Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa en Ibook

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Det är såhär att jag funderar på att köpa en bärbar mac. Jag har ingen, och då menar jag ingen som helst tidigare erfarenhet med mac. Har dock datorvana sen vic20 tiden, och haft det mesta mellan himmel och jord. Just nu kör Jag Linux, men har fastat för Mac OS X efter att ha testat det några gånger. I alla fall så undrar jag lite över om Ibooken. Jag vill ha den att "leka" med mest nu i början, om jag gillar systemet så blir det en bättre i framtiden. Vad bör man betala för en begagnad ibook? och klarar de "gamla" mac os X eller måste man ha den vita? Vad behver jag tänka på osv osv?

Det jag ska ha den till är mest internet, skriva på (lär väl bli office), programmerar en hel del, och lite sånt.. iget direkt tungt typ bildbehandling osv.

Vore tacksam för hjälp.

Jag använder en iBook 500 som jag kör X på. Funkar klockrent.

Jag använder den mest till att surfa och maila på. Allt annat använder jag datorn på jobbet till.
X kan vara lite halvsegt på den ibland men jag har inte så mycket minne i tyvärr. Vill du köra X så tror jag du ska satsa på den "vita" och inte den äldre varianten. Den har bara 800x600 i upplösning med och det är inte så kul.

Köper du en iBook så tror jag du kommer bli nöjd.

Priset? Inte en aning.

Samtliga iBöcker är kompativbla med Mac OS X, kravet är att de har minst 128 megabyte minne.

Jag rekommenderar dig dock inte att satsa på den allra första snäckskal/dasslock-modellen. Du bör som lägst köpa en iBook med FireWire-anslutning (lanserades i september 2000) med lägst 466 MHz. Den bör duga fint för behoven du beskriver, förutsatt att du maxar den med minne. 320 megabyte är max enligt Apple, men det går tydligen att trycka i 576 megabyte.

  • Medlem
  • 2003-05-19 00:26

Ett kort svar är att det går att köra OS X på en gammal iBook (dasslock). Det viktigaste är att du har gott om ram i den. Den stora nackdelen med den gamla iBooken är upplösningen på skärmen som jag ser det, 800x600 är enligt min uppfattning för litet för OS X.
Det är givetivis en fråga om budget, om om du anser att du har råd så kan du alltid satsa på en vit iBook istället.
Du kan alltid börja kika runt på begagnade datorer här och på andra ställen för att få dig en uppfattning om den aktuella prisbilden:

Mactorget

Radannonser på MacWorld

/majk

Jag måste först säga att jag är imponerad av de snabba svaren god första kontakt med mac-communityt!

jag hade tänkt mig att den kunde gå på 6-7000 eller något sånt.. den behöver ju som sagt inte vara värst snabb, en 500 skulle duga gott.. men 1024x768 tycker jag är minimum.. är det bara den vita ibooken som klarar det? och den ligger runt 10000:- om jag har sett rätt. Hur är det med powerbooken då? den verkar dock vara dyrare.

tack för svaren!

En iBook 500 borde du kunna få tag på betydligt billigare än 10 000. Jag köpte min för 10 000 och det var i september eller oktober och då fick jag med ett airportkort med. Den borde ha sjunkit några tusen sen dess tycker jag.

Japp, samtliga vita iBöcker har 1024x768, medan dasslocken har 800x600. Tycker dock 10 000 kr för den fösta vita iBooken låter väldigt mycket. Ditt pris på 6-7 tusen kronor lät mer relevant.

Vill du ha en PowerBook bör du inte välja en tidigare modell än, PowerBook G3 500 MHz (tillägsnamn Pismo eller FireWire). Den skulle jag tippa kostar runt 7-9 tusen beroende på skick, minne och tillbehör.

