Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air - Flipp eller flopp?

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Skönt att du vet precis vad ALLA behöver

Trots att jag inte tror på Flipp måste jag hålla med Adrian. Uttalandet om att ALLA måste ha mer än 1 USB-port måste jag dementera. Själv använder jag sällan någon port alls. Kör trådlöst internet och de få gångerna jag använder en port är när jag laddar min iPod via USB.

Tyvärr har min inspiration inte varit igång särskilt på sistone, men som musiker har jag använt Firewire-porten en hel del också, men det är nog inget kriterie för framtida köp.

Har aldrig använt mer än en fysisk port i taget!

Men jag tror ändå att prislappen är för hög.
Visst, den är världens tunnaste och därmed i sin storleksklass världens mest mobila dator, men med tanke på att den är långt ifrån en Pro-dator bör den ligga i klass med billigaste macbooken tycker jag.

EDIT: Men jag vet givetvis att tekniken i detta lilla format är dyrt och trycker upp priset...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-22 08:44

Flipp

Helt perfekt! Det enda jag har inkopplat till min MBP idag är projektor, ljud-ut och iPhone/digitalkamera/backupdisk då och då.

Externa diskar har jag gömt i garderoben och kommer smidigt åt via det trådlösa nätverket redan idag.

Ååååh

  • Oregistrerad
  • 2008-01-22 10:49

Kan inte rösta på så få och dåliga alternativ.

I segmentet "wow vilken cool dator" vinner den i alla kategorier. Men det är ingen "jag är pank, fattig student som vill ha en cool dator". inte heller "Jag är faan VD och reser 150 dagar per år och behöver en slittålig kompis".

Det är som att köpa en Porsche för 2M, inte tusan kör man den till sommarstugan på trasiga "vägar".

Det är förvånansvärt hur många det är som tycks leva ibland molnen. Det är helt klart att MBA är en dator för en mycket liten målgrupp. Det är väl kanske t.o.m så att Apple förstår att detta är ingen kioskvältare och därför lägger priset väldigt högt i förhållande till prestanda. för att med prismarginalen ändå gå med vinst.

Vill man betala en massa pengar i onödan så varsegod o gör det då.

I relation till vad apple förväntar sej i försäljning kan den ju bli en flipp. I förhållande till Macbook blir det utan tvekan en flopp.

@Willam N: Jag tror du har fel.

Det känns lite avslöjande att de som är så positiva till MBA tycker att "flopparnas" subjektiva åsikt om varför de floppar MBA inte är relevanta åsikter. Om ni inte har bra åsikter om MBA's förträfflighet själva så är det väl bättre att låta bli att kommentera istället för att ge er på oss som inte tror på en sån här produkt. Lågt! riktigt svagt och lågt. skärp er!

Det finns naturligtvis positiva saker med MBA'n oxo. Som någon påpekade så är de nya processorerna som Intel plockat fram åt Apple för just MBA, ett kliv framåt. Det kanske kan hjälpa att ta fram strömsnålare och samtidigt kraftfullare Mb's och Mbp's med dessa processorer.

/ Midmus

Ursprungligen av Midmus:

Det känns lite avslöjande att de som är så positiva till MBA tycker att "flopparnas" subjektiva åsikt om varför de floppar MBA inte är relevanta åsikter. [..] Lågt! riktigt svagt och lågt. skärp er!

Självklart. Den som inte tycker argumentet "Den saknar firewire-port" räcker för att floppa produkten, ska inte tro att han/hon kommer undan med "Den är snygg" som argument för att flippa den.

Så återigen; motivera era flippar och floppar. Håller ni inte med varandra, säg det och munhugg med varandra kring det. På en bra nivå.

/c, som gärna vill ha en MacBook Air.

Ursprungligen av Midmus:

Det är förvånansvärt hur många det är som tycks leva ibland molnen. Det är helt klart att MBA är en dator för en mycket liten målgrupp.

Det är en mindre målgrupp än MacBook, helt klart, men jag skulle inte säga att den är "mycket liten". Men jag lever väl bland molnen i så fall.

Ursprungligen av Midmus:

Det är väl kanske t.o.m så att Apple förstår att detta är ingen kioskvältare och därför lägger priset väldigt högt i förhållande till prestanda. för att med prismarginalen ändå gå med vinst.

