Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Micro Korg... hur bra/dålig är den egentligen?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-01-26 14:25
Ursprungligen av rydan:

Exakt! Enda som är synd är att det inte finns möjlighet att radera alla patterns, men behålla alla kits och globals...

Finns det inte olika typer av raderingar?
Jag vet inte riktigt, har aldrig använt samma kit 2 ggr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-27 14:55

Jag tycker Microkorgen kan låta väldigt plastig väldigt ofta, men om man pillar runt lite med den globala EQn så blir ljudet ganska fett.. Fast jag känner ändå att den låter lite för plastigt för min smak.. Eller så är det bara jag som är skitkass på att ratta fram ljud.

Tangenterna hade jag inga problem med alls.. Har vant mig lite för mycket vid dem tror jag...

Senast redigerat 2008-01-27 15:09
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-27 16:54

den har ju ett klart eget sound, vilket är bra ... man får testa o se om det är nåt för en själv helt enkelt ..

Microkorgen är fortfarande användbar tycker jag - den brukar ju gå för 2500-2700 nuförtiden och det är ju inte mkt pengar. Interfacet hade lätt kunnit vara krångligare, men jag tycker de lyckades med det. Men det tar inte bort svageterna, som naturligtvis delas av ms-2000. T.ex. att alla filterlägen låter dåligt med hög resonans, mycket av ljudet trängs bort helt utan att för dens skull ersättas av någon trevlig självsvängning direkt, det bara dör ut. Distortionen är oanvändbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 15:53
Ursprungligen av altemark:

T.ex. att alla filterlägen låter dåligt med hög resonans, mycket av ljudet trängs bort helt utan att för dens skull ersättas av någon trevlig självsvängning direkt, det bara dör ut.

jo resonanceratten stannar bäst på en låg nivå. det kan jag definitivt hålla med om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-27 17:14

Får hålla med dig altemark, förutom att jag tycker distortionen kan vara mycket trevlig!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-28 16:07

vet inte om det bara är jag, men ni kan ju rensa ljud med SHIFT+3 (sen 3 igen) .. om jag inte minns helt fel ..

Eller rensar gör man inte, men får ett schysst grundljud att programmera med iaf ..

Bevaka tråden