- Lopan
- Medlem ●
- Skövde
Hej!
Haft min iPhone i snart en vecka men det är först nu jag har märkt att allt inte riktigt funkar som det ska. Det är nämligen så att jag väldigt sällan får mina SMS direkt utan de brukar oftast dyka upp i telen allt från 30min - 12h efter att meddelandet skickats. Ibland dyker de dock upp direkt. Gjorde ett litet mini-test i skolan där jag först lät en polare med Telenorabbonemang testa ta emot några SMS i min lur, det fungerade utan problem. Lät sen en annan med Halebopkort testa använda min telefon en hel dag, han märkte inga problem. Jag misstänker att det antingen är Telia som spökar eller att det är något lurt med mitt SIM-kort. Det som är jobbigt med såna här problem är att de bara dyker upp ibland, man vet liksom aldrig när problemet har löst sig eftersom det funkar ibland.
Nån som har liknande erfarenheter eller förslag på annan orsak? Har läst om några på forumet som har haft liknande problem men då har det mer varit att man inte kan ta emot SMS överhuvudtaget. Jag får ju faktiskt mina SMS, om än på tok för sent.
Löser det sig inte flyttar jag mitt nr till Halebop och testar det ett tag.
Har upptäckt samma sak - har Telia abb. och iphone 1.1.1. Har desvärre inte kunnat sätta fingret på¨vad det är som orsakar felet...
Kunde ett tag inte heller ta emot samtal, men när jag avinstallerade iSMS så fungerade det fint igen. Men SMS har till och från varit en ganska rejäl fördröjning på. Teliarelaterat? Kanske...
Har nu upptäckt en annan sak. Om telefonen legat orörd ett tag och jag försöker ringa till den så hör jag signaler gå fram men inget händer med iPhonen. När jag sedan trycker på Home-knappen kommer samtalet upp och det börjar ringa.
Är precis som om telefonen går in i någon sorts viloläge efter ett tag då själva "telefonen" inte fungerar, men att den sen aktiveras när jag trycker på homeknappen för då kommer samtalet fram.
Läste runt lite på nätet och hittade det här: http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=7699
Är alltså så att många iPhones har problemet att de inte tar emot samtal eller sms när de är i sleep-mode. Finns fortfarande ingen lösning på problemet vad jag förstår, och det finns olika teorier om det skulle vara mjukvara eller hårdvara som krånglar.
En tillfällig lösning är att sätta ipoden på shuffle utan volym, då går den aldrig ner i sleep och du kan ta emot samtal.
Dåliga nyheter för mig som trodde att ett nytt SIM-kort skulle lösa problemen.
tjena tjena, jag har en en Iphone 1.1.1 och den har funkat klockrent sen jag köpte den.. sen i förr går när jag skulle skicka sms som jag har gjort många gånger innan... så när jag trycker på sms så kommer jag bara tillbaka till huvudmenyn och sen lyckades jag komma in i sms fast då kan jag inte läsa smsen och inte skriva och blir tillbaka skickad till huvud meny:(..
och sen har jag sökt på forumet och där skriver alla ladda hem Iworld fast det är för version 1.1.2 ?
tack på för hand
Det är Basebandet som krashar när den är i vila.
Jag försöker gå igenom mina loggar för att se om jag kan upptäcka vad som egentligen händer och om det går att spåra.
Kanske skulle vi öppna upp ny tråd om problem vid vila.
636524 mux: Enter low power mode.
636524 mux: Control channel sending PSC command (0 bytes).
636528 mux: Control channel received PSC response (0 bytes).
636577 reg: Entered low power at 7:56:43 (+60) 01/14/2008 ST (3527)
636826 ipc: *** Baseband crash detected! ***
636826 rm: reset called with reason modem reset
okeej vad innebär det:(? och kan jag göra någoting för att det ska funka igen ?
Den del som sköter nätverket, edge mm krashar då det går i vila.
Vad det beror på eller hur man kommer runt det vet inte jag. Inte heller verkar någon annan veta det.
Jag kör 1.1.1 - Kanske är det stabilare med 1.1.2 men det kanske någon med 1.1.2 kan berätta för oss.
så det finns inget sätt att få det att funka för stunden eller så ?
ifall man återställer iphonen och låser upp den igen ?
Läst om flera med samma problem som testat återställa och göra om upplåsningen, utan resultat. Körde fram tills idag med ipoden rullandes i fickan utan volym, men det slukar massor av batteri. Hittade en ny lösning/walkarround idag:
1. Access the iPhone's file system by a method of your choice (iPhoneList or other manzana.dll app, iPHUC, SCP)
2. Go to /System/Library/SystemConfiguration/PowerManagement.bundle/
3. Back up com.apple.SystemPowerProfileDefaults.plist somewhere safe
4. Delete or rename com.apple.SystemPowerProfileDefaults.plist
5. Reboot
Fungerar för mig och jag antar att det är bra mycket batterisnålare än att gå omkring med ipoden på nonstop. Bara hoppas det kommer någon permanent lösning på detta, minst sagt, jobbiga problem.
