Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Ekelund: Hur menar du att man skulle använda scp? Genom terminalen? Det tycker jag låter som det absolut struligaste sättet jag kan tänka mej.
Förakta inte Terminalen, betrakta den som din bästa vän i stället. Det tar ett tag att lära sig använda dess kommandon, men har du väl gjort det så finns det oftast inget snabbare sätt att genomföra en uppgift.
Om du t.ex. ofta vill lägga in saker på en webserver från en lokal mapp är scp i Terminalen hemskt användbar.
För att lära sig hur man använder ett terminalprogram kan man skriva "man programnamn", i ditt fall "man scp". Då får man reda på allt man behöver veta för att använda programmet rätt.
För att lösa just ditt problem skulle exempelvis
scp -r /users/login/Sites/projekt webbanvändare@webbserver:/path/till/projekt
kunna funka. Det kanske inte är så enkelt de första gångerna, men när du fått in vanan så går det med blixtens hastighet.
..och bara för att för att spinna vidare på terminalens förträfflighet så kan du editera din ~/.tcshrc-fil och lägga till ett snabbnamn till ditt långa, krångliga kommando, t.ex
alias uppdatera 'scp -r /users/login/Sites/projekt webbanvändare@webbserver:/path/till/projekt'
så behöver du bara skriva "uppdatera" nästa gång.
Snabbare och smidigare än så har i alla fall jag svårt att göra det.
Lycka till!
Hälsningar
Fredrik, terminalvän.