- Gäst
- Oregistrerad ●
Hur ska man på bästa sätt använda en iBook ihop med en iMac?
Jag tänker på synkronisering och liknande. Man vill ju ha aktuell information på båda datorerna om man ska sticka iväg på uppdrag med iBooken. Samtidigt är ju iMacen snabbare och har mycket större hårddisk.
Går det att synkronisera profilerna kanske? Men utesluta vissa musik och film-mappar.
Är programmet Synchronize! X något att satsa på kanske? Eller finns det andra hjälpmedel som gör samarbetet mellan iBook och iMac bättre?
Kanske går det till och med att koppla upp och fjärrstyra iMacen via Internet och därmed kunna använda iBooken som terminal i vissa fall.
Någon i samma situation? Hur drar Du nytta av att både ha en stationär Mac och en bärbar?
Jag har en imac och en ibook plus att jag har en G4 på jobbet som jag växlar mellan. Precis som Mondo rekommenderar så har jag en extern HD. Alla arbetsrelaterade saker; dokument, typsnitt, bilder, texter osv ligger på en liten trevlig Lacie 20Gb Pocketdrive.
Sen har jag bara temporära saker på de interna hårddiskarna på datorerna, plus programvara såklart.
Jag tycker att det funkar ypperligt. Inte nog med att jag alltid har allt tillgängligt, skulle jag behöva blåsa en dator och installera om så behöver jag inte hålla på med backup eftersom inget av värde ligger internt på datorerna.
iBooken är väldigt fin. Det som är segt i OS X är sån´t som är segt även på nya G4or. Jag upplever den inte som långsam. Jag har en 800, av förra generationen... Det är den dator jag har haft absolut minst problem med.
Jag brukar koppla in iBooken som extern hårddisk och göra Backup mot G4an (eller tvärt om) på det viset. Det är ju både bra och dåligt att ha information på två ställen. Det kan bli lite jobbigt, men för det mesta har man en backup om man skulle råka förstöra nåt. Jag kan rekommendera att ställa in en dator perfekt, och sedan klona systemet till den andra med Carbon Copy Cloner.
Att ha en extern hårddisk känns ju väldigt jobbigt, man vill ju inte släpa runt på en hårddisk OCH en iBook, känns ju bökigt.
Att kunna koppla in iBooken som extern hårddisk till iMacen låter intressant. Drar man bara en firewire-kabel mellan, eller är det bättre att ta via nätverket eller nåt?
Smidigast vore om jag på något sätt kunde koppla iBooken till iMacen och få allt uppdaterat på något vis. Någon som har förslag på hur?
Skrevs ursprungligen av jakob
Hur ska man på bästa sätt använda en iBook ihop med en iMac?
Jag körde precis som Kalle med en extern VST FW HD när jag hade två stationära datorer på olika ställen. Funkade bra! Det enda att anmärka på med den lösningen är att det kan bli lite ont om plats för stora grejer som video/bilder/mp3 (min är bara 18GB). Det är också lite segt att sitta och köra mycket mot en slö FW HD jmf med de interna.
Nu när jag har en PB och en G4a så använder jag VSTn mindre och kopplar PB direkt med FW till G4an. Mellansteget behövs inte längre då man ju har den bärbara med sig när man är på annan plats.
Att ha datorerna i fullständigt lika tycker jag att du skall strunta i, det blir för mycket mekk att hålla på med (är min erfarenhet) Programuppdateringar och inställningar får man nog göra dubbelt. Jag har 3-4 viktiga mappar + skrivbordet som jag kopierar över mellan datorerna och har numera de tunga filerna endast på G4an om jag inte vet med mig att jag behöver ngt speciellt.
Kan vara irriterande ibland att inte ha med sig ALLT jämt, men 60 GB är för lite plats för mig. Krisar det så gör jag några DVD-skivor och tar med mig med arkivgrejer.
Synkprogram är väl bra, men att dra-släppa några mappar med ersätt tycker jag funkar lika bra, iofs så kopieras allt och det tar längre tid.
Att kunna koppla in iBooken som extern hårddisk till iMacen låter intressant. Drar man bara en firewire-kabel mellan, eller är det bättre att ta via nätverket eller nåt?
Just nu kör jag FirewireIP, dvs nätverk över en Firewirekabel mellan mina burkar. Det är lite snabbare än 100 Ethernet.
TDm är dock enklare (och snabbare) då inte behöver ställa in nätverk osv.
I mitt nya liv (som jag håller på att bygga upp) ska jag ha en Powerbook G4 med 15-tumsskärm, och ingen annan dator. Alla andra grejor ska ut ur mitt hem. Putz väck! Extern Firewire 800-hårddisk för backup. (Jo, jag ska behålla min bärbara IBM som ett minne från en förgången tid. Kan vara bra att ha en pc-hoj för testning och bakåtkompatibilitet.)
Nej, jag menar förstås alla gamla dataprylar. Orkar inte ha fler surrande apparater omkring mig mer.
