Ett av mina stora och eviga projekt är att hålla en vettig typsnittsbank på ett gäng klienter. I och med Leopard verkar systemet ha fått en automatisk funktion för att återskapa systemtypsnitt.
Jag vet att man egentligen inte ska mickla med systemtypsnitten, men problemet är att vi jobbar enligt svensk dagspresstandard och där är TrueType-typsnitt fortfarande bannlysta.
Alltså, jag skulle vilja byta ut TrueType-versionen av Helvetica Neue i systemmappen och istället köra med en PostScript-variant där. Detta för att undvika att originalarna väljer fel variant när dom sätter annonser.
Dessutom krockar typsnitten när man försöker aktivera Helvetica Neue i Linotype Font Explorer (vilket vi använder som typsnittsverktyg).
Jag skulle med andra ord vilja bli av med Helvetica Neue ur systemmappen och istället ha PostScript-varianten aktiverad via typsnittshanteraren.
Något som inte riktigt vill eftersom Leopard hela tiden känner av att typsnittet försvunnit och återskapar det automatiskt.
Någon som har något förslag på lösning?
Jag har halvlöst det genom att tvinga Linotype Font Explorer att tillåta dubletter av samma typsnitt. Men då kan man som originalare fortfarande välja fel typsnitt när man sätter annonsen, något som är vanligare än man skulle önska.