Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det måste kosta pengar för Apple!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...tänk efter: iMac är den produkt som säljer bäst för Apple. Sedan i December har dom inte sålt mer än enstaka iMac:s i hela Europa. (det finns en massa beställningar - men dom har inte fakturerat ut några maskiner).

Att sitta kvar med alla dom vanliga kostnaderna och inte fakturera under tre månader (eller 1/4 år) måste kosta ruskiga summor...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-01 08:48

Säljer dom inte "gamla" Imacen fortfarande. Jag vet inte om den tillverkas fortfarande men dom har väl lite lager på såna att sälja av, eller..?

Jo, det lär bli kostsamt. För att citera dagens MacPressen (ni har säkert alla läst det redan, men ändå):

Endast 15 000 av 200 000 levererade

Leveransproblem
för nya iMac

Apples aktie har sjunkit från cirka 25 US-dollar till strax under 22 US-dollar. Anledningen uppges vara problem med att leverera tillräckligt många nya iMacar, enligt analytiker på Merrill Lynch som citeras av webbsajten MacMinute.

Enligt Merrill Lynch har Apple hittills endast levererat cirka 15 000 iMacar. Under årets första tre månader förväntades Apple leverera cirka 200 000 iMacar, en siffra som nu verkar övermäktig med tanke på att Apple därmed skulle behöva leverera hela 185 000 iMacar under mars.

Förseningarna uppges bero på bl a produktionsproblem i Taiwan.

Vid lanseringen uppgav Apple att man skulle leverera både toppmodellen på 800 MHz och mellanmodellen på 700 MHz med combodrive innan mars – hittills har dock endast toppmodellen skeppats.

Det som är positivt är att det finns verkligen ett köptryck!

Det negativa är ju att Apple inte kan få in pengar...

Snacka om backlog!

kvartal april-juni kommer nog bli ett starkt kvartal...

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-03-07 17:04

För att göra det bästa av det så skulle de kanske ha kollat
vilken modell som de har sålt mest av, och kanske börjat
leverera den i första hand,
eller... jag vet inte?!?

800 MHz-modellen är populärast och även (bara?) den som levereras... så Apple gör nog rätt i det avseendet.

Ja, men den är också försenad.

iMacarna som är utställda på Norrmalms torg är amerikanska, US tangentbord, system osv.

Fast vem förväntade sig något annat? Knappast första gången Apple inte kan leverera. Det är snarare så varenda gång något nytt släpps.

Ingen vill nog hellre leverara snabbare än Apple vill, dom förlorar stora pengar på detta. Men när det gäller iMacarna så är det väl kompontentproblem i Taiwan som är skälet har jag för mig. Och när dom nu haft sån enorm efterfrågan på en helt ny produkt som lanserats samtidigt i hela världen så är det väl inte så orimligt att det kanske blir lite problem. Apple är knappast sämre än andra, ta bara mobilföretagen där uppvisade modeller ofta dröjar ett halvår eller ibland nästan ett år (ta t.ex. 6310).

Jag undrar hur mycket hot detta är mot Apple om man jämför med t.ex Ericssons tidigare leveransproblem med sin T68. I Ericssons fall kan de ju förlora mycket pengar om det leder till att kunderna köper av en konkurrent istället.

Men i Apples fall, har de några konkurrenter? Finns det någon som är intresserad av nya iMacen som kan tänka sig att sitta med en tjock och ful Dell istället? Det finns det säkert, men de är inte många!

Jag tror Apple klarar sig bra även om det dröjer månader innan de får igång produktionen igen!

1
Bevaka tråden