Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide för att låsa upp 1.1.2 OOB

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-01-26 02:33

GUIDE: LÅSA UPP 1.1.2 OOB
OBS. NI GÖR DETTA PÅ EGEN RISK! DET ÄNDA JAG KAN GÖRA OM NÅGOT HÄNDER MED ERA TELFONER ÄR ATT FÖRSÖKA LÖSA PROBLEMET!

Program som du kommer behöva:

1. iBrickr: http://ibrickr.com/downloads/ibrickr_v0.91.zip
2. PuTTy: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
3. Firmware version 1.1.2 och 1.1.1 (1.1.1 - http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/content.info.apple.com/iPhone/061-3883.20070927.In76t/iPhone1,1_1.1.1_3A109a_Restore.ipsw)
(1.1.2 - http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/content.info.apple.com/iPhone/061-4037.20071107.5Bghn/iPhone1,1_1.1.2_3B48b_Restore.ipsw)
4. 1.1.2 Jailbreak (http://conceitedsoftware.com/iphone/1.1.2-jailbreak.zip)
5. Små verktyg för att öppna ”skalet”.
6. Förstoringsglas
7. Gott om tid (5-7 timmar)
8. Två nålar som du har kopplat samman som leder ström i mellan.

Okej, då kör vi!

Steg 1: Göra dig och din telefon redo!
Först och främst måste du nedgradera till 1.1.1 och jailbreaka telefonen + att installera BSDsubsystem, term- vt100 och OpenSSH. Det finns en mycket bra guide på hur man gör det här: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=461
Efter du gjort detta ska du lägga till en source, och det gör du genom att öppna Installer, gå till fliken Sources, trycka på edit uppe i högra hörnet, sedan trycka på add och sedan skall du skriva in: http://i.unlock.no , sedan trycker du på OK.
När du gjort detta trycker du på Done uppe i högra hörnet och sedan Refresh uppe i vänstra hörnet.
Nu går du in till fliken Install, går ner till Unlocking Tools mappen, där finner du Bootloader Downgrade, installera den.
Nu är det så att många säger att man kan använda PuTTy för att skriva in kommandon på iPhonen, men vad jag har förstått har många förlorat WiFi under processen och därför rekommenderar jag att ni använder term-vt100 som vi installerat tidigare för att skriva in kommandon.

Steg 2: Öppna din iPhone!
OBS: STÄNG AV DIN IPHONE UNDER DETTA STEG!
Jag rekommenderar starkt att köpa ett iPod opening tool. (Finns att köpa här: http://www.ifixit.com/Apple-Parts/iPod-Opening-Tools/IF145-000)
Då jag hade stora problem att öppna min iPhone, jag använde bara ”egna” verktyg som kniv bland annat.
Så det rekommenderar jag starkt.
Det finns en bra guide på hur man öppna iPhonen här: http://www.youtube.com/watch?v=XlkKQoUlOQg
(Där använder det iPod Opening tool. )
Det svarta antennskyddet var inte speciellt svårt att ta låss. Jag tog en kniv som jag drog mellan aluminiumet och antennskyddet, sedan när jag hade fått ner kniven där i mellan så böjde jag kniven för att ”trycka upp” antennskyddet, och det fungerade utmärkt. Det som förvånade mig när jag öppnade min iPhone var hur mycket jag behövede trycka för att få upp aluminium ”skyddet”. Jag kan säga er, ge inte upp för att det tar långt tid, för det kan ni räkna med.
Grattis, du har förhoppningsvis öppnat din iPhone nu.
Steg 3: Radera gammal bootloader och ”skriva” en ny.

Nu skall du först och främst sätta på din iPhone. När du gjort detta ska du öppna programet 
term- vt100 och skriv in följande kommandon: (Detta kommer att radera din bootloader, om du startar om din iPhone efter detta steg kommer du stöta på många ”errormedelanden”. Så gör inte det!)(När jag har gjort mellanrum mellan kommandona så menar jag att du ska trycka enter.)

cd/usr/bin
launchctl unload (När du skrivit in detta ska du trycka på return på iPhonen)

/System/Library/LaunchDaemons/com.apple.CommCenter.plist 
(När du skrivit in detta ska du trycka på return på iPhonen)

ienew (När du skrivit in detta ska du trycka på return på iPhonen)

Här kan din telefon hänga sig, men innan du startar om den så ber jag dig ge din telefon 10 minuter vänta. Om det fortfarande verkar som om din telefon har ”hängt” sig så får du starta om den. Du kommer då få ett meddelande att du inte kan ringa eller ta emot samtal. (Dock fick jag inte detta meddelandet) Det ska gå att fixa dock så vet jag inte hur man gör det i dags läget.
Nu kommer vi till den svåraste delen. Du ska nu ansluta de två nålarna som du kopplat samman med t.ex. ett gem, (så att det leder) till A17 och +1.8V (se bild nedan).

