Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill börja med musik, vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nu är jag lite ny på mac, och vill helst börja med musik! och vill ha lite tips vad jag behöver t.ex om den här är bra.;

M-Audio Keystudio 49 USB MIDI-tangentbord

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=B66F200C&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/music_creation&nplm=TN529

Blir glad om flera förslag!

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-20 02:18

Ett extern ljudkort är nog ganska bra, om du ska spela in något annat än keyboard-aktiga saker. Duet ska vara bra har jag hört, annars har M-Audio mycket grejer, både billigt och dyrt.

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php
http://www.m-audio.com/

Vad ska du spela in för något?

Kan tyvärr inte hjälpa till med din fråga, men kanske skulle du fråga 99musik istället?

http://www.99.se/musik/

• Medlem
  • 2008-01-22 22:16
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Kan tyvärr inte hjälpa till med din fråga, men kanske skulle du fråga 99musik istället?

http://www.99.se/musik/

Flyttar tråden från "Allt om mac".
Admin

Jag antar väll att jag tänker börja lite smått med trance/techno.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-20 19:40

Ok, nej då är det nog snarare ett bra bra högtalare du behöver, och ett bra ljudkort för att koppla dem till datorn.

Jag har en iMac 24' och om 1 dag har jag ett bra par högtalare inkopplade så!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 19:27

Köp Logitechs trådlösa. Läckra saker Bara att ställa i de hörnen det passar.

Hm, är den bra då , har ju sett M-Audio's värsting modell. den gör mig ju liten sugen på den

Nu har jag sett ett super bra erbjudande;

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?s=topSellers&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/music_creation&nplm=TL226&mco=9361589C

Funderar på att köpa det, och sedan kanske köpa till en Torq Xpontent, men dock hittar jag inget demo på Torq så jag vet ingeting om det är bra eller dåligt.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-22 22:43

Sgreeen: Ser fräck ut, lägg märke till att den kräver en snabb hårddisk bara. Jag vet inte vad det sitter för hårddisk i iMac, men ändå.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-22 22:52

Ska du DJa eller skapa musik? För torq är väl till största delen ett DJ-verktyg?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-22 23:33

Ja, den verkade ju inte ha några ljud-ingångar, så för inspelning är den nog inte så mycket att ha. Men som sagt, ska du prodda trance/techno är det nog mest utljudet du ska bry dig om.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-22 23:46

Inbyggda ljudkortet i de flesta macarna är fullt dugligt för musikproduktion, låter t o m rätt bra att spela in på. Så ska du producera musik så behöver du definitivt inget nytt ljudkort till en början, inbyggda ger riktigt bra latency och låter i allmänhet bra.

Det du "behöver" i form av hårdvara är egentligen ingenting, du kan sitta och klicka in midi i valfri sequencer. Dock skulle jag rekommendera nån sorts midiklaviatur (det som länkas i första posten funkar säkerligen fint).

Bra lyssning är trevligt, men har du ett par vettiga hörlurar kommer du en bit på vägen. Hi-fi-högtalare kan vara lite knepiga att få till bra mixar med (fast lär man sig sin lyssning kan man göra bra mixar i det mesta). (halv)Billiga sub+satellit-högtalare är inte att rekommendera om du ska prodda musik, brukar bli en väldigt svajig frekvenskurva som ljuger rätt mycket.

• Medlem
  • 2008-01-29 13:47
Ursprungligen av Arete:

Inbyggda ljudkortet i de flesta macarna är fullt dugligt för musikproduktion, låter t o m rätt bra att spela in på. Så ska du producera musik så behöver du definitivt inget nytt ljudkort till en början, inbyggda ger riktigt bra latency och låter i allmänhet bra.

Det du "behöver" i form av hårdvara är egentligen ingenting, du kan sitta och klicka in midi i valfri sequencer. Dock skulle jag rekommendera nån sorts midiklaviatur (det som länkas i första posten funkar säkerligen fint).

Bra lyssning är trevligt, men har du ett par vettiga hörlurar kommer du en bit på vägen. Hi-fi-högtalare kan vara lite knepiga att få till bra mixar med (fast lär man sig sin lyssning kan man göra bra mixar i det mesta). (halv)Billiga sub+satellit-högtalare är inte att rekommendera om du ska prodda musik, brukar bli en väldigt svajig frekvenskurva som ljuger rätt mycket.

Jag får nog tyvärr säga att jag inte riktigt håller med vad gäller det interna ljudkortet. Har en aluminium imac och det är inget att hurra för direkt. Det största problemet är att det har viss digital överhörning, eller vad det heter, det läcker iaf ut mystiska digitala ljud när det inte är någon signal ut. Det är väldigt störande, men märks såklart inte så länge man spelar upp någonting.

Själv skulle jag vänta lite med att köpa, då NAMM precis har varit, och det med största sannolikhet kommer en hel del nyheter inom en mycket snar framtid.

Mvh, Henrik

jag vill väll både dja och skapa musik,

En Keystation 49e skulle fungera alldeles utmärkt. Jag har en här och den har fungerat felfritt. Midiklaviaturer finns det gott om och utförandet på dem varierar kraftigt. Till exempel finns det många som har rattar och reglar på sig för att förenkla användandet av syntar osv i datorn. Men absolut inget som är nödvändigt.

Köper du en klaviatur med några rattar/reglar kan du t ex använda dem som crossfade eller motsvarighet till reglarna på en fysisk dj-mixer. Här finns det även färdig hårdvara som t ex Torq som du själv nämnde eller de lite dyrare systemen från t ex Serato och Native Instruments. Är det mer bara som en rolig grej, ploj för festen och lätt sovrumsmixande är kanske inte behovet så stort att du behöver köpa något av de dyrare systemen som t ex Serato Scratch.

Om jag inte minns fel har AudibleBeauty här på 99 en Torq. Så han har kanske lite svar på dina frågor kring Torq:en.

Det verkar som det mest talats om hårdvara i tråden. Har du någon mjukvara sedan tidigare? Ingår t ex Garageband till alla Mac? Om det gör det har du redan ett program som du kan prova göra musik i.

Det finns även gott om gratis syntar och effekter att ladda ner. Något man inte ska förkasta. Man behöver inte köpa de nyaste och fetaste syntarna det första man gör. Garageband stödjer plugins i Audio Unit-format (AU).

Här är en liten lista över gratis syntar i Audio Unit-format (AU)
http://www.kvraudio.com/get.php?mode=results&st=adv&soft=i&type%5B%5D=0&f=au&fe=au&osx=1&macu=1&free=1&sf=0&receptor=&de=0&sort=1&rpp=30

Genom KVRAudio, sidan som jag hänvisar till ovan, går det även hitta gratis effekter som Garageband kan använda.

Hoppas jag inte rörde till det för mycket. Behöver du få något förtydligat är det bara att fråga.

Nu har jag beställt ett paket av Torq som kommer om 1-2 veckor.

1
Bevaka tråden