Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-baserade webbhotell

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en massa företag som erbjuder olika former av webbhotell runt om i landet (och världen!). Med ordet webbhotell menar jag att man erbjuder en fast plats på internet där man kan placera sin egen eller sitt företags hemsida.

- Vilka macintosh baserade webbhotell känner du till?
- Finns det en öppning för ett webhotell för 99mac medlemmar?
- Priser osv (jämför priser med andra företag)
- Vilka programvaror behövs (tex möjlighet att hosta filemaker pro osv)

Anledningen till att jag frågar är att Jonny (medlem här på 99mac) och jag träffas på måndag och diskuterar möjligheten att erbjuda webbhotell tjänster för Mac användare. Allting körs på MacOS X Server naturligtvis...

För medlemmars hemsidor skulle adressen kunna se ut så här:
hem.99mac.com/zaphod/

Företag har naturligtvis egen domänadress.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-01 19:12

Jaha, så Zaphod har redan fått ett eget webbhotell! Ååååå vad livet är orättvist!!!

Skämtåsido är det en mycket bra idé - är själv i behov av ett webbhotell (privat) med utrymme för cirkus 300 MB filer... Är öppen för vidare diskusioner.

Är det fler som har intresse av eller synpunkter på ett macbaserat webbhotell?

Problemet med webbhotell är dom vanliga - om du ska ha ett filarkiv på 300 meg som är tillgängligt via nätet så kommer det blir MYCKET trafik (eller?) och då kommer det kosta alla inblandade...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-02 11:09

Uppgiften 300 MB baserar jag på själva materialet. Mitt projekt bygger som exempel på att skapa en slags "virtuell arbets/referensbok", d.v.s. här kommer det finnas mycket bildmaterial på olika projekt jag jobbat med (inom film,formgivning,musik och foto). Alltså kommer det att ligga en hel del olika medialfiler på sajten... Jag tror inte först och främst att det kommer att handla om så mycket trafik på mina sidor (fast vad vet man?) , jag kommer "bara" ha dessa som s.k. kundhänvisning och som inderekt reklam för det jag jobbar med, men också som ett forum för mig själv att testa olika idéer - men jag kommer inte ha intresse av att gå ut officiellt med materialet då det, i första hand, är mina privata sidor. Därför ställer jag också höga krav på webbhotellet vad det gäller upphovsrättsliga regler och säkerhet. Naturligtvis ligger tillslut ansvaret på mig själv och vad jag vill lägga upp, men jag vill också kunna lita på att mina sidor tas om hand på högsta professionella sätt och att hotellet är stabilt och fullt funktionellt för mig som Macanvändare!

• Oregistrerad
  • 2002-03-02 19:36

Jag tycker idén Mac-baserat webbhotell för medlemmar är fullkomligt lyyyyysande!

En möjlig lösning på problemet med den stora trafiken som man fruktar är ett helt enkelt erbjuda mindre utrymme.

Om varje normal-konto ligger på säg 20 MB, så får man plats med en eller flera siter, sen kan man ha tunga filer nån annanstans om man vill. Det man efterfrågar på en Mac-server är ju funktionaliteten och och säkerheten. Jag vill kunna göra en PHP-baserad site och sen kunna lägga den på en Mac-server. Mina eventuella MPEG:ar och MP3 :or (som jag f.ö. äger uppovsrätten till eftersom det är mina egna produktioner) kan jag lägga på Passagen eller Windows-servern på jobbet.

Alternativen för mig i dagens läge är att lägga hela siten på Windows-servern på jobbet, eller att ha min egen dator på dygnet runt. Inget av dem är att föredra.

Mhmm.. Men vad skulle skillnaden vara mot ett Linux baserat webhotell?

Det är väl mest känslan att få lägga upp "Powered by MacOS X Server" loggan på hemsidan...

Sant sant

Personligen skulle jag vilja ha möjlighet att för inte en allt för stor summa kunna lägga upp typ 200-300 MB. Bara för man har mycket utrymme så betyder det inte att det ska generera mycket trafik.

När dett är 20-50 mb så finns det redan löjligt billiga Linuxhotell som kostar runt 100-150 kr i månaden med fullt "unix konto".. Även om dom ligger i USA så är dom ruggigt snabba och har 99.9% uptime.. (talar av egen erfarenhet)

/C

Man skulle kunna tänka sig tre-fyra konton.

mini 35:- 10 mb utrymme, 1 email låda
liten 65:- 30 mb utrymme, 1 email låda
mellan 149:- 70 mb utrymme*, 10 email lådor (oändligt med e-post alias)

stor 298:- 150 mb utrymme,* 20 email lådor (oändligt med e-post alias), MySQL, PHP, PostgreeSQL, iASP, m.m Shell konto (1 GB trafik i månaden)

maxi 545:- 250 mb utrymme*, 30 email lådor (oändligt med e-post alias)
MySQL, PHP, PostgreeSQL, iASP, m.m Shell konto (4 GB trafik i månaden)

Fullt konto är:
* Obegränsat antal email alias
* FTP access
* SSH access
* Autorespond
* Java, PERL, C++, SSI
* Egna cgi
* Förinstallerade cgi
* Statistik
* Tillgång till egna loggfiler
* Stöd för mySQL
* PHP4