Enligt Apple anser dom att den är konkurrenskraftigt prissatt (jämfört med andra produkter i samma segment):

Q: Regarding MacBook Air market?
A: The MacBook Air will appeal to travelers, professors, all different kind of people who want to access a computer very quickly where ever they are. Competitively priced. Great new product. Orders are very strong.

Man kan samtidigt dra sig till minnes lanseringen av iPod mini, som av vissa tyckare sågades för ingen ville ju köpa en produkt som hade en fjärdedel av hårddisken på en vanlig iPod och samtidigt bara kostade 50 dollar mindre. Det skulle visa sig att iPod mini blev en enorm succé som gick om vanliga iPod.

Ursprungligen av Midmus:

Det känns lite avslöjande att de som är så positiva till MBA tycker att "flopparnas" subjektiva åsikt om varför de floppar MBA inte är relevanta åsikter. Om ni inte har bra åsikter om MBA's förträfflighet själva så är det väl bättre att låta bli att kommentera istället för att ge er på oss som inte tror på en sån här produkt. Lågt! riktigt svagt och lågt. skärp er!

Fast du missar ju verkligen hela poängen med vad som kritiserades i detta fall. Ser du någon skillnad på dessa två uttalanden:

1) Jag tror att MacBook Air kommer att floppa för jag tror att ingen kommer att gilla den och vara beredd att betala för den.

2) Jag tror MacBook Air kommer att floppa för att jag personligen inte gillar den och jag personligen inte är beredd att betala för den.

I det första fallet så är det ett helt ok uttalande. (Jag tror det är dyngfel och visar på dåliga egenskaper att bedöma en marknad, men det kan ju vara jag som har fel och det är framtiden som får utvisa hur det går.) Det andra uttalandet visar däremot på att man inte har förstått ursprungsfrågan rätt, alternativt att man tror att alla tänker likadant som sig själva. Ser du skillnaden?

För att citera artikeln om iPod mini som jag länkade ovan, när författaren insett sitt misstag:

I got the mini totally wrong, I believe, for I am not the target demo -- I don't jog. I'm not satisfied with only a few hundred songs. I'm not a fan of pastel colors. But there are plenty of people that are all of the above, and they're snapping up minis like popcorn.

Förövrigt kan jag rekommendera den här artikeln: Heavier than Air

Citat ur artikeln (min markering på slutet):

You can go back further. Every single generation of iMac has been greeted with complaints that there are no expansion slots, you can’t upgrade it, you can’t replace the screen, and in the case of the original iMac it was missing that most vital of peripherals, the 3.5 inch floppy drive.

The tech press, it seems, has a bad record on judging products on criteria you can’t fit on a feature matrix.

Which is a problem, because feature matrices suck. A feature matrix says: “Here is what everyone else is doing. To be competitive you must do the same.” Where’s the differentiation? Where’s the innovation in doing exactly what everyone else does, ticking the boxes, shaving off one or two points in each row so you get the green tick?

[...]

Enter the MacBook Air, a device that is under-powered, has too small a hard drive, has only one USB port, lacks firewire, a replaceable battery, wired ethernet and an optical drive. Sure-fire flop, right? Even those sites willing to give the Air a look have labeled it as a “secondary” machine, only suitable for those rich (or geeky) enough to own more than one Mac. That’s an opinion I can sympathise with because if I were to buy an Air (a distinct possibility), that’s the role it would play.

I have to remind myself, though, that I am not a normal person. Nor are most people who write for tech weblogs. I think the step that Apple is taking with the MacBook Air is much like the one they took when they decided to ship the iMac without a floppy drive. They know where the world is going, and they want to be there first.

  • Medlem
  • 2008-01-23 17:19
Ursprungligen av Adrian B:

1) Jag tror att MacBook Air kommer att floppa för jag tror att ingen kommer att gilla den och vara beredd att betala för den.

2) Jag tror MacBook Air kommer att floppa för att jag personligen inte gillar den och jag personligen inte är beredd att betala för den.

I det första fallet så är det ett helt ok uttalande. (Jag tror det är dyngfel och visar på dåliga egenskaper att bedöma en marknad, men det kan ju vara jag som har fel och det är framtiden som får utvisa hur det går.) Det andra uttalandet visar däremot på att man inte har förstått ursprungsfrågan rätt, alternativt att man tror att alla tänker likadant som sig själva. Ser du skillnaden?

