Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone igenom flygplats, stöldrisker och dyl.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-01-09 17:12

Hej!

Jag behöver hjälp med att få fram det bästa sättet att få igenom en nyköpt iPhone igenom flygplatsen (främst USA). Men för att bidra med något så tänkte jag att jag kan försöka sammanställa så mycket av den information jag fått fram genom googlande och läsande på div ställen ang flygplatsstölder.

Lite av det jag fått reda på hittils:

"...Plus, if you locked your luggage, they will ask you to remove the locks, otherwise, you'll be called by security to unlock your bags..." från http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=94844

Stämmer detta? Många väskor säljs ju med lås, och dessa borde väl vara helt tillåtna att använda på sina incheckade väskor? Handbagaget har man ju alltid koll på så där bör det väl fungera utan antar jag?

"..* Tog med mig 4 hem i handbagaget vilket inte var ngr problem..." Skrivet av Nimrod767 i USA Import tråden.

Får man ha en iPhone/Mobiltelefon INUTI sitt handbagage medans det körs igenom röntgen? Något säger mig att elektronik kan skadas utav röntgenmaskinen, felaktigt?
"..Jag vill dock råda Er till att inte lägga iPhones i incheckat handbagage då en vän till mig blev bestulen på ngr telefoner i ett incheckat bagage..." Skrivet av Nimrod767 i USA Import tråden.

Alltså borde handbagage vara det bästa enligt denne? Men jag får för mig att det är större risk att åka på tull/moms om de ser iPhonen i röntgenmaskinen. Dock betalar man iaf hellre moms än att bli bestulen på den i inceckat bagage.

"..Då hade hon lagt en telefon i varje väska (två reseväskor samt ett handbagage).
När dom då letade igenom henne handbagage så såg dom iphonen och tog den men förklaringen att man inte får ha dessa på Internationelt flyg..." Skrivet av feffus i USA Import tråden.

Låter HELT idiotiskt. De har ingen rättighet att ta den så vitt jag vet!

"..The 5 iPhones that I bought for people were stolen from my bag after they were checked at Newark Airport..." Från http://twitter.com/mohamed/statuses/496505682

Utifrån dessa påståenden får ni diskutera och argumentera, gärna fylla på med all information ni hittar om hur folk lyckats/inte lyckats tagit sig igenom en flygning med en iphone.

Något jag undrar är dock när man tas för tullning, är det om man vid handbagageröntgen upptäcks ha en iphone i väskan, eller är det efter att man har checkat in sitt andra bagage eller hur fungerar detta igentligen?

Bör man kanske plocka ur iphonen ur förpackningen och stoppa den i handbagaget och lägga kablar och kartong i den incheckade väskan, för att på så sätt minska risken för stöld av iphonen, och minska upptäckten av en hel iphone i låda i röntgen av handbagage?

Vad är era synpunkter?

P.S. Jag har försökt både Ge och Ta i detta inlägg, vill inte bara ställa en massa frågor och förvänta svar, därför dessa citat så att alla kan ta del av informationen som är väldigt utspridd, så att alla kan fatta egna bilder över läget.

Jag säger bara så här till allt:

Lägg den inte i incheckade bagaget.
Ta iPhone i handbaggaget.
Öppna gärna boxen den kommer i och plocka ut luren och lägg separat så det ser ut att den använts sedan innan.
På detta sätt undviker du att säkrast få med dig den utan att betala moms.

Edit:
Ja, iPhonen kan ligga i väskan när den scannas.
Det är bara laptops de vill att man tar ut av elektronisk utrustning.

• Oregistrerad
  • 2008-01-09 17:30

Dom banorna tror jag också bör vara säkrast. Är det värt att ta det ett steg längre och placera den uppackade iphonen i handbagaget så att den står rakt upp om man lägger väskan ner platt, alltså så att de bara ser ett svart streck några cm långt. Eller skannas väskor från sidan också? Möjligt att man är lite väl paranoid som frågar detta men, lika bra att göra det ordentligt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 20:37
Ursprungligen av imported_Danielsson:

Dom banorna tror jag också bör vara säkrast. Är det värt att ta det ett steg längre och placera den uppackade iphonen i handbagaget så att den står rakt upp om man lägger väskan ner platt, alltså så att de bara ser ett svart streck några cm långt. Eller skannas väskor från sidan också? Möjligt att man är lite väl paranoid som frågar detta men, lika bra att göra det ordentligt.

