Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmbaserad fotografi ??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-07 11:14

Insåg att jag inte rørt mina filmbaserade hus nu på vældigt længe. Tog ett par rullar før två år sedan men det var mest før att bæst føre datumet var på væg att gå ut på filmen. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut dærute.

1. Ær det någon som fortfarande anvænder filmbaserade kameror ?
2. I så fall vilka ?
3. Vilken film
4. varfør ?
5. Hur ofta i førhållande till digitalkamera ?
6. Någon digitalkonvertering av bilderna i efterhand ?? (Filmskanner mm)

/Gøran

Tvärstopp för analogt sen maj 2003 då Ixusen införskaffades. Senaste av de fåtaliga undantagen är några rullar Tri-X (utgångna) och färg (arkitekturfoto med 17 mm raktecknande vidvinkel) nu i våras. Blir nog ännu färre tillfällen när man får råd med en Pentax K10D (mumma) eller K100D (inte illa det heller) med vidvinkeloptik minst motsvarande min nuvarande.

1. Mamma (!)
2. Kompakt 35 mm i hennes fall, Pentax Super A i mitt
3. Vad som ligger kvar i kylskåpet, annars Ektachrome 100.
4. Optik med brännvidd som inte finns på de digitalkameror jag har tillgång till hemma eller på jobbet.
5. Hmmm... 5x36 analoga bilder 2007 kontra 7-8000 digitala (minst).
6. Samtidig inscanning av Kodak här i Beijing (ganska lågupplöst men mycket bra färgbalans och exponering). Har även lämnat in mer än hundra rullar gamla rullar då det är billigt (20 kr/rullen). Egen högupplöst inscanning i filmscanner vid behov (sällan).

Ursprungligen av gpd:

Insåg att jag inte rørt mina filmbaserade hus nu på vældigt længe. Tog ett par rullar før två år sedan men det var mest før att bæst føre datumet var på væg att gå ut på filmen. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut dærute.

1. Ær det någon som fortfarande anvænder filmbaserade kameror ?
2. I så fall vilka ?
3. Vilken film
4. varfør ?
5. Hur ofta i førhållande till digitalkamera ?
6. Någon digitalkonvertering av bilderna i efterhand ?? (Filmskanner mm)

/Gøran

1. Mitt intresse för traditionellt, analogbaserat fotografi har inte dött - men har definitivt svalnat. Jag kommer emellertid inte att sälja mina gamla filmhus.
2. Nikon F100 från 2002 och Nikon FE från 1978.
3. Velvia 50/100 och Provia 100/400 (bland annat).
4. Någon hobby ska man väl ha?!
5. Mycket sällan, tyvärr.
6. Ja, skanning i Nikon Coolscan V (LS-50) medelst Vuescan. Resultatet från Vuescan är fullkomligt enastående men samtidigt väldigt tidskrävande.

1. Jag jobbar med rörlig film och vi filmar fortfarande en hel del på "riktig" film så en del frågor är relevanta.
2. Arris kameror så gott som jämt.
3. Kodaks Vision serie och ibland Fujis Eterna
4. Filmen/produkten ska visas på bio eller så vill kunden bara att det ska se filmaktigt ut.
5. 50/50 skulle jag säga. Vanligare att reklamfilm spelas in på film än långfilm faktiskt. Mer pengar i reklam...
6. Alltid. Det är standard. Ingen jobbar med film för spelfilm analogt nuförtiden.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-08 00:33

1. Ett par gånger per år tar jag en bild på min lilla dotter.
2. Nikon F80
3. TriX
4. Det bästa beständiga bildmediet - enl. t.ex. FOA - är en väl fixerad svartvit papperskopia som förvaras mörkt. Dess beständighet får alla andra medium - framför allt digitala - att framstå som ett skrämmande skämt. En väl förvarad svartvit papperskopia kan plockas fram och betraktas om flera hundra år - kanske om tusen år.
5. Se punkt 1.
6. Jag har i.o.f.s. en exklusiv dia/neg-skanner, men föredrar att skanna in den perfekta kopian på min flatbäddsskanner (Epson CX6600 alltiett). Jag tycker att resultatet blir bättre och det är rationellare och snabbare och på alla sätt trevligare.

1. Ja.
2. Mest olika loppisfynd men också en modern analog Canon.
3. TMZ och TRI-X ibland.
4. Korn och känsla.
5. Nästan aldrig.
6. Negativen scannas på labbet (Crimson).

1
Bevaka tråden