Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha CS-15 Brum

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 08:16

Min Yamaha CS-15 har börjat brumma lågt (eller så har jag inte hört det förut).

Det brummar inte i ljudutgången utan om själva maskinen! Så nu går jag omkring och oroar mig att den ska brinna upp nästa gång jag startar den.

Är det något jag själv kan göra åt det, eller är det bara att lämna in den på service innan det är försent?

/en skräckslagen 834

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-11 09:34

Kanske en av skruvarna som håller fast transformatorn i spänningaggregatet lossnat lite och vibrationerna från den fortplantar sig i chassit? Öppna och kolla.

Det gjorde min också. Man kunde t.o.m känna vibrationerna från den i fingrarna när man höll dem mot tangenterna. Den funkade dock normalt och visade inga tecken på att vara sjuk av det.

Min Solina är också sådär. Men den är snäppet värre än Yamahan. Det är förvisso inget som hindrar användning. Men ljudet kan ge en huvudvärk efter ett tag...kanske dags att lämna in den på service.

edit: Enklast e kanske att sätta en gummipackning emellan transformatorn och schassiet -- så kanske inte vibrationerna fortplantar sig? Annars durrar väl inte ringkärne-varianterna om man byter till en dylik...

- annars e det inge fel på CS15 -- båda mina durrade i trafon utan trassel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 23:34

Ok, skönt att höra att det inte är någon större fara.
Den började låta efter att jag haft med den på en livespelning.. Kanske fick sig en liten dunk under transporten.
Men nu har jag bestämt mig för att den ska få stanna hemma i fortsättningen iaf.
MS2kr får sköta livespelandet..

1
Bevaka tråden