Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stabil livesynt, vad använder ni?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 21:40

Jag funderar på vad jag ska ha för livesynt på nästa turné.

För piano/elpiano/orgel kör jag Nord Electro 2 och är jätenöjd! Det är just syntljuden jag behöver.

Innan har jag kört Nordlead 2X och den är ju oslagbar rent funtionsmässigt, 4 ljud som man kommer åt superenkelt på panelen, kan göra layers och byta ljud hur lätt och snabbt som helst, men den låter lite tunnt och mesigt liksom, lite distansierat.

Jag behöver en synt som kan låta sprött och simmigt som en stråkmaskin och "in your face" som en moog. Jag har en Moog Voyager men jag är osäker på om jag ska släpa med den på turnén, och den är ju monofonisk så jag kan inte använda den till alla ljud jag behöver.

Det viktigaste är att den är stabil och låter fett och närvarande i ljudbilden.

Nord Lead 3, Nord Wave eller G2.. tre höjdare som är lätta att släpa runt på och som kan låta mycket "fetare" och "bredare" än 2x.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 12:36

Ok. Jämfört med nya Prophet 8 då?

Personligen så skulle jag valt Nord Wave just för sådant.. utan större tvekan. Orsaken är delvis att man har 180MB flashminne i den. Du kan sampla av hur många analogsyntar du känner för och få plats med nästan allihop i waven utan att behöva ladda upp samplingarna varje gång. Den låter i övrigt verkligen skitbra dessutom. Strunta i fabrikspatcharna bara.. de är verkligen trista.

Kanske en analog multitimbral synth med minnen? Typ Sixtrak eller Max?
Mvh Axel

Axel: Den ska vara stabil också

1
Bevaka tråden