Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Edirol PCR-500 och Ensoniq SQR+

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 00:49

Jag har haft min Ensoniq SQR+ (digital synth i rackversion), och efter att ha sålt den gamla klaviaturen, inhandlade jag nu en ny - en Edirol PCR-500 från Roland (som jag för övrigt är ytterst nöjd med). Synthen fungerar som förr, men när jag kopplar PCR-500 till MIDI IN (givetvis från PCR-500:ans MIDI OUT) får jag ingen insignal till synten. Nu undrar jag - jag hade den inkopplad till USB, för att driva den (ingen adapter medföljde ). Kan det vara så att den då inte skickar signal genom MIDI OUT, utan endast till USB-porten?

Tja, du strömförsörjer den med USB menar du? Men har kopplat MIDI direkt mellan PCR-500 och SQR+? Finns det inte en inställning där du switchar mellan MIDI över USB eller över MIDI, så att säga? Annars får du väl köra med en nätadapter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 07:17

Jopp, strömförsörjer genom USB. Jag har letat som en galning efter en sådan switch, men utan framgång. Tack för svaret.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-08 09:17

jag tror faktiskt att edirols controllers typ fattar det som MIDI I/O 1 över USB och MIDI I/O 2 över klassisk midi, eller nåt sånt ... så du måste nog ställa in så den skickar signal ut ur MIDI Out 2, eller nåt i den stilen .... tror jag iaf, en polare han nån av de gamla PCR klaviaturerna, tror det var nåt sånt där ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 11:20

Aha, det stod det ingenting om i manualen... Ska trixa litegrann nu. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden