Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett par frågor om hyrfilm i TV

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Blev riktigt sugen på en AppleTV nu när uppdateringen kommer.
Har dock ett par frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa till med..
(Skicka gärna länkar till andra 99-trådar om jag missat var det tagits upp)

Movie Rental verkar ju bli riktigt trevligt! När det kommer till Sverige, hur funkar det med Subtitles och olika Menyval?

Går det att spola i filmen?

Laddar man ner filmen till sin AppleTV eller streamas den?

Om jag hyr en film i min AppleTV, kan jag då avsluta den i en annan enhet precis som när jag hyr från datorn? Går det till exempel att föra över till Laptopen?

Vi får väl se när köpfilm kommer till Sverige men hur funkar det, kan jag köpa en i min AppleTV och sedan kolla i datorn?

Finns det något sätt att kolla Webb-TV i AppleTV?

Går det att lagra film på extern disk utan att hacka den? Om jag installerar OS X på en extern disk till exempel?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-01-18 19:22

Ingen vet när hyrfilm kommer till sverige.

Det går att spola i filmen, ja.

man laddar hem hela filmen

du kan se en hyrd film på vilken enhet du vill, som klarar h264 formatet

Ursprungligen av Snooze:

Ingen vet när hyrfilm kommer till sverige.

Steve sa att de skulle börja i USA nu och sedan köra internationellt senare i år och till dess de går ut med något annat får väl internationellt även betyda Sverige.

Ursprungligen av Marcus K:

Steve sa att de skulle börja i USA nu och sedan köra internationellt senare i år och till dess de går ut med något annat får väl internationellt även betyda Sverige.

Du menar som att när Steve sa att iPhone kommer till Europa "senare i år" på MacWorld 2007? Jag föväntar mig inte hyrfilmer i Norden inom dom närmsta 4-5 åren. Tyskland, Frankrike och England kommer ju antagligen få först av alla i Europa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 21:49
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Blev riktigt sugen på en AppleTV nu när uppdateringen kommer.
Har dock ett par frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa till med..
(Skicka gärna länkar till andra 99-trådar om jag missat var det tagits upp)

Movie Rental verkar ju bli riktigt trevligt! När det kommer till Sverige, hur funkar det med Subtitles och olika Menyval?

När det kommer internationellt eller till Sverige är det ingen som vet, enda som sagts är "Under året" för internationellt, sen om det innefattar Sverige med får vi se.

Citat:

Går det att spola i filmen?

Ja, kolla på keynoten.

Citat:

Laddar man ner filmen till sin AppleTV eller streamas den?

Laddas ned, men man kan börja se redan innan allt är nedladdat, kolla på Keynoten.

Citat:

Om jag hyr en film i min AppleTV, kan jag då avsluta den i en annan enhet precis som när jag hyr från datorn? Går det till exempel att föra över till Laptopen?

Ja, kolla på Keynoten, ATVn synkar åter sakern till iTunes.

Citat:

Vi får väl se när köpfilm kommer till Sverige men hur funkar det, kan jag köpa en i min AppleTV och sedan kolla i datorn?

Se ovan.

Citat:

Finns det något sätt att kolla Webb-TV i AppleTV?

YouTube och podcasts, annan flashbaserad jox slipper du.

Citat:

Går det att lagra film på extern disk utan att hacka den? Om jag installerar OS X på en extern disk till exempel?

Tacksam för hjälp!

Nej.

Här ges svar på nästan alla dina frågor http://www.apple.com/appletv/guidedtour/

Tackar för alla svar!

Behöver man airport extreme tillsammans med apple tv? Om man har saker på sin dator som ska streamas till ATV vill säga

Ursprungligen av jimpa_fu:

Behöver man airport extreme tillsammans med apple tv? Om man har saker på sin dator som ska streamas till ATV vill säga

Nej! Det räcker med en 802.11g-router (54MBit/s) om du har bra signalstyrka. Jag kör själv med Linksys WRT54GX. Man bör dock planera för att själva Apple-TV skall ha kabel-Ethernet för stabilitetens skull.

Någon som har koll på hur stor en Hyrfilm blir när man laddar ner den?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Någon som har koll på hur stor en Hyrfilm blir när man laddar ner den?

När jag hyrde Simpsons filmens så vägde den in runt 1 GB med riktigt bra upplösning.

