Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syntköp.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-25 08:40

hej... funderar på att köpa en synt. det jag vill ha är bra piano,strings och orgelljud. funderar på en korg tr 61 är det vad jag letar efter? har ingen möjlighet till att åka och testa. låter ganska lovande att dom använt samma samplingar som till korg oasys? är det en bra synt?

Helt ok synt. Som en storebror till klassikern triton LE. I samma prisklass skulle jag nog köpa Yamaha MO6 (inte motif 6) för de ändamålen du beskriver. Men korgen är bra.

• Medlem
  • 2008-01-26 20:42

kollade in roland sh201 och tänkte att dom är ju iaf ganska billiga och ser skoj ut.. men kan dom ens göra vanligt piano ljud? alla videos jag kollat har den bara spelat strings ljud och liknande i.. någon som vet?

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-27 13:43
Ursprungligen av pdn:

kollade in roland sh201 och tänkte att dom är ju iaf ganska billiga och ser skoj ut.. men kan dom ens göra vanligt piano ljud? alla videos jag kollat har den bara spelat strings ljud och liknande i.. någon som vet?

Nej, roland sh-201 är en analog modelling-synth och kan bara ljud som låter analogsynth, dvs klassiska 70-80-tals synthstråkar, stab-brass, synthbas/leads etc. Orgel kan gå att få till hyggligt men piano, aldrig

Jag tycker Korg Triton-serien låter lite trist men det beror på att.. ja, jag tycker inte om Korgs grejer.

Om du är ute efter en ROMpler om du vill ha piano/strängar/"naturtrogna" ljud och absolut inte en SH201.

Kolla in http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=581 (Fantom-serien). Det är en _grym_ workstation eller om man inte gillar Roland så finns Motif-serien som skall låta väldigt bra också

Korg Triton är en fenomenalt bra synth. Vi har en lite äldre Triton Rack. Perfekt till sånt som du vill ha. Ta annars även titt på Roland Fantom. Samma sak fast annorlunda. Yamaha MO6 har jag ingen erfarenhet av men den är säkert helt adekvat den också.

Fast om du inte tvunget måste ha extra allt så är nog en begagnad Roland XP-nånting mest prisvärd.

• Medlem
  • 2008-01-27 20:21

måste gå att få billigt begagnade.... ca 5k.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-31 15:57

Jag har en Yamaha S-30 som jag är grymt nöjd med. Den är gammal men gör sitt jobb väldigt bra. Med acoustic piano-kortet i låter den bra som solopiano också. Går nog att få rätt billigt..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-31 16:10

Om du vill ha ROMpler med bra piano/stråk/orgel, men begränsad editering satsa på en Alesis QS6 eller QS6.1 - de brukar gå för 2000kr. Mycket synt för pengarna!

Ursprungligen av kroffe:

Om du vill ha ROMpler med bra piano/stråk/orgel, men begränsad editering satsa på en Alesis QS6 eller QS6.1 - de brukar gå för 2000kr. Mycket synt för pengarna!

Det där var inget dumt tips. En annan tokbillig och bra ROMpler är ju Emu Proteus 2000, men då får man skaffa separat klaviatur.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-31 19:01

Jag har en Sy85'a som kan rekommenderas också! Till salu it is, good price!

1
Bevaka tråden