Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte logga in på ena kontot

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-20 11:04

10.2.6 iMac 17". Jag och sambon har varsitt konto, plötsligt kan jag inte logga in på mitt konto. Skriver in lösenord som den ser ut att acceptera, loggar in.... men bryter direkt vid den "helblå sidan" innan den visar skrivbordet och skickar mig istället åter till loginsidan.

Med sambons konto går det utärmkt att logga in. Det går även att logga in på mitt konto med min iBook via nätverket.

Någon som har en ide om vad som händer ?!

Schyssta, nån ide ? Innan paniken är ett faktum...

Mvh

Senast redigerat 2003-05-20 11:42
  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 12:03

Kan "lilla stumpan" logga in som dig i terminalen?
[Med ditt user och passord]

• Medlem
  • 2003-05-20 12:23

Vet inte hur jag ska tolka resultatet:

Welcome to Darwin !
tcsh: Cannot open /etc/termcap.
tcsh: using dumb terminal settings.

• Medlem
  • 2003-05-20 12:39

Jag kan i alla fall se mina dokument via terminalen, det är ju skönt att de är kvar. Men hur ska jag komma in via GUI ?

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 13:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av tby
Vet inte hur jag ska tolka resultatet:

Welcome to Darwin !
tcsh: Cannot open /etc/termcap.
tcsh: using dumb terminal settings.

Är det när du loggar in som dig - eller när damen loggar på som dig i termonalen???
Är det när du loggar in så skulle jag kolal lite i netinfo ifrån damans konto (och jämföra dig och henne)...
Är det när hon loggar in som dig från sin session så är det nog helt normalt
[Säger jag som inte är något vare sig terminal eller unix -freak...]

• Medlem
  • 2003-05-20 13:43

Det är när damen är inloggad, går in i terminalen och loggar in med mitt id och lösen. Så allt verkar OK med kontot som sådant. MEN det är något som gör att inte datorn vill dra igång om jag loggar in som vanligt.

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 14:02
Citat:

Det är när damen är inloggad, går in i terminalen och loggar in med mitt id och lösen. Så allt verkar OK med kontot som sådant. MEN det är något som gör att inte datorn vill dra igång om jag loggar in som vanligt.

Är inte så klartänkt just nu
Men du kunde ju prova att - via daman - rensa/flytta lite pref-filer (.plist) på ditt konto...

• Medlem
  • 2003-05-20 14:26

Problemet är att jag inte är helt bekant med hur man bär sig åt. Var går jag in och gör det och vilka prefs filer ska finnas var ?

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 14:38

Du får väl kolla runt lite på din "usr-yta" efter 'plist' filer (lib och så)och prova att ta bort sådana som kan ha med autostart och finder att göra (skulle jag provat - men det är ju skillnad på att giddra till det för sigsjälv och att ställa till det för andra )

• Medlem
  • 2003-05-20 18:41

har du med ÖÄÅ antingen i användarnamnet eller lösenordet kan det garanterat vara det som ställer till det.

Har du det i lösenordet kan det vara bra ide att byta det, boota från Installations CD och välj sedan uppe under Filemenyn har jag för mig programmet Reset Password och välj ditt konto.

Om inte prova att släng
under User/dittkonto/Library/Prefernces/com.apple.loginwindow.plist

Micke

• Medlem
  • 2003-05-20 19:50

Micke och Pär tack för svaren, men jag vet inte hur man gör.

Ska jag in i terminalen ?
I så fall vad ska jag skriva där ?

mvh

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 20:25

Har donnan admin-behörighet så kan hon ju ta över ägandet av filer och mappar (pill att sätta tillbaka det) och radera och editera som du vill
(I terminal så loggar hon in som SU med sitt passord och sedan kan hon röjja friskt utan att sätta om ägare och grejjor)

• Medlem
  • 2003-05-20 20:31

OK svårt det här.

Jag är på en väldigt basic nivå i mina kunskaper.

Vad är plist filer ?
Kan man bara plocka bort dem hur som helst ?
Vilka kommandon använder man i terminalen för att ta bort filer, jag minns lite DOS men det här är väl en annan grej antar jag ?
Kan jag utföra samma saker via finder på ibooken om jag loggar in som mig själv på iMacen via nätet ?

Sist men inte minst, hur f-n kan sånt här hända ?

Hoppas verkligen jag kan hjälpa dig med något någon gång.

MVH

• Medlem
  • 2003-05-20 20:48

plist filer är programgraminställningsfiler
det flesta kan man slänga utan större bekymmer, dom återskapar sig själva.

Lättast att ta bort dom är att om du har
aktiverat rootkontot logga in som root och sedan gå in i din usermapp enligt sökvägen ovan och slänga (eller rättare sagt bara flytta ut den) aktuella filen.

Hur aktivera root kontot

Annars kan du skriva i terminalen:
(men då gäller det verkligen att hålla
tungan rätt i mun)

sudo rm /Users/dittkortnamn/Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist

sudo = substitute user do
rm = remove

Hur något sånt här kan hända, ja
troligast är att något har gått snett så systmet inte kunnat skriva klart till den aktuella plist filen och den har blivit kaputt.

Men om det verkligen är denna fil återstår att se, jag skulle aktivera rootkontot och sedan prova slänga den filen, funkar inte det, prova att lägga ut hela Prefences mappen i din hemkatalog och sen prova igen, funkar det då så får man prova att lägga tillbaka säg hälften av filerna och se vart det brister eller ej, det flesta kan man lista ut vilka som bör ligga kvar osv.

Hoppas det funkar
Micke

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 20:53

I terminalen hittar du komandon med apropos 'ord' (väl? stavningen är jag inte hundra på, men ungefär så...)
När du funnit det så hittar du syntaxen med man 'rätt ord'

Kolla på ' apropos remove ' och sedan ' man rm ' så greppar du

Så hittar du kommandon (om du inte letar reda på en 'unix'-syntaxsida på nätet )

Hur det kan hända??? Låter ju som om finder-pref blivit lite tjall

• Medlem
  • 2003-05-20 21:37

Nu har det löst sig, jag tog mod till mig och kastade alla prefs filer med det datum som jag var inloggad senast 12 maj. Då puttrade den igång så snällt igen.

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 21:42
Citat:

Nu har det löst sig, jag tog mod till mig och kastade alla prefs filer med det datum som jag var inloggad senast 12 maj. Då puttrade den igång så snällt igen.

Parafras:
Fega pojkar får aldrig använda fina datorer...

1
Bevaka tråden