Senast jag åkte hem från NY sa tjejen i säkerhetskontrollen följande när hon röntgade mitt handbagage:

"I see two iPhones. No.. Wait.. Three, there's one in the jacket as well"

Det har sagts många gånger förut men tål väl att upprepas igen, amerikanska säkerhetskontrollen har varken intresse eller befogenhet att ta dina iPhones. Endast föremål som är olagliga eller kan anses äventyra flygsäkerheten beslagtas.

Alltså, scanningen är ju inte till för att hitta grejer att betala moms/tull för?
Väl?
Jag upplever det som en ren säkerhetsgrej.

• Oregistrerad
  • 2008-01-09 18:09

Nej självklart, så upplever jag det också, men jag förstår inte hur dom annars hittar moms/tullpliktiga varor?

Nej självklart, så upplever jag det också, men jag förstår inte hur dom annars hittar moms/tullpliktiga varor?

Ibland plockar dom ju folk i utpasseringen och går genom deras baggage.

Passerade säkerhetskontrollen och tullen på Arlanda 5/1-08 då jag kom från New York. Hade med mig min EOS 40d i handbagaget och en Iphone i fickan. Båda köpta i Sverige, inte i NY. Alla metallsaker läggs i korgarna som passerar röntgen inkl plånbok, mobiltelefoner, livrem, kameror, osv.
Jag kan inte se att det skulle spela någon roll om grejerna är nya eller inte i den kontrollen.
Tullarna såg vi inte skymten av...

• Oregistrerad
  • 2008-01-09 18:34

Aha! Ja då är det kanske då dom kollar efter varor man behöver momsa/tulla på. sant..

Alltså borde några bra riktilinjer vara:
* Placera kartongen i sitt inceckade bagage.
* Placera iPhone + kablar i handbagaget så att de inte stjäl det.
* Argumentera tills man blir skjuten om någon tar iphonen och säger att man ej får ta med den. Säga att moms och tullavgift får ni då kräva av mig men varan i sig får ni banne mig inte ta beslag på.

• Oregistrerad
  • 2008-01-09 19:19

Aha, okej.. tack för infon!

Hur är det med låsta väskor, skannar dom det inceckade bagaget också? För om man har iPhonen i en låst väska som man checkar in så borde det väl inte vara någon risk för stöld, dom kan väl ändå inte bryta upp väskan, så fräck är dom väl inte?

Aha, okej.. tack för infon!

Hur är det med låsta väskor, skannar dom det inceckade bagaget också? För om man har iPhonen i en låst väska som man checkar in så borde det väl inte vara någon risk för stöld, dom kan väl ändå inte bryta upp väskan, så fräck är dom väl inte?

Väskan får inte vara låst av säkerhetsskäl och är den det kan du räkna med att de bryter upp den.

• Oregistrerad
  • 2008-01-09 20:25

Sant, hittade detta på google nu. Då verkar det bara vara att snällt packa ner den i handbagaget endå..

http://www.roadandtravel.com/travel/traveladvice/luggagerulesfortravel.aspx

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-09 21:41

Så sammanfattningen av tråden är att man ska lägga sin iphone i handbagaget, för att säkerhetsvakterna kommer inte ta den i beslag och man slipper oroa sig för stölder.

Men det går också bra att lägga den i det in checkade bagaget, för att röntgenstrålningen är inte farligt för telefonen, men då får man hålla tummarna att ingen snor den.

Rätt uppfattat!?

Ursprungligen av Palhson:

Så sammanfattningen av tråden är att man ska lägga sin iphone i handbagaget, för att säkerhetsvakterna kommer inte ta den i beslag och man slipper oroa sig för stölder.

Med telefonen utplockad ur boxen.

Citat:

Men det går också bra att lägga den i det in checkade bagaget, för att röntgenstrålningen är inte farligt för telefonen, men då får man hålla tummarna att ingen snor den.

Ja, men varför ens ha den där?

