Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Telenor men vill surfa osv...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först å främst - Stena mig inte för att jag inte fattar.:)

Jag har just skaffat mig en jailbreakad 1.1.2 med stealthsim, tror jag det är.
Den funkar alldeles utmärkt att ringa och ta emot samtal med.
Jag har Telenor.
Men -

Jag får inte Safari att funka. Vad tusan ska jag göra för att kunna komma ut på nätet?
---
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur WiFi funkar. Vad krävs, kostar det datataxa osv? Jag har ingen koll alls.
---
När jag försöker hämta något från Installer, så får jag alltid beskedet "Ingen host".
Ska det vara på det här viset, ja då verkar det tyvärr som att iPhone kanske inte är något för mig. Vore tristt. Hur gör ni andra?
---
Om jag mot förmodan skulle lära mig allt detta och kanske till och med få det att funka. Då har jag en fråga. När ni andra hämtar program, spel osv. Vad/Var gör ni det? Via USB eller går ni direkt från iPhone?
Om ni gör det direkt från er iPhone. Lägger ni då in det i installer och s a s går den vägen. Eller vaddå?

Kan det vara så enkelt att om man som jag har Telenor, så är det ingen bra ide att ha en iPhone? Måste man ha Telia med Edge?

Många frågor blev det.
Men jag lovar - jag är uppriktigt och ödmjukt tacksam om någon ville bringa lite klarhet i mina problem/funderingar. Skulle så gärna vilja lära mig att använda denna kanontelefon fullt ut. Eller åtminstone en bit ditåt.

Vänligen svara inte att jag ska söka på Google. Jag lovar, jag har gjort det, men har trots det inte fått all den info jag skulle behöva.

trevlig kväll
Nicke

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-10 21:21
Ursprungligen av NickeNano:

Först å främst - Stena mig inte för att jag inte fattar.:)

Jag har just skaffat mig en jailbreakad 1.1.2 med stealthsim, tror jag det är.
Den funkar alldeles utmärkt att ringa och ta emot samtal med.
Jag har Telenor.
Men -

Jag får inte Safari att funka. Vad tusan ska jag göra för att kunna komma ut på nätet?
---
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur WiFi funkar. Vad krävs, kostar det datataxa osv? Jag har ingen koll alls.
---
När jag försöker hämta något från Installer, så får jag alltid beskedet "Ingen host".
Ska det vara på det här viset, ja då verkar det tyvärr som att iPhone kanske inte är något för mig. Vore tristt. Hur gör ni andra?
---
Om jag mot förmodan skulle lära mig allt detta och kanske till och med få det att funka. Då har jag en fråga. När ni andra hämtar program, spel osv. Vad/Var gör ni det? Via USB eller går ni direkt från iPhone?
Om ni gör det direkt från er iPhone. Lägger ni då in det i installer och s a s går den vägen. Eller vaddå?

Kan det vara så enkelt att om man som jag har Telenor, så är det ingen bra ide att ha en iPhone? Måste man ha Telia med Edge?

Många frågor blev det.
Men jag lovar - jag är uppriktigt och ödmjukt tacksam om någon ville bringa lite klarhet i mina problem/funderingar. Skulle så gärna vilja lära mig att använda denna kanontelefon fullt ut. Eller åtminstone en bit ditåt.

Vänligen svara inte att jag ska söka på Google. Jag lovar, jag har gjort det, men har trots det inte fått all den info jag skulle behöva.

trevlig kväll
Nicke

Du behöver någon typ av datauppkoppling. Det kan vara GPRS, EDGE eller WLAN, de senare har högre hastigheter.
Utan datakoppling kan du inte ladda ner programmen.
Kolla med Telenor om du har GPRS aktiverat på ditt SIM-kort.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-10 23:43

Telenor och Iphone relativt bra ihop. Min "edge"GPRS fungerar utmärkt. Det är inställningen som måste göras så att telefonen vet vilken server han ska koppa upp sig på

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 06:58

"Kan någon vänlig själ förklara för mig hur WiFi funkar. Vad krävs, kostar det datataxa osv? Jag har ingen koll alls."

