Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook air, vilket antiklimax...

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 22:16

Åsså var den här. MacBook AIR. Tunn, snygg, sexig och precis rätt när man går i laptopköpartankar. GAS:en gick på högvarv, när man plötsligt inser. Fan. Ingen FireWire. Alltså, inget ljud. Alltså ingen MacBook AIR.

Jaja, lika bra det, den var dyr i vilket fall...

Nu väntar jag bara på att de ska släppa en 13" macbook pro med 1680x1050, eller åtminstone 1440x900. Gimme!!

Men den hade väl USB2 åtminstone?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 22:40

Tycker att det är dåligt med en dator utan firewire och endast 1 usb 2.0 port. Det räcker inte långt.

Portarna är inget problem, kolla hur mycket processor man får för pengarna.. Nu känns det som gamla vanliga Apple igen.

(Gamla hederliga Macbook äger fortfarande!)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 22:58
Ursprungligen av geminister:

Portarna är inget problem, kolla hur mycket processor man får för pengarna.. Nu känns det som gamla vanliga Apple igen.

(Gamla hederliga Macbook äger fortfarande!)

Finns tusen svagheter med den. Annars ganska snyggt att de gått tillbaka till svart tangentbord som i gamla titaniummodellen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 22:57

Skulle gissa att processorn har med värme att göra...

• Medlem
  • 2008-01-15 23:13

Läste att man inte kan byta batteri, hdd eller minne, verkligen bra där.

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-15 23:14

MacBook AIR, jag har ett ord, WoooooW!

Vilken design! Kan fortfarande inte smälta att man kan göra en så tunn dator!
Men om det är någon som ska göra den tunnaste så är det självklart Apple! xD

//MacxD

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-15 23:17

Missnöjd var ordet! Jag satt och skakade då "Worlds thinnest computer..." kom upp på macrumorslive under keynoten. Sedan 20 min senare var tanken "vafan?".
Nu får man alltså en bra mycket sämre dator än min vanliga Macbook fast flera tusen dyrare. Det enda är att den är grymt mycket mindre än min redan lilla Macbook. Är det värt det? Nej! Inte i min värld iallafall.

Jag har länge gått och funderat på en Macbook Pro, men väntade självklart till vad som skulle dyka upp på keynoten. Nu när vi inte får något som konkurerar ut Macbooken så ligger MBP närmast. När jag däremot surfar in på macrumors så står det att man ska avakta när det gäller MBP, då den bör uppgraderas snart. När är snart? Någon som hört något om detta? Kan jag med trygghet köpa en MBP nu eller kommer jag gråta blod om någon månad då Macbook Air Pro, eller liknande, släpps?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 23:41

Jag förstår inte vad ni klagar på. Det kostar MASSOR med pengar att få de minsta bärbara och i finesser. Allt kompromissas bort för att få den så liten som möjligt. Det är inget konstigt med det! Alla tillverkare gör så.

Spännande att touchpaden har fått multitouch. Undra vad det kommer att göra för de andra bärbara med tiden... Kommer Apple att gå över till multitouch även på de andra bärbara?

• Medlem
  • 2008-01-16 00:13

Ful var den också

Ursprungligen av BMX:

Ful var den också

Det tyckte jag med...

Generellt tycker jag deras nya linje är rätt anskrämlig. Både iPhone och iMac känns rätt sunkiga.

Samtidigt förundras jag över att jag nästan tycker att tibooken blir snyggare för varje år som går.
Designklassiker?

tibook? vilken är det? aldrig sett?

air...anti-klimax. förstod iofs innan att den inte skulle vara värd pengarna. men att den dessutom skulle vara så...inte fin..

:[

Titanium, powerbookgenerationen innan aluminium.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-16 02:39

Vet inte vad jag ska tycka ännu, såg den på applesidan idag.
Blev förvånad att jag inte sett den tidigare.
Tyckte den var snajdig faktiskt.

Vad sakna den för portar förutom FireWire om man jämför med standard Macbook?
För är det bara firewire, då är det ju ingen fara. FireWire har man kanske använt 2-3 gånger på laptopen. Kör firewire grejorna på fetburken.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-16 07:35

Har väldigt svårt att förstå varför den är ful? Extremt Apple tycker jag och rena fina former. Snyggaste laptopen so far, helt klar. Möjligtvis att de kunde slopa den där PC-gråa färgen, men den har ju använts förr.

I övrigt verkar den ju dock helt ointressant.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-01-16 08:45

Gillar det tunna men f.ö. tycker jag den har fel storlek...hade den var 10 tum så hade jag lagt en order på direkten...

5 dagars väntan den dag man behöver byta batteri...

http://www.apple.com/support/macbookair/service/battery/

Jag tyckte den var asläcker! Kanske att jag skulle kunna övertala mig själv om jag hade en annan setup hemma, med en stationär arbetsdator och så denna superslimmada att ta med sig...

