Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa in från utland?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kompisar!

Jag har aldrig köpt något på E-bay eller på annonser från utlandet förut.

Nu har jag sprungit på en synt som jag vill köpa av en privatperson i Italien.

Vad ska jag tänka på nu för att inte bli blåst , det finns ju Paypal och lite sådant, samt hur säkerställer jag att jag inte hämtar ut en kartong med en massa inplastat skräp för dyra pengar i stället för en synt?

Vore skönt att höra om era erffarenheter innan man gör något dumt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 19:09

Enda helt säkra är att avstå. Om säljaren har bra referenser känns det väl som om risken att bli blåst är liten. Köpt en hel del över nätet, en del från utlandet (inte synthar dock) och jag har klarat mig bra, men som sagt, om han inte har några referenser och om det är "för bra för att vara sant" så är det förmodligen det.

Betala med kreditkort. Blir du blåst då kan du alltid kontakta kreditkortsbolaget och förklara läget. Har du tur kan de backa transaktionen. Det lär dock krävas att du har ordentligt på fötterna för att det ska fungera.

Gör egen bedömning om trovärdigheten. Bortse från hur gärna du vill ha prylen.
Raddar upp några tips du kan använda för att minska risken.

Verkar säljaren veta vad som säljs? Testa genom att ställa fråga om utrustningen som man rimligen kan svara på om man har den i handen men som man inte lätt kan norpa från webben.
Exempel: "Finns alla sex gummitassar kvar på undersidan?"
Svarar säljaren ja och det inte finns gummitassar på modellen är det dags att dra sig ur.

Ska det föras över pengar, gör det bara med vanlig banköverföring och inte Western Union och liknande anonyma tjänster där mottagaren inte kan spåras.

Backa direkt om det är extra transaktioner som ska gå fram och tillbaka utöver en vanlig betalning från dig.

Är det eBay-auktion, kolla om det finns £500 PayPal-trygghet (eller vad nivån ligger på nu). Det begränsar din eventuella förlust.

Gör en sökning på auktionens textbeskrivning. Hittar du nästan identisk beskrivning i en annan auktion med samma bild med skuggig säljare, håll i plånboken.

Kolla säljarens auktionshistorik. Är det bara en massa småkrafs till låga priser har säljaren byggt upp en bra historik för låg kostnad bara för att sedan kunna lura någon som bara tittar på antalet affärer och inte vad det har varit.

Kolla om säljaren har auktioner på andra musikprylar (till marknadsmässiga priser) och har fått bra feedback på dem. Bry dig inte om feedback på 3-pack herrstrumpor med helstickad tå eller de matchande porslinsfigurerna för $3.50 paret.

Be att få ringa upp på telefon. Förutom att lyssna att personen är vettig, kolla att landsnummer för telefonnumret stämmer med landet för uppgiven adress, konto, betalinfo, etc. Säljaren bör finnas i samma land som pinalen du köper om det inte finns en väldigt god och verifierbar anledning till annat.

Kolla om säljaren varit aktiv för många år sedan och sedan plötsligt har auktioner av annan typ. eBay-kontot kan vara kapat.

Om säljaren kräver att du mailar före du lägger bud, alternativt erbjuder "snabb affär" vid sidan av eBay, lyssna på varningsklockorna.

Auktionen som "råkat" hamna felstavad i fel kategori och som bara du hittat. Tja, hur fel skulle du själv stava och placera en auktion för dyrgripen?

Och som sagt: eBay och liknande är marknadsekonomi. Är det för bra för att vara sant är det nog tyvärr stor risk att det är så. Såvida det är så att det inte finns tillräckligt stort antal köpare för att prisbildningen ska fungera. Och då har du kanske hittat ett fynd!

Tack för tipsen.

Den är en privatannons (ej E-bay) på en seriös hemsida om syntar mm.

Jag har kollat upp hans maildomän och det finns en websida kopplat till samma domän som beskriver en synt studio i samma land som han anger och det känns ju seriöst. Samma person har även haft ett antal andra dyrgripar till salu historiskt. Priset på synten är inte på något sätt billigt utan i de övre spannet av marknadspriset.

1
Bevaka tråden