Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland Juno D hjälp för nybörjare =_=

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har köpt min första synt ngnsin och skulle behöva ställa några dumma frågor gällande dess funktioner. "Hur man gör..." typ :]]]
Bruksanvisningen uppenbarligen räcker inte till (((

Finns det några snälla själar här att inte skratta utan att hjälpa till? Som kan om den synten och har tålamod med novis.

Senast redigerat 2008-01-14 14:27
  • Medlem
  • 2008-01-14 14:06

Ta en fråga i taget så finns det säkert någon som kan hjälpa.

Okey

1) Är det möjligt att snabbt byta mellan patches? För enkelhet - färdiga sådana i presets.
Tänk konsert situation (jag började spela i bandet.)
Vissa keyboard takter går med olika instrument och avlösar varann omedelbart.
Att peta med numeric knappen tar för lång tid och några behövda instrument ligger under samma kategorin. Alltså man kan bara ha ett intrument förberret att väljas snabbt med ett knapp tryck medan den andra instrumentet i samma kategorin måste man bläddra för :/

2) Hur spliter man the keayboarden med 2 olika intrument på var sin sida? Går det att göra snabbt och mitt i spel? Och sen tillbaka till ett intrument?
Om det bara är möjligt genom att gräva i "patch parameter" så tar det ju evigheten och funkar inte under uppträdandet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-14 15:27

1. Du kan ju placera om ljuden i syntens minne om du vill, så de ligger mer behändigt nära varann.

2. Splittar ska gå att göra om du programmerar ljudet på det sättet. Minns inte om Juno D har några färdiga ljud med splitpunkter, annars går det relativt enkelt att göra om man t ex hittar något datorprogram att redigera ljuden med. Det kanske t om ingick i Juno D.

Tack, PF, för ledtrådar! Ska se om det kan vara ngt att gå ifrån.

Lite till enkla frågor men hur fasen gör man att det ska fungera?!

1) Hur sparar man "assigned" namn?

Jag skapar chorus effekter på t.ex. preset patch Piano Juno-D Grand och sparar den modifierade patchen på userplats U002 med namnet Chorus piano. Patchen sparas, namnet inte! Och försvinner så fort jag går ut ur mode. Nästa gång jag kollar upp nya patchen blir namnet det ursprungliga - Juno-D Grand fast med effekter bevarade.

2) Hur kommer man med hjälp av NUMERIC knappen åt den nya patchen (t.ex. U002 Chorus Piano) i patch mode?

Det går inte på samma sätt som med preset patches.
Eller det enda sättet att komma snabbt åt t.ex. U002 Chorus Piano är använda Performance Mode med patchen programmerad på en av category knappar? ^^

3) Hur byter ni intrument smidigt så att vid bytet mellan patches inte försvann ljudet på noten som blev först att spelas med ett annat instrument ?

Jag spelar snabba partier med olika intrument och bytet av intrument mellan takterna är rena katastrofen - noterna sväljas och melodier stakar sig medan jag byter ((

1
Bevaka tråden