Ursprungligen av Patrik D:

När jag hyrde Simpsons filmens så vägde den in runt 1 GB med riktigt bra upplösning.

Läste i en sammanställningstråd på minhembio.com att SD-filmerna låg på runt 1-1.25GB och HD-filmerna runt 4 GB. Har inte testat själv än.

Ser personligen ingen anledning att införskaffa en AppleTV förrän det finns filmer att hyra eller köpa i svenska iTunes.

Dessutom verkar det som att man behöver påminna om att det inte är någon ny hårdvara i "nya" AppleTV utan enbart ny mjukvara. Har man en "gammal" AppleTV kan man inom kort ladda ner den nya mjukvaran och vips har man en "ny" AppleTV.

Angående lagringen, innebär det att allt som jag ska titta på i AppleTV måste finnas antingen på min dators HD eller på AppleTVns HD?
Det finns inga andra möjligheter?
Inte en extern HD kopplad till min MacBook?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-19 20:29

Vilka format kan man INTE köra i -Tv?

Yes!!

Du kan inte kopiera rentals från AppleTV till datorn/iPod. Du har endast HD-film på AppleTV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 22:27
Ursprungligen av phindus:

Du kan inte kopiera rentals från AppleTV till datorn/iPod. Du har endast HD-film på AppleTV.

Du får nog kolla en gång till på genomgången av den, du kan beställa DVD kvalite eller HD (som kostar en dollar mer) i ATV.

Ursprungligen av ntity:

Du får nog kolla en gång till på genomgången av den, du kan beställa DVD kvalite eller HD (som kostar en dollar mer) i ATV.

Japp, som jag skrev, du kan inte överföra rentals från en ATV till en dator eller en iPod som folk påstått tidigare i denna tråd.

Min andra kommentar var till begränsningen att du kan endast hyra filmer i HD kvalitet på ATV. I iTunes har kan du endast hyra i SD. Ursäkta om jag var lite otydlig, såg nu att det kunde misstolkas :).

Lite intresserad av Benjamins fråga lite längre upp. Kan man komma åt filmer som ligger på en extern disk kopplad till MacBook från ATV? Antar att man isåfall måste hacka?

Ursprungligen av jimpa_fu:

Lite intresserad av Benjamins fråga lite längre upp. Kan man komma åt filmer som ligger på en extern disk kopplad till MacBook från ATV? Antar att man isåfall måste hacka?

Ja. Om filerna på den externa hårddisken är länkade till MacBookens bibliotek kan du streama dessa till AppleTV:n. Utan hack!

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Ja. Om filerna på den externa hårddisken är länkade till MacBookens bibliotek kan du streama dessa till AppleTV:n. Utan hack!

Hur gör man detta?
Tänker mig att jag ska lägga mina 25 GB musik i Apple TV och lite småfilmer. Fylla den ungefär med 30 GB med andra ord för att ha lite plats över till hyrfilm.
Men sen vill jag läsa in lite av mina DVD-filmer och lägga på en extern HD.
Är dessa möjliga att spela upp?
Visst plockar den film från mappen "Filmer" på datorn? Kan jag länka därifrån?

Angående att kopiera över hyrfilm från Apple TV till datorn så lyckades jag inte hitta någonstans där Steve nämnde detta på Keynoten. Däremot sa han så om TV-program.
Kan det vara så att ifall man köpt filmen i DVD-kvalitet så går den att kopiera över men inte om man köpt HD?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Hur gör man detta?
Tänker mig att jag ska lägga mina 25 GB musik i Apple TV och lite småfilmer. Fylla den ungefär med 30 GB med andra ord för att ha lite plats över till hyrfilm.
Men sen vill jag läsa in lite av mina DVD-filmer och lägga på en extern HD.
Är dessa möjliga att spela upp?
Visst plockar den film från mappen "Filmer" på datorn? Kan jag länka därifrån?

Angående att kopiera över hyrfilm från Apple TV till datorn så lyckades jag inte hitta någonstans där Steve nämnde detta på Keynoten. Däremot sa han så om TV-program.
Kan det vara så att ifall man köpt filmen i DVD-kvalitet så går den att kopiera över men inte om man köpt HD?

Ett alternativ annars är att lägga till filmerna i iTunes men med inställningen att den inte skall kopiera in allt i iTunesmappen utan låta det ligga kvar på den externa HDD. Då borde du kunna streama det till AppleTVn.

