Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apogee Rosetta 200 eller Ensemble

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 14:09

Vi behöver 2 kanaler med bästa tänkbara ljudkvalitet. Apogee verkar ju vara uppskattat och jag har sett dem i många proffs-studios.

Apogee Rosetta 200 med firewire-expansion kostar ca 24.000:- och Apogee Ensemble kostar ca 20.000:- och har firewire från början.

Låter Rosetta mycket bättre än Ensemble, eller är det så att Ensemble låter lika bra men har lägre pris för att det är nyare och tekniken har blivit billigare? Fast det är klart, köper man Ensemble så innehåller det ju 4 preamps och lite annat som vi inte behöver, så de måste ju ha tummat på något?

Är det någon som har provat Rosetta 200 med firewire expansion som ljudkort, och i så fall, hur tycker ni det funkar?

Vad finns det för andra alternativ om man söker 2 kanaler toppklass AD/DA ljudkort, gärna med Firewire. Vi kommer antagligen ha en Mac Pro så PCI funkar ju, men det är mycket möjligt att man kommer vilja flytta sig lite smidigt och köra ljudkortet med en MacBook.

Behöver ni AD eller DA-konverterare? Eller både?

Bästa tänkbara kvalitet.. då får man dra upp prislappen 3-4ggr tyvärr. Lavry Gold är en av de konverterarna som räknas som bland de absolut bästa.

Men här kan du läsa mer om då jag var ute efter en bra AD (tråden är gammal.. men känns fortfarande lite halvaktuell även om det nu kommit en del nya intressanta konverterare) : http://www.99.se/inspelning/130193-api-metrichalo-apogee-benchmark.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 14:40

Vi behöver både AD och DA.

Det är klart att det alltid finns bättre, men vi ska ju inte starta en mastringsstudio utan spela in en platta, och det rör sig inte om extremt nakna känsliga akustiska upptagningar, det är popmusik med ganska tjock ljudbild, lager på lager och mycket dubbar. Vi skulle vilja lägga oss i prisklassen 20-25 tusen.

Det räcker ju ganska så precis till det interfacet som jag fastnade mest för.. Lavry Blue 4496-12. Men googla på interfacen som nämns där i andra tråden så hittar ni säkert något vettigt

Själv så körde jag tills vidare på ett Metric Halo 2882+DSP och ett par schyssta preamps på sidan av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 15:44

Ja, den verkar ju fin! Men då behöver jag ju ett ljudkort också, för jag kan inte se något om en firewire expansion så jag kan koppla den direkt till datorn. Blir väl jäkligt dyrt då..

Det är bara till att köpa till billigaste möjliga interfacet med schyssta drivare eftersom det ändå bara ska slussa vidare en färdig digital signal. Men om man går ner en nivå så finns annars Lavry Black-serien som ser ut att ha flera olika in/utgångar.. blir lättara att hitta ett passande interface där.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-25 18:18
1
Bevaka tråden