Jag ser ingen som helst skillnad mellan alternativ 1 och 2. OM personen i alternativ 1 INTE MOTIVERAR VARFÖR den kommer att floppa eller VARFÖR ingen kommer att vara beredd att betala för den så kan det lika gärna vara en personlig åsikt som framförs.

Det hela handlar om att redovisa fakta, eller visa vad man grundar sina åsikter på. Då blir det en intressant och innehållsrik diskussion. Egentligen skulle man ju vilja se hela det marknadsunderlag som ligger till grund för Macbook Air. Vilka anser apple vara målgruppen? Hur många tror de att de kommer att sälja? Är detta ett första steg i en strategi att ytterligare öka vinsten på produkterna genom att dra ner på kostnad för teknik och istället sälja ännu mer på design och status? Men om man inte sitter i Apples styrelse eller hittar den informationen på nätet vad ska man då grunda beslutet på? Är det tillåtet att gå på känsla? Är det tillåtet att spekulera i vad andra människor har för känsla utifrån sin egen känsla?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 18:42
Ursprungligen av oee:

Jag ser ingen som helst skillnad mellan alternativ 1 och 2.

Skillnaden är att i det senare fallet så tror man att alla Apple-produkter som man själv inte köper kommer att floppa.

Ursprungligen av Midmus:

Det är väl kanske t.o.m så att Apple förstår att detta är ingen kioskvältare och därför lägger priset väldigt högt i förhållande till prestanda. för att med prismarginalen ändå gå med vinst.

/ Midmus

Fast högt å högt, det beror på vad man jämför med.
Här står sig MBA rätt bra i prestanda - pris mot konkurrenter.

http://www.appleinsider.com/articles/08/01/22/how_the_macbook_air_stacks_up_against_other_ultra_light_notebooks.html

Intressant angående batteritiden:
"Also, many ship with a lean battery which the manufacturer includes primarily to advertise a slim profile and light weight. Over half of the models I looked at recommended a big strap-on battery that made the unit considerably heavier and bulkier, just to pull off the advertised "maximum" battery life ratings. Additionally, while most of the models advertise around 8 hours of battery life, they hit that target by turning off WiFi. When wireless is turned on, they actually achieve about 4 hours of use, based on tests performed by reviewers. Apple only advertises one number for the MacBook Air: 5 realistic hours of life with WiFi running."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 10:43
Ursprungligen av Stoffen:

Ja, allt beror ju på vad man väljer att kolla på och hur man värderar det:
- På "minne" skulle jag vilja ha MBA vitfärgad och förbehålla den blå färgen till de som kan ha dubbelt så mycket minne.
- Tydligen slår MBA alla andra på "Disk" trots att nästan alla andra kan ha dubbelt så stor disk.
- Display: Ju större desto bättre tydligen. Ingen bryr sig om att mäta DPI eller footprint.
- Video input och DVI output tittar man på, men inte antalet USB, ethernet eller firewireportar eller minneskortsläsare, etc
- På thickness, varför är alla andra gul-färgade (sämre) än vita (ok)?

Flipp eller flopp beror ju lite på vad produkten skjuter in sig på för målgrupp

Om Flipp betyder att det blir den nya folkdatorn så kommer den INTE att flippa....men det tror jag Apple är förberedda på. Här har man siktat in sig på en relativt smal målgrupp.

Alltså - Den flippar eftersom den fyller ett segment där Apple inte kunnat ge oss nåt alternativ sedan PB 12-tummaren försvann.
Sedan kommer naturligtvis nästa generation bli bättre - men det begriper ju alla!

Anders
(som flyger massor, kånkar på MBP, längtar efter lättare lösningar och är en smula prylkåt = MBA-målgrupp)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 14:23

Hmm.. Jag hade tänkt att hålla tyst eftersom jag är en Air-hatare. Anledningen till det är att jag vill ha en uppgradering till PB G4 12", och lanseringen av Air gör att jag nog får se mig i månen efter det. (Jag misstänker att det är fler än jag som tänker likadant och spyr galla över maskinen på diverse bloggar just nu)

Hur som helst, om man tar ett djupt andetag och ser bortom sina egna behov...
... så kryssade jag i att den kommer att OMARBETAS och flippa.