Nu hittade jag iaf en av artiklarna som skrev att man inte kunde kopiera över rentals från ATV till iTunes
Källa: - appleinsider.com

Ursprungligen av phindus:

Ett alternativ annars är att lägga till filmerna i iTunes men med inställningen att den inte skall kopiera in allt i iTunesmappen utan låta det ligga kvar på den externa HDD. Då borde du kunna streama det till AppleTVn.
Ah! Smart idé!

Nu hittade jag iaf en av artiklarna som skrev att man inte kunde kopiera över rentals från ATV till iTunes
Källa: - appleinsider.com

Tack!

[QUOTE="phindus;1439764"]Ett alternativ annars är att lägga till filmerna i iTunes men med inställningen att den inte skall kopiera in allt i iTunesmappen utan låta det ligga kvar på den externa HDD. Då borde du kunna streama det till AppleTVn.

Funderar på att köpa en Time Capsule när den kommer, koppla en Extern HD till den där jag lägger alla mina rippade DVD-filmer. Ifall jag länkar dessa till mitt iTunes-Bibliotek, tror ni att de skulle gå att streama till min Apple TV då?
Klarar en film sig hela den vägen trådlöst utan att hacka?

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Hur gör man detta?
Tänker mig att jag ska lägga mina 25 GB musik i Apple TV och lite småfilmer. Fylla den ungefär med 30 GB med andra ord för att ha lite plats över till hyrfilm.
Men sen vill jag läsa in lite av mina DVD-filmer och lägga på en extern HD.
Är dessa möjliga att spela upp?
Visst plockar den film från mappen "Filmer" på datorn? Kan jag länka därifrån?

Angående att kopiera över hyrfilm från Apple TV till datorn så lyckades jag inte hitta någonstans där Steve nämnde detta på Keynoten. Däremot sa han så om TV-program.
Kan det vara så att ifall man köpt filmen i DVD-kvalitet så går den att kopiera över men inte om man köpt HD?

Fr.o.m. "firmware" 1.1 i AppleTV:n kan du även streama från en maskin som synkar.
Om du lägger upp allt i iTunes, t.ex. låter filerna ligga kvar på originalplatsen, kan du sedan välja att synka din musik till biblioteket och streama resterande filer. Välj "Källor" i huvudmenyn och klicka sedan på din maskin som har en kedjesymbol framför sig. AppleTV läser då in din maskins iTunes-bibliotek och du kan fritt välja filer att streama från den (även musik som redan är synkad till AppleTV:ns interna disk).

Jag tror att det dröjer länge innan vi i Sverige får nöjet att hyra film, eller köpa tv-serier för delen, via iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-21 10:44
Ursprungligen av Mattias H:

Jag tror att det dröjer länge innan vi i Sverige får nöjet att hyra film, eller köpa tv-serier för delen, via iTunes.

Du kan ju alltid registrera ett Apple ID i USA. Vill minnas att jag läst någonstans här hur man gör.

Glöm inte att din Apple TV INTE kan spela dina filmer såvida du inte har konverterat dom i mp4 h264 AppleTV ...

din AppleTV kan INTE spela Xvid eller något annat liknande såvida du inte hackar den ...

du kan inte spela rippade DVD skivor på AppleTV såvidare du inte rippat dom med handbreake för AppleTV formatet ...

detta innebär att du kan bli tvungen att rippa om alla dina filmer om du inte hackar din AppleTV

AppleTV kan inte läsa från Extern HD såvida du inte hackar den

Ursprungligen av Tussen69:

Glöm inte att din Apple TV INTE kan spela dina filmer såvida du inte har konverterat dom i mp4 h264 AppleTV ...

din AppleTV kan INTE spela Xvid eller något annat liknande såvida du inte hackar den ...

du kan inte spela rippade DVD skivor på AppleTV såvidare du inte rippat dom med handbreake för AppleTV formatet ...

detta innebär att du kan bli tvungen att rippa om alla dina filmer om du inte hackar din AppleTV

AppleTV kan inte läsa från Extern HD såvida du inte hackar den

Angående Extern HDD så har det ju diskuterats tidigare i tråden hur det skulle kunna gå att lösa...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-29 22:39

Var värddatorn har sitt iTunesbibliotek spelar nog ingen roll - det kan givetvis vara t.ex. en extern FW/USB-disk. jag kan inte föreställa mig att det ska vara på annat sätt.

Bevaka tråden