Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklaste sättet att kasta upp filer på webben?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker det börjar bli jobbigt att starta ftp-program för att kasta upp filer till mitt webbhotell. Finns det något enklare sätt?

Kan man göra en alias-mapp vars original ligger på webben?

• Medlem
  • 2003-05-19 00:06

Om du har ett .Mac-konto med en iDisk så finns det en löjligt smidigt sätt. Imagewell är lösningen jag använder. Jag tror att den går att använda till vanliga webbservrar också. Efter att du lagt upp bilden så har du till och med länken i klippbordet redo att klista in, utan att göra något manuellt! Klockrent tycker jag.

Såg nu vid en närmare titt att den även går att använda till FTP utan problem. Testa!

/majk

• Oregistrerad
  • 2003-05-19 00:10

Varför inte leka DIY webbhotell på sin egen dator? Kan väl inte bli enklare än att kasta det i 'sites'-mappen
Har ni sådan jättetrafik?

• Medlem
  • 2003-05-19 00:25

Jag använde tidigare ett applescript till Transmit som (efter att man anpassat det med ftp adress och loginuppgifter) det bara var att släppa filerna på.
Jag har för mig att det kom med programmet, men jag kan inte hitta det nu.

• Oregistrerad
  • 2003-05-19 00:40

Använder du terminal så kör scp, skriv man scp i terminalen för information.

• Medlem
  • 2003-05-19 01:33

Jag hittade något liknade fast som använder Fetch i stället här

Jag skulle säga att det beror på vad servern stödjer. Själv använder jag scp genom NiftyTelnet SSH, en klumpig lösning som fungerar alls. FTP är mycket elegantare, men mindre säkert. På jobbet kan jag mount'a min area på servern som enhet och jobba direkt mot den som en lokal skiva. Klart bäst.

Ekelund: Hur menar du att man skulle använda scp? Genom terminalen? Det tycker jag låter som det absolut struligaste sättet jag kan tänka mej.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Jag tycker det börjar bli jobbigt att starta ftp-program för att kasta upp filer till mitt webbhotell. Finns det något enklare sätt?

Kan man göra en alias-mapp vars original ligger på webben?

Använder du den inbyggda FTP funktionen, "anslut till server" (cmd+K)?

Om du sedan sparar din server som bokmärke (sft+cmd+F) så mountas den direkt på skrivbordet i fortsättningen.

När den väl ligger mountad (går ju även att lösa med autostart) kan du göra hur många alias du vill från servern

Tack för alla förslag! Imagewell fungerade kanon till bilder. Hittade ett program till OS 9 som verkar utföra det jag efterfrågar, Drop FTP.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Använder du den inbyggda FTP funktionen, "anslut till server" (cmd+K)?

Om du sedan sparar din server som bokmärke (sft+cmd+F) så mountas den direkt på skrivbordet i fortsättningen.

När den väl ligger mountad (går ju även att lösa med autostart) kan du göra hur många alias du vill från servern

Men jag kan bara hämta filer om jag gör så. Försöker jag uploada (fint gammalt svenskt ord) filer kommer ett meddelande om att detta verkligen inte går för sig...

Mysko.. jag kan uploada enl. den metoden. I alla fall sist jag provade

• Oregistrerad
  • 2003-05-19 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Ekelund: Hur menar du att man skulle använda scp? Genom terminalen? Det tycker jag låter som det absolut struligaste sättet jag kan tänka mej.

Förakta inte Terminalen, betrakta den som din bästa vän i stället. Det tar ett tag att lära sig använda dess kommandon, men har du väl gjort det så finns det oftast inget snabbare sätt att genomföra en uppgift.

Om du t.ex. ofta vill lägga in saker på en webserver från en lokal mapp är scp i Terminalen hemskt användbar.

För att lära sig hur man använder ett terminalprogram kan man skriva "man programnamn", i ditt fall "man scp". Då får man reda på allt man behöver veta för att använda programmet rätt.