I framtiden ska allt vara bärbart, extremt kompakt, snyggt som fan och tillverkat av Apple.
Rakapparat använder jag inte. Det är för mesigt. Jag kör med Bics engångshyvlar av blå plast.
Skrevs ursprungligen av Kalle W:
Alla arbetsrelaterade saker; dokument, typsnitt, bilder, texter osv ligger på en liten trevlig Lacie 20Gb Pocketdrive.
Sen har jag bara temporära saker på de interna hårddiskarna på datorerna, plus programvara såklart. Jag tycker att det funkar ypperligt. Inte nog med att jag alltid har allt tillgängligt, skulle jag behöva blåsa en dator och installera om så behöver jag inte hålla på med backup eftersom inget av värde ligger internt på datorerna.
I don't want to rain on your parade, but:
Så du har inga säkerhetskopior att falla tillbaka på om den externa disken plötsligt blir obrukbar efter att du tappat den hårt i golvet eller en vän råkat tappa en kopp kaffe över den?
Efter en hårddiskkrasch vågar jag själv aldrig ha något värdefullt sparat i en enda kopia, oavsett lagringsmedium.
Så du har inga säkerhetskopior att falla tillbaka på om den externa disken plötsligt blir obrukbar efter att du tappat den hårt i golvet eller en vän råkat tappa en kopp kaffe över den?
Efter en hårddiskkrasch vågar jag själv aldrig ha något värdefullt sparat i en enda kopia, oavsett lagringsmedium.
Nej, OK, det kanske är bäst att ha Firewire-hårddisken som säkerhetskopieringsmedium och inte som huvudmedium. Alternativt kan man köpa en iMac eller en begagnad G4 att ha som backupträl kanske, att backa upp FW-hårddisken på?
Skrevs ursprungligen av Anders Liljeqvist
Visst har jag det.
På jobbet har jag en sån här
på 120Gb som jag tar säkerhetskopior på.
Självklart ska man ha backup, men jag har även den på en extern HD.
Jag kör som kalle och mattan med två stationära och en pocket drive (60 gig).
På pocket driven ligger alla jobb och dokument samt image kopior på alla program.
På de stationära (en hemma och en på jobbet) ligger en back up samt leksaker typ musikfiler etc. Klockan 2 på natten körs en backup automatiskt till den stationära hemma och klockan 12 på dagen körs en backup till den stationära op jobbet.
Detta betyder att jag alltid har 2 backupkopior på två olika ställen och att jag alltid har alla aktuella dokument med mig (i innerfickan på min La Cie Pocket Drive).
Kan inte bli bättre! IMHO. Rekommenderas.
Nu byter jag ut min stationära hemma till en PB 12 och kommer då koppla in ytterligare en HD för nattbackup. Eftersom HDn på min PB12 inte kommer räcka till...
Leijonkungens frågor om iBook finns numera i en egen tråd under köptips
/c, moderator
Jag håller med om att det nog inte skall vara nödvändigt att ha en extra hårddisk för att få det hela smidigt. Du får dock lägga ner lite tid på att få det hela att fungera perfekt. Vissa saker kommer du ha ett helvete att synca om du inte lägger upp det på rätt sätt, email t.ex. Med dessa rekommenderar jag dig att sätta upp en IMAP server på din iMac (Om du har bredband) sedan låter du både imacens och iBookens mailprogram ansluta till denna. Detta gör att alla dina utgående mail sparas på samma ställe oavsett vilken av datorerna de skickas ifrån.
Vidare skall du nog välja att bara synkronisera en mapp på datorerna, exempelvis documents så att du kan styra lätt vilka dokument som inte skall föras över.
Vidare skall du se upp med att synca Library mappen, det kan bara ge strul.
Som synkroniseringsprogram har R-sync fungerat bra på linux ett tag och det finns nu till MacOS X så det kan vara bra att titta på.
Själv kör jag nu med en 1 GHz PB G4 som jag för mellan hemmet och jobbet som jag kopplar in med mus, tangentbord, skärm och laddare på båda ställena. Då får jag dessutom automatisk backup under lunchen vilket inte är helt fel. Detta fungerar super men en sync borde kunna fungera riktigt bra också
Men allvarligt! Det kan ju inte vara meningen att man ska behöva släpa runt på en extra hårddisk när man nu redan har en iBook i väskan!?
Nä, det är därför man med kombinationen 1 bärbar+ 1 stationär kopplar den bärbara direkt med FWTD till hemmadatorn.
(som jag skrev tidigare i tråden)
Extern disk är dock smidigare om man har 2 datorer permanent på olika ställen och vill bära så lite som möjligt mellan dem.
tack för påminelsen
FireWire-kabeln hittar man överallt och är en vanlig kabel? Är det några speciella inställningar eller annat man ska tänka på?
Vassego!
Vanlig 6-pins FW-kabel och inget att ställa in. Tryck in sladden med iBooken avstängd och håll ner T-tangenten när du startar den - släpp när du ser FW-loggan.