Nu ska jag spåna...

Egentligen tror jag inte det är så intressant om just denna Air-model flippar eller floppar. Detta är den första modellen av FRAMTIDS-Macen. ALLT överflödigt är bortskrapat ner "till den bara metallen". Firewire kanske är på väg ut om nya videokameror har USB. Nätverket är trådlöst. Och egentligen hade de kanske även velat ta bort USB-porten också, men problemet är att kameror och videokameror inte kan synka med Wifi än. Och iPod/iPhone behöver kunna laddas.

Poängen med denna modell tror jag är att Apple kan se hur långt denna modell kan räcka i praktiken för olika behov. Och där det inte räcker till, exakt vad beror det på och hur kan man hitta på nya fräscha lösningar.

För många typer av användning så räcker Air som den är.

Priset på denna experimentmodell tror jag är ointressant. Om denna modell flippar eller floppar tror jag också är ointressant.

Det intressanta är slutsatserna som kan dras och efterföljaren som lanseras om 2-3 år. Då flash är så billigt att snurrande hårddiskar börjar bli mossigt.

(Fast jag tycker fortfarande att footprint är för stort. Grrrr.)

Ursprungligen av pesc:

(Fast jag tycker fortfarande att footprint är för stort. Grrrr.)

Fast, tja, tror inte det är så stor skillnad, tror du hade trivts med en MBA ist för din PowerBook G4... Det enda är väll avsaknaden av en firewire port i ditt läge.
Men annars så är den snabbare, tunnare, lättare och snyggare (enligt mig) + en del nya funktioner.. Den är ett klart köp för mig iaf. Men Flipp eller Flopp, vet ej ligger mellan Flipp och ge den ett år. Men framförallt tror jag att man ska vänta tills man fått känna på den IRL.

/Stoffen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-23 00:22

När jag står inför en jäkligt snygg VISION som representerar hur jag VILL att verkligheten ska vara så faller jag alltid platt. Det handlar inte bara om begär att ha. Det är kreativt, modigt och det talar till mig.

Bara Apple har balls att - på multimiljondollars nivå! - göra vad jag bara längtat efter i det privata: slänga cd-driven och alla dessa glåmiga 1900tals skivor åt helvete.

Det var länge sen jag slutade sukta efter powerbook/macbook. Prestandan? Den dag jag jobbar för Zemeckis kanske den blir ett problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 01:14
Ursprungligen av boko:

Bara Apple har balls att - på multimiljondollars nivå! - göra vad jag bara längtat efter i det privata: slänga cd-driven och alla dessa glåmiga 1900tals skivor åt helvete.

Äh, det är inget nytt. Innan jag skaffade en 12" PB G4 för 2,5 år sedan hade jag en Dell Latitude 400 utan CD-drive. (Den var mindre och lättare än 12" PB och MBA.) Jag körde Linux på den och mountade en extern drive på en stationär dator över nätverket. Det har funnits laptops utan CD-drive långt innan - de första hade ingen alls. Inget konstigt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-22 16:09

Enda nackdelen jag ser än så länge är att den inte har nätverksuttag. Jag håller med helt o hållet om att trådlöst är hela meningen. MEN det finns fortfarande hem i detta landet som inte har trådlöst nät. Vad gör man då om man kommer hem hos en kompis med den?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-22 16:09

Ge mig FW och ett par usb till och det är guld, jobba mot en Hårddisk med FW, koppla till skärm med tangentbord och mus på hemmaplan och ha en galet lätt dator när man skall bort.

Utan dessa möjligheter kan datorn inte fungera som den enda datorn, och är det inte lite väl 2006 att behöva ha två datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 19:24

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Nån jättehit blir det nog inte.

Halvflipp tror jag. Bristen på 2st USB-portar kommer irritera många, och en mini-firewire hade lätt fått plats. Jag tycker dessutom att man bör få med den externa superdriven gratis när nu datorn kostar såpass mycket.

Men men, vi får väl se vad som händer. Jag hoppas iaf att de gör om den lite, för en USB-port duger inte helt enkelt, man ska inte behöva köpa sig en USB-hubb.

