- frosse
- Medlem ●
Jag hade tänkt att börja lira lite musik med min macbook och undrar vart man kan hitta en bra mixer och vilket program jag borde använda. Kan man t ex koppla nån hårdvara till datorn som liknar cdspelare fast utan cd då Eller kör man bara typ traktor och mixar där?
Edit: Hittade en bra hemsida som förklarade hur det funkar : http://www.native-instruments.com/index.php?id=hardwareguide.
Enligt denna: http://www.native-instruments.com/index.php?id=djsetups
så tänkte jag börja med en controller-only-setup.
Vilken av dessa är att föredra och vad kostar de ungefär?
http://www.native-instruments.com/index.php?id=allinonecontrol
Finns det några andra bra och billiga märken?
Edit2: Hur är denna: http://www.vdjaudio.com/produkt/prisjakt/1015
Ingen aning, aldrig sett den förr ens.. Verkar rätt nice men kostar ju nästan dubbelt upp också.
edit: uups, kollade på bcd2000 .. Behringer är väl i vilket fall inte direkt välkända för sitt grymma sound
Behringern kostar ju 2500 och Numarks och 2500+1000(ljudkort)=3500? Inte dubbelt upp precis.
Jo det verkar ha varit mkt problem med BCD2000.
...det lutar ju onekligen mot numarken.
Mårre: Du kan väl skriva en liten recension av 3000:an när du testat den?
frosse: testade den lite idag med eleverna.
+
Enkelt att få igång allt på MacBook. Bara koppla in kabel och installera Traktor LE.
Ingång för skivspelare.
-
Behringerkvalité på reglar och knappar. Ett av de två gummihjulen stannar om man trycker lite för hårt och drar.
Ska testa lite mer en annan dag och då kan du få lite mer info.
EDIT: ja, Numarken verkar vara ett bättre köp. Samma mjukvara och (antagligen) bättre reglar/knappar/rattar. Sen kan man ju faktiskt köra med interna ljudkortet på en MacBook.
frosse: testade den lite idag med eleverna.
+
Enkelt att få igång allt på MacBook. Bara koppla in kabel och installera Traktor LE.
Ingång för skivspelare.
-
Behringerkvalité på reglar och knappar. Ett av de två gummihjulen stannar om man trycker lite för hårt och drar.
Ska testa lite mer en annan dag och då kan du få lite mer info.
EDIT: ja, Numarken verkar vara ett bättre köp. Samma mjukvara och (antagligen) bättre reglar/knappar/rattar. Sen kan man ju faktiskt köra med interna ljudkortet på en MacBook.
Jo det är just kvaliten på Behringer som jag är orolig av. Där är ju Numark bättre.
Tyvärr kan man ju inte köra med det interna kortet eftersom det endast har 1 kanal. Jag måste ju ha 2 för hörlurar också...
När jag kollade upp de två (2000 och 3000) verkade det som om den första (2000) inte funkar på mac så därför köpte jag 3000.
Kollade runt lite och hittade detta svar från Behringer:
it will be working with Traktor, and Ableton live, but currently not with MAC OS X ( or 9.xx).
It is planned, but I can´t tell you when this will be exactly, I´m sorry.
Hittade därefter denna sida:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31668
This plugin provides MIDI support for Behringer's BCD2000 DJ console, in all CoreAudio MIDI applications. That means you can use the BCD2000 to control e.g. Traktor. It does not provide audio support, so you can not use the BCD2000 as an audio playback or recording device. It is however possible to use the BCD2000 to control Traktor and use another audio device (with MacOS X support) for playback. This driver is being developed entirely independently from Behringer. Behringer will not support it.
Operating System Requirements:
This product is designed to run on the following operating systems:
* Mac OS X 10.4 Intel
* Mac OS X 10.4 PPC
Läste att det har varit mycket problem med just 2000, så det va nog bra att du köpte 3000.
Numark rekommenderar att man kör med deras ljudkort som kostar ungefär 1 500 kr. Är detta ett bra pris?
Bump.
Vill verkligen veta om det är ett bra alternativ att köpa deras DJIO.
Jag har bifogat ett schema hur jag TROR att man kopplar, kan någon kolla på detta och säga om det stämmer. jag tänker följande:
Macbook -> DJIO -> Total Control & Hörlurar (genom separat utgång) -> DJIO -> Slutsteg -> Högtalare.
Om jag förstått det rätt så har DJIO 1 ingång och 3 utgångar.
Utgång 1: Total Control
Utg. 2: Hörlurar
Utg. 3: Slutsteg
Stämmer det?
Nu har jag inget slutsteg, kan man skickar tillbaka ljudet till macbooken och spela ur dess högtalare? Skall bara sovrumslira.
Hjälp mig!
Jo jag har kollat lite på Torq xponent men gillar inte layouten på den, sen är den väl ex antal tusen dyrare.
Jag har lämnat Behringern och är nu bara inne på Numark Total Control alternativt en nyfunnen controller av Vestax som heter VCI-100, hur är denna?
Dyrt är bäst (oftast).
Jag kör själv Serato på MBP sedan ett år tillbaka och jag djar 1-2 gånger i veckan.
Det funkar kanon, jag rekomenderar Serato framför alla konkurenter.
Men om man inte har pengarna till ett serato så skulle jag ge rådet att testa prylarna i en affär innan köp.
Efter att ha sett NS7ans pris så kommer jag aldrig ha råd med den. Nu såg jag att det snart kommer en ny Vestax, som heter VCI-300, surt. kommer säkert vara svindyr. Ska åka och testa VCI-100 och Total Control på JP Disco (göteborg) idag, enligt hemsidan så saluför dom dessa controllers.
Jag spelar endast house så jag är inte ute efter någon scratchmaskin.
Var och kände på Total Control och Vestax VCI-100 igår och måste ju erkänna att Total Control var något väl plastig.
Tydligen så kommer Vestax VCI-300 att demas på Musikmesse i mars och där verkar priset enligt rykten hamna mellan 500-800 dollares, det verkar ju sjyst. 300 var sjukt snyggare än 100 + att den har Seratos ITCH.
satsa på vestax om du vill ha en integrerad lösning ... mycket bra!
en annan variant är faktiskt ett echo-kort för dj och en faderfox, om man har lite plats ...
och jag lovar dig att om du börjar splea ute och vill köra integrerat är plats det man saknar mest
beror på, kör du bara dator är det lugnt, ska man dock köra större midicontrollers blir de trångt pga att dj-bord i bås ute många gånger bara rymmer det som redan är installerat . kör med traktor scratch själv, och då har man mixer och controller (skivspelare) redan färdigkopplade.
beror på, kör du bara dator är det lugnt, ska man dock köra större midicontrollers blir de trångt pga att dj-bord i bås ute många gånger bara rymmer det som redan är installerat . kör med traktor scratch själv, och då har man mixer och controller (skivspelare) redan färdigkopplade.
Aha det var så du menade.
Jag tror att det kan vara bra att satsa på digitala lösningar då det garanterat är framtiden, det är ju by far fler som lirar CD på klubb än vinyl så det naturliga steget vore ju att lämna CDn helt.