WiFi är bara vanligt trådlöst nätverk. Ett sånt som ganska många har hemma nu för att slippa dra sladdar. Man kan köpa en trådlös router för runt 500 spänn och det ger dig WiFi i bostaden. Sedan är det jätte lätt att koppla upp iphonen på detta och sedan tuta o köra med mail, youtube, safar, stocks etc. Då kommer du åt hemsidorna där du laddar ner programen du vill ha. Nackdelen med Wifi är att du bara får anslutning i hemmet. Den fäljer liksom inte med dig på det sätt edge gör. Jag kör varken edge eller GPRS på min iphone för tillfället. Men det är för att jag plugga på universitet där hela området är täckt av WiFi täckning. Så promenaden mellan hemmet med wifi och plugget med wifi klarar jag mig utan att vara uppkopplad

Hoppas detta förklarade lite grann. Jag har inte bott i sverige på ett tag, men här i England så kan man bli medlem hos wifi "operatörer" som har hotspots runt omkring i städerna. Det är relativt billigt och kan ge mig en 80% wifi täckning i dom stadsdelar jag rör mig. Kanske finns nogåt liknande där du bor?

Ursprungligen av Jedsler:

"Kan någon vänlig själ förklara för mig hur WiFi funkar. Vad krävs, kostar det datataxa osv? Jag har ingen koll alls."


WiFi är bara vanligt trådlöst nätverk. Ett sånt som ganska många har hemma nu för att slippa dra sladdar. Man kan köpa en trådlös router för runt 500 spänn och det ger dig WiFi i bostaden. Sedan är det jätte lätt att koppla upp iphonen på detta och sedan tuta o köra med mail, youtube, safar, stocks etc. Då kommer du åt hemsidorna där du laddar ner programen du vill ha. Nackdelen med Wifi är att du bara får anslutning i hemmet. Den fäljer liksom inte med dig på det sätt edge gör. Jag kör varken edge eller GPRS på min iphone för tillfället. Men det är för att jag plugga på universitet där hela området är täckt av WiFi täckning. Så promenaden mellan hemmet med wifi och plugget med wifi klarar jag mig utan att vara uppkopplad

Hoppas detta förklarade lite grann. Jag har inte bott i sverige på ett tag, men här i England så kan man bli medlem hos wifi "operatörer" som har hotspots runt omkring i städerna. Det är relativt billigt och kan ge mig en 80% wifi täckning i dom stadsdelar jag rör mig. Kanske finns nogåt liknande där du bor?

Tack för ditt väl beskrivande svar. Nu förstår jag lite mer. Det är som sagt i första hand då jag inte är i hemmet jag skulle vilja kunna surfa osv.
Jag bor i Stockholmsinnerstad. Låt säga att det finns Wifi täckning häromkring. Hur gör jag då för att så att säga använda det?
Alltså hur går jag praktiskt fram i telefonmenyn?
Om jag går till ett café som har hotspot eller vad det kallas, hur gör jag då?
OM jag skulle lyckas medWifi, kostar det då pengar/datatatrafik att använda?

Nicke

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-11 12:23

Nej, WiFi är som sagt var ett trådlöst nätverk. Du betalar endast för din internetuppkoppling (bredbandet dvs, antar att du har det) och den betalar du ju oavsett om du surfar på iPhone eller inte. WiFi är bara ett sätt att dela ut den uppkopplingen du redan har och betalar för.

Ursprungligen av Occhino:

Nej, WiFi är som sagt var ett trådlöst nätverk. Du betalar endast för din internetuppkoppling (bredbandet dvs, antar att du har det) och den betalar du ju oavsett om du surfar på iPhone eller inte. WiFi är bara ett sätt att dela ut den uppkopplingen du redan har och betalar för.