/M

En ny ska de ha 11000:- för, och de begagnade ligger runt 10. De kanske inte är värda så mycket, men det verkar finnas ganska få så de liggerväl högt i pris.. Det känns lite trist att behöva köpa en helt ny vid första mötet nämligen.. Jag skulle helst vilja prova på mac os X lite mer först. och känner inte någon direkt som kör det, och man står ju inte gärna så länge i en butik Det är delvis därför som jag nöjer mig med en lite sämre nu i början. en ibook 500mhz med 320mb ram och 30gigs hdd i vore perfekt.. för att få 1024x768 måste man som sagt upp i den vita? finns den med de specsen?

Vet inte om dessa maskien finns kvar, men priserna ligger definitivt under 10 000 kr;

iBook 500/600/10 - 7000 kr
iBook 500/128/10 - 4900 kr
iBook 500/384/15 - 6500 kr
iBook 700/256/20 - 9000 kr

/M

En sån vore ju perfekt. Ska maila direkt och kika Tack så mycket för hjälpen! Vad ligger förresten ibooken i batteritid? jag sitter på en intel-laptop nu och den har väl runt 3 timmars batteritid kanske. och är ändå inte så gammal. Har ibooken något liknande med ett någorlunda friskt batteri?

Batteritiden är nog högst idividuell. Det beror helt enkelt på hur användaren använt sin dator. Apple utlovade hur som helst 5 h batteritid för den vita iBooken när den kom.

/M

  • Medlem
  • 2003-05-19 01:08

Ibook, 500Mhz,600mb ram,10gig HD,Airport/tradlost
natverk,OSX Jaguar,Office V.X. 2 man gammal,
kartonger o manualer kvar.Pris,7000 sek

Konstig annons. Eftersom det som står inte stämmer med något som finns i verkligheten, har man ju ingen aning om vad det är.

Ok! kan ju bara hoppas på en av dem då tack så mycket för hjälpen!

Jag "switchade" förra hösten och gjorde som förhoppningsvis du kommer att göra - köpte en iBook (700MHz). I början kändes det lite tungt och ville stundtals återgå till den "mörka" sidan. Idag är det dock en omöjlighet, det enda jag skulle vilja ha en pc till i dagsläget är att leka och spela. Trots att jag haft en del problem med min iBook (bl.a. vart inne på service nyss då hårddisken gick sönder) så är jag ruskigt nöjd. Allt är så snyggt och smidigt. Jaguar flyter på bra även om jag för tillfället bara har 256MB ram. Mina användningsområden är väl ungefär som dina kommer att vara: surfa, maila, skriva arbeten och ibland lite bildbehandling.

Fick du lite åsikter ifrån en som var i samma situation som du är i nu!

//fredrik

Ja, det blir nog något sådant.. troligen en lite slöare maskin dock.. en 500 hade jag hoppats på! Men antar att det ska gå och köra mac os X med, det är ju trots allt det OS:et som fått mig att vilja ha en mac till stor del Jag kom att tänka på en sak: finns det någon mac affär (gärna internetbaserad) som säljer begagnade datorer, dvs att de köper in begagnat och reparerar, även konkursdrabbade företags datorer osv. Vet att det finns en hel del sådanna som säljer Intel/Amd baserade datorer i alla fall. Det vore ju det bästa allternativet, de är oftast billiga samtidigt som man får ett par månaders garanti oftast osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 07:55

recycler.se
Blev jag automatiskt hedersmedlem nu Martin?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Vill du ha en PowerBook bör du inte välja en tidigare modell än, PowerBook G3 500 MHz (tillägsnamn Pismo eller FireWire). Den skulle jag tippa kostar runt 7-9 tusen beroende på skick, minne och tillbehör.

400MHz-varianten sägs vara nästan exakt lika snabb. Skillnaden i klockfrekvens ska göra rätt liten skillnad. Samma busshastighet, samma nästan allting. Pismo är hur som helst en bra Powerbook.

Jag har kört OSX på en 333 MHz Lombard, och det gick bättre än jag förväntade mej, men så hade den ganska gott om minne också.

1
Bevaka tråden