Det verkar som om Windows-klienter inte får samma behörigheter till mappar och filer som Macarna i 10.5-server. Användarna är med i samma grupp, ACL är satt så att alla har full behörighet och rättigheterna ska ärvas av nya filer/mappar. Det funkar fint för AFP-klienterna (Macarna), men för Win-klient strular det. Dom får inte rättigheter att byta namn på filer eller mappar, kan inte radera filer, mm.
ACL är påslaget från början, och verkar inte gå att stänga av. Det finns ett terminalkommando för att slå av ACL på vald volym, men det testar jag nog som sista utväg. Jag hittade en tråd på afp548: http://www.afp548.com/forum/viewtopic.php?showtopic=18822
Hur tusan löser man detta? Om Apple snabbt som attan släpper en fix för det här så kanske jag kan förlåta dom (om det nu är en bugg), annars....... tja, vad ska man göra?
Medan man ändå är i farten så vill jag också kräka lite galla över Apple som inte ger möjligheten att köpa 10.4-server, åtminstone under en övergångsperiod. Borde gälla även klienten.