Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ESX vs MC-909

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vilken ska jag köpa egentligen? Pros och cons gott folk, priset är irrelevant då jag kan få tag på båda manickerna till ungefär samma peng.

ESX = väldigt snabbjobbad trumsampler.
MC909 = komplett workstation.. och brukar vara mycket dyrare än ESX.

du säger 909:an med andra ord?

Själv så hade jag hellre haft en ESX (älskar fortfarande min gamla sletna ES-1:a).. men jo, man kommer nog längre på en mc909 om man inte redan har en full uppsättning med maskiner och/eller bara är ute efter riktigt snabbjobbade saker

sitter på ett gäng synthar och grooveburkar och även en yamaha A3000 men är sugen på nåt lite mer hands on i samplingsväg, som snabbt låter mig sätta ihop låtskelett utan att jag behöver blanda in datorn. rattar är roligare!
jag lutar själv åt MC-909:an, men om någon lyckas övertyga mig om ESX:ens förträfflighet kanske jag tänker om.

ESX-1:ans förträfflighet kan jag inte säga något om.. men ES-1:an däremot! Plastig leksak med effekter som verkligen låter skitkasst.. men ofta på ett helt underbart skevt vis vilket gör dem enormt användbara! Men största grejen med den är att den är så snabbanvänd.. man behöver inte testa sig fram så mycket för att få fram ljudet man vill skruva fram av samplingarna.. så som JammaMedPolarna-leksak så är den helt underbar!

..men det är ju ingen burk som man vanligtvis gör melodiös musik med (även om man faktiskt kan spela in korta melodier med motionseq+pitchratten).

MC909 har jag inte använt själv.. bara petat på en del.. och den verkar riktigt schysst som workstation.. men mer än så kan jag tyvärr inte säga.

ESX-1 är enklare och mer snabbjobbad men den saknar många funktioner som MC909. Esx har bara 2 monofoniska synthparter medan MC909 har 16 parter och 64 röster. ESX har 12 parter/röster om jag inte minns fel. Esx stora fördel är att det går snabbt att slänga ihop loopar och den är väldigt intuitiv. MC909 har massor med mer editeringsmöjligheter men är därför också lite mer komplex. Jag hade nog köpt MC909 och gillar du inte den kan du byta mot en esx och få pengar imellan.

bra tänkt! fördel 909.

1
Bevaka tråden