar helt smärtfritt till skillnad från Classic - rekommenderas just den varianten om någon behöver OS9).
3. En separat partition för dokument (den blir som mest fragmenterad).
4. En separat partition för program (Macromedias, Adobes och andra).
5. En partition innehållande en minimal OSX med Diskverktyg och dyl för diagnosticering (funkar bättre än att köra från CD skivor och med fördelen att alltid ha de senaste versioner av DiskDoktor och liknande).
6. En partition för diverse experiment och projekt (ej påverkar andra partitioner).

Att hålla alla de element åtskilda har många fördelar och den största är att partitioner innehållande system och program blir mindre fragmenterade, det tar kortare tid att diagnosticera och reparera skivor.

Den viktigaste regel är att aldrig fylla mer än 85- max 90% av all diskutrymme (partitionsutrymme) oavsett om det gäller OS9 eller OSX.

• Oregistrerad
  • 2003-05-19 11:37

under punkt 12 i macattorney länken hävdar författaren annorlunda.

det verkar finnas 2 olika filosofier på detta område.

if it works don´t fix it. - jag glömmer det hela tiden....

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-19 12:01

Har inte haft en kernel panic på flera månader och har nästan glömt vad det är för något.
Det enda som ställer till ibland det är Word men alla skulle vara förvånade om det var annorlunda just med Word.
Filosofier är olika för olika saker.
De enda som är bra är de som fungerar.
Min funkar mycket bra, mer behöver jag inte och allra minst att förbättra det.

1
Bevaka tråden