Det skulle inte funka att jobba med musik i en sån liten plutt. En usb till ljudkortet, och sedan har jag inget över till den separata hårddisken...

Hyrfilmer på iTunes är ju grymt annars. Fast ännu har jag varken sett filmer eller tv-serier där, så det lär väl dröja... Time Capsule verkar ganska smidig också...

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 10:41

Jag tror att många inte fattar vad det här är för dator. Det är en maskin för den som behöver en så liten och lätt dator som möjligt, som prioriterar låg vikt och litet format framför allt annat.

Det är inte en maskin för den som behöver den snabbaste processorn, alla portar eller den högsta upplösningen.

Om man börjar lassa på FW-portar, optisk enhet, snabbare = varmare processor, minnesplatser, batterifack mm så är datorn plötsligt lika stor som en vanlig MB.

Sen får vi se om det finns någon marknad för den, min första reaktion var att den är grymt cool och att jag måste ha en men jag tror nog att jag får mer för pengarna om jag köper en MBP.

Fattar inte vad alla klagar på, den är ju skitsnygg!!!
Och att iPhone och iMac skulle vara sunkiga är inte det lite överdrivet, iPhone är underbar (i USA vilket är den marknaden den skapades för) och när 3G versionen kommer blir det nog en hit även här.
Och det där med portarna, det är inte alla som kör ljud och dylikt på datorn och behöver alltså inte femtielva portar av olika slag. Vill man bara ha en snygg, smidig och lagom kraftfull dator så är den ju perfekt. snart körs ändå allt wireless inkl. ljudkort och hårddiskar så det så!

Ursprungligen av Jonas W:

Och att iPhone och iMac skulle vara sunkiga är inte det lite överdrivet

Det är jätteöverdrivet, jag menar bara med macmått mätt. Tycker iPhone ser lite teknikmagasin mobilskal/dildo ut med sin krom. Gillar inte riktigt hur de använder det svarta på iMacen heller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 11:09

Jo, alltså, kanske får förtydliga mitt ursprungliga inlägg. Jag planerar att i vår köpa en macbook eller macbook pro. Ska ha som typ resedator, å lite soff-surf-dator. Mina krav är ungefär att den ska klara surf&mail, samt köra lite musik på resande fot, inspelning "i fält", och på landet på sommaren. Prestanda i övrigt duger toppenfint för det, så jag var lixom sådär "wooooow, DEN ska jag ha!", tills jag upptäckte att den inte hade FW. Då vart det lixom en sån där "JAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaeeehhhhmmmmnäe???" Datorn som sådan är ju fett cool!

Det är väl bara till att vänta in ett trådlöst metric halo eller apogee-interface helt enkelt

Vill man bara ha möjligheten att koppla in firewire i den så finns det ju åtminstone hubbar som har både USB och firewire och kopplas via USB till datorn så det är ju inget problem.

den är ju visionär! det måste man ju ändå ge dem cred för!
den är utan alla dessa sladdar för att i framtiden kommer man inte behöva en LAN-kabel (kan ha fel här, men jag har för mig att den inte har ethernet-ingång..någon?) ingen firewire allt ska vara med blåtand och allt?

man har kanske missat att resten av världen, typ inte ens hela europa har bredband tillgängligt, ännu mindre dessa hotspots som jag tydligen är ensam om att missa. hittar bara hotspots som kräver ett särskilt kort som man kan köpa för hutlösa pengar på pressbyrån typ..

men det är fint med visioner! och jag tror de har rätt, vi är väl alla trötta på alla kablar hit o dit, omfamnar notebooks för att de är mindre och portabla osv.

som sagt, visionärt! *applåd*

Ett fräscht litet barn är MBA. Konceptet är ju klart intressant, men det fattas MASSOR för att göra den till en dator som kan bli användbar och ha lite prestanda.
Om nägot år eller 2, efter några uppdateringar och lite mer utveckling. så kanske den känns som en användbar dator, för det känns den inte som nu. Skulle hellre ha sett en 12' MBP faktiskt, men visst är det sladdlösa nya konceptet roligt med MBA. Men som sagt, runt 2010 kanske den har blivit tillräckligt utvecklad för att kännas intressant. Snygg? Nja, Den ser mest skev ut tycker jag

Senast redigerat 2008-01-16 13:10
Ursprungligen av panther:

Men som sagt, runt 2010 kanske den har blivit tillräckligt utvecklad för att kännas intressant.)

Haha, läste "2010" och fick någon slags framtidsvision om rymdbilar och grejer innan poletten trillade ned. "Visst ja, det är om två år. Ungefär när barnsjukdomarna på air-en är avklarade..."

Ursprungligen av Jonas W:

Vill man bara ha möjligheten att koppla in firewire i den så finns det ju åtminstone hubbar som har både USB och firewire och kopplas via USB till datorn så det är ju inget problem.

? FW via USB låter inte som en bra idé.

Bevaka tråden