För att lösa just ditt problem skulle exempelvis

scp -r /users/login/Sites/projekt webbanvändare@webbserver:/path/till/projekt

kunna funka. Det kanske inte är så enkelt de första gångerna, men när du fått in vanan så går det med blixtens hastighet.

..och bara för att för att spinna vidare på terminalens förträfflighet så kan du editera din ~/.tcshrc-fil och lägga till ett snabbnamn till ditt långa, krångliga kommando, t.ex

alias uppdatera 'scp -r /users/login/Sites/projekt webbanvändare@webbserver:/path/till/projekt'

så behöver du bara skriva "uppdatera" nästa gång.

Snabbare och smidigare än så har i alla fall jag svårt att göra det.

Lycka till!

Hälsningar
Fredrik, terminalvän.

Citat:

Jag skulle säga att det beror på vad servern stödjer. Själv använder jag scp genom NiftyTelnet SSH, en klumpig lösning som fungerar alls. FTP är mycket elegantare, men mindre säkert. På jobbet kan jag mount'a min area på servern som enhet och jobba direkt mot den som en lokal skiva. Klart bäst.

Jag skulle nog vilja rekommendera att köra Fugu, som är en snygg och lättanvänd Cocoa-klient för scp och sftp, ifall du har svårt för terminalen. Ställer man in t.ex. Blowfish-algoritmen i stället för 3DES så går filöverföringarna dessutom snabbare. Nu har jag inte url:en i huvudet, men sök efter Fugu på versiontracker så ska det inte vara några problem.

Låt för allt i världen bli att använda ftp annat än "anonymt" (utan inloggning). Att använda ftp med inloggning ger en ungefär lika bra säkerhetsnivå som att tatuera in sitt användarnamn och lösenord i pannan. Har man dessutom möjlighet att använda samma konto även för att komma åt serverns kommandoradsgränssnitt kan man komma att ligga rätt brunt till ifall någon obehörig kommer över ens inloggningsuppgifter.

Men: att scp:a via terminalen är definitivt inte att förakta. Rör det sig om en större mängd filer varav man inte vill överföra alla utan bara vissa, enligt någon sorts mönster (t.ex. bara jpeg-bilder vars filnamn börjar på en viss bokstav) så är det oftast bättre att göra det i terminalen - sparar tid och minskar slitaget på stackars musarmen.

• Oregistrerad
  • 2003-05-19 19:48
Citat:

Japps terminalen ja, det är ditt verktyg som Gud skänkt dig. Se langes inlägg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Mysko.. jag kan uploada enl. den metoden. I alla fall sist jag provade

"Objektet "bild.jpg" kunde inte flyttas eftersom "ftp.dsmab.se" inte kan ändras."

Vad beror detta på?

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 14:04

Det verkar som om det är något mysko med rättigheterna på servern du loggat in på. Är du säker på att du har loggat in med ett användarnamn som har skrivrättigheter?

/Fredrik

Ja. Samma uppgifter som när jag loggar in med Transmit.

Har nu även provat med en annan ftp-server. Samma där: Fungerar upp men inte ner.

(Där är jag dock inte säker på rättigheterna)

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 14:48

Jaha, du använder alltså CMD + K i Finder? Det går inte. Knasigt och osmart, jag vet. Men det är så Apple vill ha det.

Du kan alltså inte ladda upp filer med den FTP-funktion som finns i Mac OS X.

Men som jag tipsade om tidigare; terminalen och scp..

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 15:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Ja. Samma uppgifter som när jag loggar in med Transmit.

Har nu även provat med en annan ftp-server. Samma där: Fungerar upp men inte ner.

(Där är jag dock inte säker på rättigheterna)

Aktiv / Passiv FTP och brandväggar och autinesering och sådär???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 18:03

Hallå!
Transmit kan också köra sftp/scp!

Enkelt och bra om du frågar mig.

1
Bevaka tråden