Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två Airport Extreme = ökad räckvidd

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Sitter här och sliter mitt hår. Har nyss fått hem AE nr 2 för att utöka räckvidden på mitt trådlösa nätverk (tjocka väggar i kåken tydligen). Min tanke var INTE att den ska vara inkopplad på en nätverkskabel utan bara vara ansluten till elnätet och utgöra en utpost för att länka vidare internetanslutningen från huvudenheten.

Jag hittade ett tillvägagångssätt:

Extending the Range of an 802.11n Network
You can more simply extend the range of an 802.11n network if you are connecting
another 802.11n base station. Connecting two 802.11n AirPort Extreme Base Stations
greatly simplifies the WDS setup process.
To extend the range of an 802.11n network:

1 Open AirPort Utility and select the base station that will connect to the Internet. See
the previous sections for instructions about setting up your base station depending on
your Internet connection.

2 Choose Manual Setup from the Base Station menu, or double-click the base station to
open the configuration in a separate window. Enter the base station password if
necessary.

3 Click the AirPort button, and then click Wireless.

4 Choose “Create a wireless network” from the Wireless Mode pop-up menu, and then
select the “Allow this network to be extended” checkbox.

5 Next, select the base station that will extend this network, and choose Manual Setup
from the Base Station menu, or double-click the base station to open its configuration
in a separate window. Enter the base station password if necessary.

6 Choose “Extend a wireless network” from the Wireless Mode pop-up menu, and then
choose the network you want to extend from the Network Name pop-up menu.

7 Enter the network name and password if necessary.

8 Click Update to update the base station with new network settings.

Jag har följt detta men då jag vill uppdatera nr 2 så hittas den sedan inte utan jag får reseta den och börja om på nytt. Någon som förstår vad jag INTE förstått? Måste jag förkonfigurera AE nr 2 på nåt sätt INNAN jag utför punkterna 5-8 (1-4 gäller bara huvudenheten vad jag förstår).

Tusen tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 11:48

Varför skall du ansluta till den efter det att du har confat den för att vidarebefodra nätet från AP1?

Du skall inte trycka uppdatera efter varje steg om det är det som du gör?

Jag behöver inte ansluta till AE 2 men trodde nog att den skulle synas som en enhet i Airport verktyget, men det kanske den inte ska göra?

Jag uppdaterar inte varje gång efter varje steg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 14:45

I WDS läge så tar den bara och vidarebefodrar mellan AP1 och klienterna, den har inga egna funktioner igång så att den inte syns i airport verktyget ser jag inte som konstigt.

Har inte används WDS själv, då det dödar hastigheten så pass mycket som det gör men det är ju bara att du testar själv.

Så vitt jag förstår så skulle tillvägagångssättet som jag bifogade först inte ha något med WDS att göra.

Däremot kan det hända att WDS är det bästa att göra i vilket fall som helst...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 10:16

Det är WDS som du använder då du förlänger det trådlösa nätverket

1
Bevaka tråden