Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorköp: Vilken processor?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver köpa en ny PC. Jag har dock ingen aning om dagens processorer. Så frågan är vilken processor som lämpar sig för musikproduktion, utan att ta till för mycket i överkant.

Jag har tänkt börja använda Cubase, för arrangering, mixning och mastering. Jag behöver en sampler i VST-format, men i övrigt dissar jag mjukvarusyntar. Jag förmodar att det blir en del pluggar för masteringen dock.

Jag behöver förstås spela in flertalet kanaler samtidigt. Jag lutar åt "M-AUDIO DELTA 1010 LT " som ljudkort. 8 in/ut låter rimligt.

Ja, några tankar eller idéer?

(Jo, jag vet förstås att det mer än bara cpu:n att tänka på för en välfungerande dator. Men det har jag koll på.)

Intel Core 2 Duo skulle jag föreslå.. Bra prestanda per krona

Intel core quad skulle jag välja.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 17:08

vad är budgeten för datorn exkl skärm?

jag skulle nog säga core 2 duo E6750 (1500 exkl moms), men du skulle säkert komma undan med en billigare om du vill pressa ner priset. om du inte ska använda just några pluggar och inte heller använder 40 kanaler per låt skulle du säkert kunna bygga en dator med en billig athlon x2 och 2 gb ram för 3k + moms. men har du inget behov av att snåla så verkar de flesta vara överens att core 2 duo är bäst för musik i konsumentregistret.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-11 18:14

Core2duo är nog det bästa valet för prestanda/krona. Quad är lite för dyrt om man inte har behovet i mitt tycke, speciellt med tanke på att du säger att du inte kommer köra så fasligt mycket mjukvarusyntar och tunga pluggar.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-11 18:44

Jag köpte Duo E6850, blev mycket snabb dator och jag resonerade att jag mest kör program som inte har stöd för quad.

tss. quad. 99musik har inte ändrat sig. man skriver "inte i överkant" men ändå kommer det. skriver detta i gott humör. så sött, så fascinerande. "- jag behöver en enkel trummaskin." "- Machinedrum!" " -UW!"

nå.

Ursprungligen av berusad:

tss. quad. 99musik har inte ändrat sig. man skriver "inte i överkant" men ändå kommer det. skriver detta i gott humör. så sött, så fascinerande. "- jag behöver en enkel trummaskin." "- Machinedrum!" " -UW!"

nå.

Nu får du nog nyktra till lite, har du kallat vad en quad kostar jämfört med duo? grymt prisvärt, lite billigare än en duo + att du får en jäkla skillnad i prestanda om du ska göra musik. Eller är 2255kr för en processor i överkant? Det tycker inte jag...

En Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 2255:-
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 2.295:-

Pris på komplett.se.

Ursprungligen av timothy:

Nu får du nog nyktra till lite, har du kallat vad en quad kostar jämfört med duo?

Hoppsan. My bad. Jämförde visst med E4xxx-serien. Har mest kollat färdiga datorpaket.

Senast redigerat 2008-01-13 09:22

Hur funkar AMD med musikprogrammen? Såg något om att Recycle inte funkade med det? I övrigt?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-11 22:42

Skulle recycle inte fungera på en AMD? Källa på detta tack, skulle då förvåna mig rätt mycket om propellerheads lyckats göra kod som inte fungerar... Enda jag kan tänka mig är vissa program som specifikt _kräver_ SSE3 i hårdvara inte fungerar på gamla AMD XP-processorer (fanns något spel som inte gjorde det har jag för mig, iaf tills dom patchade det).

"Reports show that ReCycle 2.1 is not compatible with computer systems based on 64 bit AMD processors (such as the 64 FX-2), running Windows XP x64 (the 64-bit version of Windows XP). At this point in time there is no workaround. Running the same processor with the regular versions of Windows XP and XP Pro (32-bit) seems to work just fine."

Citat från Propellerheads egen hemsida.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-11 23:23

Aha... Där ser man. Då diffar alltså AMD och intel på x64-specarna. Galet.

Jag köpte nyss en Asus F8sa. Core2duo T7700 på Santa Rosa-plattform. Går som ett skott för strax över halva priset av motsvarande Mac. Jag ville hemskt gärna ha en Macbook Pro men jag kunde inte motivera att betala så mycket mer. Hittills är jag jättenöjd, det är rent otroligt hur mycket kvickare allting går jämfört med min gamla P4 som dessutom kostade 3 gånger mer. Datorer är fantastiskt prisvärda i dessa dagar.

Aha. Fattade just att du vill ha en stationär maskin.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-01-11 23:47

köte denna (bla) för ett par veckor sedan, är nöjd.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338082

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-11 23:54

Jag kör också på en E6750, uppklockad till 3.2 GHz och med den kan jag göra allt jag vill och lite till. För ändamålen du räknar upp tror jag du klarar dig med mycket mindre än så. Dualcoreprocessorerna går ju att klocka rätt så friskt och enkelt också för den delen.

• Medlem
  • 2008-01-12 01:18

Skulle nog säga Intel, sen om det är dual eller quad får nog priset avgöra.
Intel är just nu sjukt bra jämnfört med AMD, pris/hz, pris/watt etc.
Ta bara som en sådan sak att AMD's nya flashiga "triple core" är en quad med en trasig core
Säger rätt mycket tycker jag.

Som en liten flik angående Recycle, finns det någon anledning till att använda 64bit OS ?
Mig veterligen så spelar det bara roll om du har mer än 4GB minne i burken då 32bit inte kan adressera mer än 4GB.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-12 02:57

Nä finns ingen större anledning att köra 64bit än så länge om man inte har så mycket minne i att det behövs. Om det finns 64bit-versioner av program som man vill köra finns det en mysig prestandavinst förvisso, och egentligen (med optimerade drivare) så bör man kunna kräma ur lite mer kraft ur datorn gratis. Men vad jag vet är väl 64bit inte riktigt lika stabilt, finns inte 64bitsdrivare till allt osv.

Men om några år när 64bits OS och program har mognat till så blir det trevligt Just nu så är det väl mestadels servrar som har nån nytta av det.

Vet inte om det gäller fortfarande men det ÄR / VAR strul med AMD och musikprogram. Fast det jag hörde förr var att AMD ofta hade SIS-chip medns Intel hade sina egna och just SIS skulle man hålla sig borta ifrån. Nu var det ett tag sedan så det kanske inte stämmer längre, men varför chansa?

Finns nog bara en CPU att välja och det är som nämnt, intel Q6600, 4 x 2.4 som man kan klocka till 3.0 utan problem. Om man kollar Cakewalk (sonar) forumet så är den allena rådande just nu,

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-12 21:26
Ursprungligen av synthetic:

Vet inte om det gäller fortfarande men det ÄR / VAR strul med AMD och musikprogram. Fast det jag hörde förr var att AMD ofta hade SIS-chip medns Intel hade sina egna och just SIS skulle man hålla sig borta ifrån. Nu var det ett tag sedan så det kanske inte stämmer längre, men varför chansa?

Jag vet att för länge sen (5-6-7 år iaf) så var det en hel del strul med moderkort med VIA133-chipset. Nån bugg i hårdvaran som gjorde de mindre lämpliga som musikdatorer och ett visst dåligt rykte hängde med ett bra tag tror jag även om nyare kort inte hade samma problem.

Fast jag kände inte till det som berusad pratar om.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-01-13 00:26

Nu har ju intel precis släppt Q9450 som jag tror är mest CPU/SEK just nu.

Det är lugnt 99musik är en outsinlig källa av goda råd

1
Bevaka tråden