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-09 23:44
Ursprungligen av theplague:

Med telefonen utplockad ur boxen.

hmm, varför det!?

Ja, men varför ens ha den där?

för att den är en släktnings kompis ska importera den, och han kanske inte har plats/lust eller inte ens tänkt på riskerna!

• Oregistrerad
  • 2008-01-09 22:12

Japp, det är det jag också kan komma fram till!

• Medlem
  • 2008-01-10 07:26

Vilka är riskerna är ta den i handbagaget?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 08:55

Jag ska flyga hem med 2 iPhones (är planen) i nästa vecka.
Kommer ha min i jackfickan. Kommer ha polarens (i kartong) i handbagaget.
Kan omöjligt tänka mig att det skulle bli problem i säkerhetskontrollen på newark.

Sen om man går på grönt när man väl är på arlanda och blir inkallad till tullen iaf. Då blir det "problem".

Checka in kartongen, men ta iPhonen i handbagage, annars finns det risk att den försvinner och ingen ersätter er. Finns en annan tråd redan om folk som fått iPhones stulna i incheckat bagage: Varning för flygplatsstölder

Det är inga problem i säkerhetskontrollen, även om man har flera stycken.

• Oregistrerad
  • 2008-01-10 13:10

Bra bidrag där adrian till tråden! bra läsning..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-10 14:57

Hej!

"...Plus, if you locked your luggage, they will ask you to remove the locks, otherwise, you'll be called by security to unlock your bags..." från http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=94844

Stämmer detta? Många väskor säljs ju med lås, och dessa borde väl vara helt tillåtna att använda på sina incheckade väskor? Handbagaget har man ju alltid koll på så där bör det väl fungera utan antar jag?

Stämmer väldigt bra, förutom att jag bara har blivit kontaktad en gång. De andra gångerna hear de klippt upp låset och/eller förstört väskan :-(((

Det finns speciella hänglås att köpa på flygplatserna i USA som kan öppnas av Tullen/Security, med en speciell nyckel.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-10 20:40

Ja säger bara så här... Köp den och lägg den i handbaggaget. Gå sedan på rött i tullen, så gör du rätt för dig utan att smuggla.

• Oregistrerad
  • 2008-01-17 17:01

Nu är min iphone hemma iaf. Köptes på en AT&T butik i minnesota, försäljaren hade varit förvånad när min kompis gick in och sa att han ville köpa en iPhone. Och blev inte tvingad att skriva på abbonemang eller lägga fem hundra dollar i deponering eller dyligt. Fastnade inte i tullen eller något, inga problem alls.

2750kr blev kalaset. Och ack så underbar den är.

Blev själv av med en iPhone på Newark i december, det kan säkerligen delvis attribueras till en viss trögtänkthet i mitt centrala nervsystem, men telefonen är som bortblåst sen väskan som den låg i checkades in; ingen Loost & Found-avdelning eller liknande fick någonsin in den.

• Medlem
  • Haninge
  • 2008-02-17 17:06

Jag tycker att det låter som att man skall ha iPhonen i fickan, och kartongen skall man ha i det in-checkade bagaget?

Ursprungligen av Zlatan:

Jag tycker att det låter som att man skall ha iPhonen i fickan, och kartongen skall man ha i det in-checkade bagaget?

Ja låter ju smart.

problemet är väl inte när man åker ut ur USA. problemet som kan uppstå är ju när man går igenom tullen när man kommer hem. vad säger dom om man har 3-6 telefoner i handbagaget i tullen - även om man har de urpackade ur originallådan?

jag åker NY - heathrow - kastrup. var sker tullen? det är väl på heathrow egentligen. men jag skall ju till sverige.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 20:40

Vill man vara så säker som möjligt så flyger man till en så liten flygplats som möjligt i Sverige. Risken att torska i tullen är större på Arlanda än på Bromma, om man säger så.

Åkte hem med 3 iphones från chicago som jag låste upp redan på hotellrummet och hade i handbagaget, hur smidigt som helst genom alla kontroller. Blev däremot av med 3 golfklubbar som jag var tvungen att checka in då dom kunde användas som livsfarliga vapen i flygkabinen. Dom kom tillrätta 3 dar efter hemkomst och hemkörda med bud.

1
Bevaka tråden