Jag fattar ingenting. Vad är det med den?
Jag är ju som sagt lat, men jag gick in på Applestore och läste.
Den är väl bara tunnare?
Om min MacBookPro blir tunnare märker jag det inte ens!
Jag som trodde, när jag såg Greenpeace-referenser, att den var soldriven eller nåt!
Det är ju bara en vanlig dator!
Den är för dyr.
Flopp så klart!

(eller har jag missat något?)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-22 22:15

Den är tunnare och lättare. Det är grejen. Precis som med den där andra floppen iPod mini.

Ursprungligen av Jogin:

Den är tunnare och lättare. Det är grejen. Precis som med den där andra floppen iPod mini.

Skulle snarare jämföra MBA med iPod Shuffle, inte Mini:n.

Ursprungligen av Stoffen:

Skulle snarare jämföra MBA med iPod Shuffle, inte Mini:n.

Bortsett från att Shuffle är billigare än både Nano, Classic, Mini osv... Till skillnad från Air.

Sådana förbättringar är ungefär lika intressanta som en mobiltelefon som blir så liten att man inte kan använda den.

  • Medlem
  • 2008-01-23 01:07

Vad jag har funderat på är om den där yttersta avfasade centimetern runt MBAn verkligen innehåller något eller bara är en design-grej. Jag inbillar mej att man hade kunnat minska bredd och djup 1-1,5 cm om man hade velat. Det känns som en kompromiss som i mina ögon dess utom inte är snygg.

Först fattade jag inte alls vad man skulle ha denna bastard till. Sakta börjar konturerna skymta i dimman. Tror dock att en Firewire och en extra USB hade gjort en förhållandevis stor skillnad. Var det inte något liknande med G5:an när den kom? För lite portar... Visst, man får vara en blind dassadörr för att blanda ihop en G5:a och en MBA men det sitter fortfarande sladdar på ett antal vanliga tillbehör. (Liten HD, har foto på extern HD, Kan inte synka kameran och ha HDn kopplad samtidigt UTAN EN HUB?!) VAKNA! Vem vill ha en kasse full med massa små extra grunker?

Såg MBA som en klar flopp innan men har börjat glida, om än mycket sakta. Inte pga priset utan den allt för snåla portbestyckningen samt att det skulle varit någon tum mindre skärm. Var PB 12" poppis eller vad den POPPIS? (Kanske läge för en omröstning om det?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 01:21
Ursprungligen av McNuz:

(Liten HD, har foto på extern HD, Kan inte synka kameran och ha HDn kopplad samtidigt UTAN EN HUB?!) VAKNA! Vem vill ha en kasse full med massa små extra grunker?

Men den är TUNN! Tänk på det.

Ursprungligen av McNuz:

farande sladdar på ett antal vanliga tillbehör. (Liten HD, har foto på extern HD, Kan inte synka kameran och ha HDn kopplad samtidigt UTAN EN HUB?!) VAKNA! Vem vill ha en kasse full med massa små extra grunker?

Men en som använder sin bärbara till foto köper inte en MacBook Air, utan en MacBook Pro. Den är alltså inte gjord för konstnärer, utan för ordbehandlare, om man får vara generaliserande...

Om herr Jobs hade velat att man skulle använda den till Foto så hade herr Jobs sett till att det fanns fler portar, bland annat.

Återigen, målgruppen för den här datorn känns väldigt smal.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-23 17:58

Eftersom det verkar vara ganska många starka viljor i den här tråden så kanske vi ska satsa lite pengar på det en 99macbet.se ? (Ganska fyndigt också).

Det är lätt o ha massa åsikter, men när det väl kommer till kritan (exempelvis vadslagning) så kryper dom tillbaka till sina gråa stenar och håller tyst.

Jag slår gärna vad om flip eller flopp, men vågar ni andra ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 18:45
Ursprungligen av studiox:

Eftersom det verkar vara ganska många starka viljor i den här tråden så kanske vi ska satsa lite pengar på det en 99macbet.se ? (Ganska fyndigt också).

Faktiskt så vore det ganska kul med en spekulationsfunktion. Men det går ju alltid att använda redan befintliga sådana också: http://www.longbets.org/

Bevaka tråden