Läst om flera med samma problem som testat återställa och göra om upplåsningen, utan resultat. Körde fram tills idag med ipoden rullandes i fickan utan volym, men det slukar massor av batteri. Hittade en ny lösning/walkarround idag:
1. Access the iPhone's file system by a method of your choice (iPhoneList or other manzana.dll app, iPHUC, SCP)
2. Go to /System/Library/SystemConfiguration/PowerManagement.bundle/
3. Back up com.apple.SystemPowerProfileDefaults.plist somewhere safe
4. Delete or rename com.apple.SystemPowerProfileDefaults.plist
5. Reboot
Fungerar för mig och jag antar att det är bra mycket batterisnålare än att gå omkring med ipoden på nonstop. Bara hoppas det kommer någon permanent lösning på detta, minst sagt, jobbiga problem.
Upptäckte precis att jag har samma problem på min telefon, som är en vecka gammal
Så nu har jag slitit ut com.apple...plist filen. Får se om det blir någon bot och bättring..
Samt att det kommer en mjukvaruppdatering.
Kan du bifoga din originalfil samt den nya som skapats -jag antar att systemet skapade en ny med nya inställningar?
Under 'DefaultProfileChoices' så pekar man på vilken 'SystemProfileDefaults' som ska användas. Kolla om du kan jämföra den gamla med de nya utpekade inställningarna och se vad som skiljer.
Kan du bifoga din originalfil samt den nya som skapats -jag antar att systemet skapade en ny med nya inställningar?
Under 'DefaultProfileChoices' så pekar man på vilken 'SystemProfileDefaults' som ska användas. Kolla om du kan jämföra den gamla med de nya utpekade inställningarna och se vad som skiljer.
Har inte skapats någon ny, bytte bara namn på filen i fråga och det har inte dykt upp någon ny.
jag har halv dålig på engelska på lite svårare ord. kan det finnas någon hjälpsam som skulle kunna översätta och göra en snabb fin lite guide:)?
hur kommer jag in i iphonen ?
jag är halft retard när det gäller iphonen än så länge skulle vara jätte snällt ifall någon kunde hjälpa mig lite på traven
Jag använde mig utav winscp som du hittar på www.winscp.net
Enkel att använda, bara göra som det står här http://winscp.net/eng/docs/faq_iphone
Lite mer utförlig guide om det skulle behövas: http://limitededitioniphone.com/windows-guide-to-using-winscp-with-iphone/
Lycka till!
OBS! Du måste ha SSH och BSD subsystem installerat från installer
okeej, jag har letat på installer och jag har hittat bsd subsystem men ssh hittar jag inte ?
tack för att du hjälper mig:)
tack!. måste jag ha internet på iphonen för att komma in i den :)?
tack!. måste jag ha internet på iphonen för att komma in i den :)?
Nja, Internet??? Du måste ha tcp/ip, troligen via WLAN (Wifi) eftersom du då får en ipadress du kan nå. Det får du antagligen inte via edge.
aa precis för jag försökte men lyckades inte. så det är bara vänta tills man får trådlöst internet suck.....:P
jag har precis gjort det som du skrev fast samma fel den hoppar tillbaka när jag trycker på sms och samma ifall jag ska gå in på ett wifi som har lösen hoppar den bara tillbaka till huvudmenyn? snälla kan någon hjälpa mig ?
Funkade det för dig?
Först lät jag den ligga i en timme. Sen ringde jag till den och då kom jag fram.
Sen har jag försökt låta bli att använda den i den utsträckning det går. Och när det har ringt så har det kommit fram. Samma sak med SMS..
Men jag vill nog ge det längre än en dag innan jag är helt hundra.
Det jag tycker är dock att den drar lite mer batteri än vad den gjorde innan (det kan iofs bero på att jag har pratat i den mer idag än vad jag gjorde de andra dagarna). Men iofs vore det logiskt.
Har letat om 1.1.3 fixar detta problem, men har inte upptäckt det någonstans?
Telefonen dog på mindre än 12 timmar - batteriet var helt slut när jag tog upp den från vardagsrumsbordet under kvällen. Då hade jag pratat bara 45 min. (Vilket var 35 min mer än igår ). Så nu har jag slängt tillbaka .plist filen igen.
I värsta fall får jag leva med att jag missar vissa telefonsamtal... Blir det värre får man väl återställa den och skicka den till USA..?
Vilka extra tillägg/program/tjänster har du installerade? Du kan kolla med SysInfo samt UIctl vad det är som snurrar.
Det nedan gjorde jag och upplevde som att det fixade batteritiden. http://www.99.se/1434511-post23.html
Senare uppdaterade jag dessutom till 1.1.2 och har inte lagt in taskbar'en igen utan skiter i den och har inga batteriproblem alls.
jag får alla samtal och sms till iphonen fast jag kan inte läsa smsen eller skriva sms för då hoppar den bara tillbaka till huvudmenyn samma ifall jag är inne på tex på safari sen trycker jag där man ska skriva in www adressen så stänger den ner safari och hoppar tillbaka till huvudmenyn.
jag har 1.1.1 versionen och batteri tiden verkar vara helt okej för mig har dragit lika mycket som första dagen och den klarar sig 1 och en halv dag ungefär och då lyssnar jag på musik wifi en del också