(A=A17, B=+1.8V. Bilden är tagen från i.unlock.no)

Det är otroligt smått, så nu kan det snart vara dags att ta fram ditt förstoringsglas, men först så ska du skriva in detta kommando: sleep xx; iunew där xx står för antalet sekunder du vill fördröja kommandon. Du vill göra det eftersom att du måste hålla nålarna på A17 och V1.8+ samtidigt som kommandot börjat gälla. Jag tog och fördröjde kommandot med 40 sekuder, alltså: sleep 40; iunew
Men det kanske var lite väl överdrivet, men men. Du ska alltså skriva t.ex.
sleep 40; iunew
Sedan vända på din iPhone, anslut en nål på A17, sedan +1.8V (du håller bara dom på A och B) Efter att 40 sekunder börjar kommandot gälla, då ska du hålla nålarna i ytterligare 5 sekunder, alltså totalt 45 sekunder, minst.
Detta kommer antagligen inte fungera och det kommer komma upp en meddelande som säger: "Please connect the testpoint" Då rekommenderar jag dig att "skrapa" lite på A och B tills du ser att det kommer fram lite silvrigt. Du märker själv hur mycket du behöver göra, men hellre för lite än för mycket. Så börja med lite och ta mer med tiden.
När du skrapat lite så skriver du om kommandot och ansluter nålarna till punkt A och B. Gör detta om och om igen tills du får detta meddelande: TESTPOINT WORKS: 55
För mig tog det 3 försök innan jag fick detta men för vissa har det tagit hela 50 försök eller fler. Så ge inte upp. Om du får meddelandet: TESTPOINT WORKS: 55 så gör du bara det som står. Alltså trycker på en bokstav sedan return.
Då kommer den börja "ladda ner" en fil.
När det är klart kommer du komma upp att din telefon är upplåst.
Grattis, nu har du klarat av den svåra delen. Nu är det bara finishen kvar.

Steg 3: Avslutningen

Nu ska du sätta din iPhone i "DFU mode"/ Återställningsläge. Det gör du genom att hålla in både "home-knappen" och power-knappen samtidigt, 2 sekunder efter att skärmen har blivit svart så ska du släppa power-knappen men hålla kvar "home-knappen" i ca. 20-30 sekunder. När du gör detta ska din iPhone vara ansluten till din dator och iTunes ska vara på. Det kommer då komma upp att iPhonen måste återställas, du trycker på återställ medans du håller in shift, du ska nu välja iPhone firmware 1.1.2 som du laddat ner tidigare och tryck välj. iPhone Nu kommer din iPhone att uppdateras till 1.1.2. När du gjort det så kommer det upp att iTunes har upptäckt en ny iPhone, ställ in den som en ny iPhone, synka den inte. Tryck sedan på uppdatera medans du trycker ner shift, nu ska du välja 1.1.1 som vi också laddat ner tidigare. Tryck sedan välj. Nu kommer den att återställas. När det är klart kommer det komma upp ett felmeddelande i iTunes att iPhonen inte kunde återställas p.g.a. 1015 eller något liknande, men oroa dig inte för det, så ska det vara. Nu öppnar du iBrickr som vi också laddat ner innan. Tryck på Boot my Phone. Skrämen kommer först bli röd sen kommer den startas om. Nu är du tvungen att Jailbreaka den och "komma förbi" aktiveringen. Det vet du antagligen hur man gör annars kan du kolla hur du gjorde tidigare på guiden jag postade (iClarifeid, du måste ha ditt AT&T SIM-kort i när du gör det).
När du har gjort det och du är inne i telefonen så går du in till installer och installerar Oktoprep som ligger under fliken -->Intall-->Tweaks (1.1.1).
Tryck sedan på Hem-knappen när det har installerats.
Nu ska du gå in i iTunes och återigen uppdatera till 1.1.2, vid det här laget borde du vet hur man gör.
När du har uppdaterat din iPhone och du är vid endast nödsamtal skärmen, så ska du ansluta din iPhone till din dator, trycka ctrl+alt+delete
Du ska avsluta iTunes och AppleMobileDevice via aktivitetshanteraren.
Nu ska du Starta programet 1.1.2 Jailbreak som du har laddat ner tidigare eller som jag länkade till tidigare. (Du måste installera JAVA för att detta program ska fungera)
Öppna jailbreak och bocka i install SSH och tyck på jailbreak.
Detta kan ta upp till 10 minuter. När det är klart kommer det startas om 1-2 gånger. Nu finns Installer på iPhone. Gå in och börja med att lägga till source:n: rep.frenchiphone.com
Tryck på done, och refresh.
Nu ska du installera AnySIM 1.21u
Men du ska inte starta det än. Först ska du kolla så att autolock är på never, att din svenska SIM-kort sitter i och viktigast av att att AIRPLANE MODE är på.
Nu kan du starta AnySIM 1.21u. När det är klart så startar du om din telefon, avinstallerar AnySIM 1.21u och stänger av AIRPLANE MODE.
Nu kan du njuuuta av en fullt upplåst iPhone med Bootloader 3.9!:cool:

Hoppas att ni tyckte om guiden!
Ge gärna respons.

MVH Andbert

Senast redigerat 2008-01-29 22:56

Superbra. Jag sitter med en 1.1.2 och har hittills väntat på ett mjukvaru-hack men nu blir jag sugen...

förklara dej bättre ang mellanrum och enter

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-01-29 22:53
Ursprungligen av cyberbarney:

förklara dej bättre ang mellanrum och enter

Så, nu ser man tydligare hur man ska skriva in kommandona.

//Andbert

Jag har gjort en guide för hur man öppnar sin iPhone, ni hittar den här.

Gjorde nedgradering på detta sätt för några dagar sedan, det gick ganska snabbt och funkar utmärkt, skönt att kunna fixa baseband nu och slippa ha ett *sim...

1
Bevaka tråden