Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

minne till bärbar kontra stationär

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att uppgradera minnet till en stationär iMac. Från Apple Store är det på tok för dyrt så jag kollar på andra ställen.

Om jag har hittat ett RAM-minne till försäljning som ser likadant ut och har exakt samma namn/mHz-antal osv som de som hör till den stationära, vad spelar det då för roll att det står att det är till en bärbar dator?

Agnes

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 11:40

Jag har för mig att minnen som är ämnat för bärbara, oftast inte fungerar för stationära datorer. Och vise versa. Är ej säker på detta.

Nedan kommer några följdfrågor för att vi ska kunna ge dig ett bra svar.

• Är det en iMac med Intelprocessor (Core Duo eller Core 2 Duo) eller är det en iMac med PowerPC-processor (G3, G4 eller G5)?

• Vilken skärmstorlek har din iMac (17", 20" eller 24")?

• Är det den senaste iMacen som har aluminiumhölje eller är det den tidigare med vit plasthölje?

Att det är avsett för bärbar dator betyder bara att det är ett SO-DIMM (SO = Small Outline). Exempelvis alu-iMacen har SO-DIMM så har du en sån ska du ha de minnena. I övrigt gäller det gamla vanliga, d.v.s. att det ska vara samma minnestyp, att MHz-talet matchar (eller är högre än) vad datorn är specad för, o.s.v...

Det är en iMac av allra senaste modell, Core2Duo med 20 tums skärm, metall.
Och ni har rätt i att det minnet som säljs är en SO-DIMM, fast alla övriga specifikationer är desamma (DDR2 PC5300, 667 MHz). Ska den iMacen alltså ha ett SO-DIMM, eller uppfattade jag det fel?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 13:29
Ursprungligen av leijoninna:

Det är en iMac av allra senaste modell, Core2Duo med 20 tums skärm, metall.
Och ni har rätt i att det minnet som säljs är en SO-DIMM, fast alla övriga specifikationer är desamma (DDR2 PC5300, 667 MHz). Ska den iMacen alltså ha ett SO-DIMM, eller uppfattade jag det fel?

Du har uppfattat det rätt. Kör med SO-DIMM och se till att övriga specifikationer överensstämmer.

1
Bevaka tråden