Ok, då förstår jag lite mer. Men i så fall innebär ju det att jag inte kan surfa eller nadda ner grejer då jag befinner mig på annat ställe än tex hemma, (om vi nu hade haft trådlöst nätverk hemma).
En grej som är lite konstig är följande:
Jag går in på settings...
Klickar på Wi-Fi, då har jag ett par olika networks. Bla en som heter "Hemma".
Nu vid närmare eftertanke så minns jag att tjejen tidigare hade nån router härhemma via sitt jobb. (men den routern är inte längre här.)
Men hur gör jag nu då? Jag har tex bockat för "hemma", men trots det kan jag inte använda tex safari.
vad betyder de tre ikonerna efter resp network?
Ett lås, nån trestegad skala och en rund cirkel med ett liggande V i.
Eftersom det är några olika networks i min lista, innebär det att det är WiFi kopplingar som jag borde kunna använda??

tack för att ni orkade läsa dessa puckofrågor

Nicke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 13:43
Ursprungligen av NickeNano:

Ok, då förstår jag lite mer. Men i så fall innebär ju det att jag inte kan surfa eller nadda ner grejer då jag befinner mig på annat ställe än tex hemma, (om vi nu hade haft trådlöst nätverk hemma).
En grej som är lite konstig är följande:
Jag går in på settings...
Klickar på Wi-Fi, då har jag ett par olika networks. Bla en som heter "Hemma".
Nu vid närmare eftertanke så minns jag att tjejen tidigare hade nån router härhemma via sitt jobb. (men den routern är inte längre här.)
Men hur gör jag nu då? Jag har tex bockat för "hemma", men trots det kan jag inte använda tex safari.
vad betyder de tre ikonerna efter resp network?
Ett lås, nån trestegad skala och en rund cirkel med ett liggande V i.
Eftersom det är några olika networks i min lista, innebär det att det är WiFi kopplingar som jag borde kunna använda??

tack för att ni orkade läsa dessa puckofrågor

Nicke

Låset innebär att du måste ha ett lösenord för att kunna surfa på just det trådlösa nätverket. Skalan innebär vilken signal du har till just det nätverket. Desto närmare routern, desto mer signal. Trycker du på den blå knappen med > i sig kommer du till information om det nätverket. IP adress och liknande. Hoppas det var förståeligt!

Ursprungligen av Oasis:

Låset innebär att du måste ha ett lösenord för att kunna surfa på just det trådlösa nätverket. Skalan innebär vilken signal du har till just det nätverket. Desto närmare routern, desto mer signal. Trycker du på den blå knappen med > i sig kommer du till information om det nätverket. IP adress och liknande. Hoppas det var förståeligt!

Ok, jag förstår. Men om jag nu har tillgång till WiFi. Som jag verkar ha nu. Varför funkar inte följande grej:
Jag går till installer
Vidare till Categories och sedan väljer vad som helst under tex All packages.....oavsett vad jag väljer där så får jag hela tiden samma meddelande: "Error. Package download failed: can´t find host!"

Vad betyder det?

Ursprungligen av NickeNano:

Ok, jag förstår. Men om jag nu har tillgång till WiFi. Som jag verkar ha nu. Varför funkar inte följande grej:
Jag går till installer
Vidare till Categories och sedan väljer vad som helst under tex All packages.....oavsett vad jag väljer där så får jag hela tiden samma meddelande: "Error. Package download failed: can´t find host!"

Vad betyder det?

Men...
Ansluter du till något nätverk?
Om du har tillgång till olika nätverk, ska du klicka på det för att ansluta.
Om det har lås på sig måste du ha lösenordet.
Annars klicka och det ska fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 17:25

ser du en liten grej med sträck på sig till höger om operatör loggan? Det ska inte vara en fyrkant som e vit eller med ett E i utan det ser ut som massa små vågor typ. om du ser den är du ansluten. annars får du gå in på settings och försöka ansluta igen.

Om man är ny med iPhone - läs denna: http://manuals.info.apple.com/en/iPhone_User_Guide.pdf

Ursprungligen av theplague:

Om man är ny med iPhone - läs denna: http://manuals.info.apple.com/en/iPhone_User_Guide.pdf

Tack för länken. Användbar för mig.
En grej som är konstig dock är att jag har full Wifikontakt, men likförbaskat så kan inte Safari komma igång.

Är det ngra övriga grundinställningar jag måste göra?

Nicke

Nicke:
Det kan ha att göra med att det är ett "öppet" nätverk, som man måste ha abonnemang/login för att använda.
Vissa kommer man till en hemsida där man logga in genom, innan man kommer ut på resten av nätet, andra måste man fylla i adressen och detta är den enda sidan man når innan man når något annat.
Dessa är tex Telia, Homerun, Glocalnet osv(andra får gärna fylla på med exempel).

1
Bevaka tråden