Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sibas "Trygghetsförsäkring"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte för 2 år sedan en Epson 880 skrivare på Siba för runt 2000:-. Till den köpte jag en garanti som de kallar "Trygghetsförsäkring" som gäller i sammanlaggt 3 år och kostade 445:-.
Garantin var svindyr och är "ett skydd mot otursskador, d v s om din produkt går sönder genom en olyckshändelse, t ex om din fax blir utslagen av blixten eller om du råkar välta skrivaren så att den går i golvet." Källa: www.siba.se

Då skrivaren börjar bli gammal samt för tillfället har slut på bläck samt att en retlig pappersbit som fastnat så den inte fungerar, funderar jag på att förstöra den.

En kompis till mig på Siba säger att alla tappar grejer i flytten och att det inte är något problem att få en ny. De gör förövrigt stora pengar på denna garanti!

Min fråga är; skall jag vara så jävlig att slänga fanskapet ut genom fönstret så den landar tre våningar ner på parkeringen och byta mot en ny? Har någon gjort detta och finnes förslag på bättre ursäkter än att man tappade den i flytten?
Vilken modell skall jag välja, någon har som erfarenheter eller tips?

Något inom mig säger att mina onda tankar är fel, men samtidigt säljer Siba på provision och prackar på folk skit istället för vad kunden verkligen behöver vilket är minst lika fel. Sen har de ju nästan aldrig Mac, iPods o.s.v. Är detta nog starka argument för att jag inte skall känna mig ond tillsammans med den höga kostnaden för försäkringen? Något argument för min ev åtgärd som jag glömt som kan få mig att känna till det bättre?

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 18:44

Om du nu tvunget ska vara såpass oärlig mot dom kan du väl iaf vara ärlig mot dig själv och inte försöka hitta på lama ursäkter för att "moralisera" dina handlingar.

Så länge man besitter ett samvete och har en någorlunda uppfattning om rätt och fel så tycker jag att svaret borde vara ganska lätt...

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-18 18:51

Du får nog inga tips på hur du skall gå tillväga för ett försäkringsbedrägeri på detta forum.

Köp en ny skrivare istället och strunta i dyra trygghetsförsäkringar nu när du lärt dig läxan. Det blir mycket billigare att ta en sk drulleförsäkring på allt ditt bohag.

Alltid kul att höra vad användarna på 99mac har att säga. Bra svar!
Som ovanstående skriver och vad jag vill varna för; strunta i Sibas tillägsförsäkringar och sattsa på en drulleförsäkring.

Nej, jag kommer och och kan inte tänka mig slänga ut den genom fönstret!

• Medlem
  • 2003-05-18 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
strunta i Sibas tillägsförsäkringar och sattsa på en drulleförsäkring.

Siba har samma försäkringsbolag som vi, Solid.. Hem/drulleförsäkringar är inte på långa vägar lika bra som trygghetsförsäkringarna....Du har oftas 1000:- i självrisk och avskrivnig på värdet med tiden på hemförsäkringen mot 100:- självrisk och fullvärde efter 3 år på trygghetsförsäkringen.

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-18 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Siba har samma försäkringsbolag som vi, Solid.. Hem/drulleförsäkringar är inte på långa vägar lika bra som trygghetsförsäkringarna....Du har oftas 1000:- i självrisk och avskrivnig på värdet med tiden på hemförsäkringen mot 100:- självrisk och fullvärde efter 3 år på trygghetsförsäkringen.

Men premien är ju lite annorlunda också eller hur?

randall betalade en premie på 25% av värdet för 3 år (begränsat värde 1a året eftersom tillverkaren antagligen har 1 år funktionsgaranti) (glöm inte heller 2 års felgaranti lagstadgad för urpsrungliga fel)

Jag minns inte exakt vad som ingår i min försäkring men jag har ngn hemplusmodell med otur, den kostar dryga tusenlappen per år med ett försäkringsvärde på 200.000, viss skillnad!

Tom Sverker säger att trygghetsförsäkringar är en ren blåsning...

1
Bevaka tråden