Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slarvig man > trasig iPhone

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-26 08:03

Min man är bra slarvig, han har alltid sin iPhone i bröstfickan och när han böjer sig ner far naturligtvis telefonen i golvet. Alltid. Hitintills har det gått bra, en iPhone verkar klara lite smällar!

Men igår kväll gick det sämre, nu verkar telefonen ha gått sönder på riktigt. Glaset har fått en liten spricka och den reagerar inte på nedre delen av skärmen så det går inte att låsa upp. Startbilden kommer dock upp och skärmen fungerar på övre delen så att man kan stänga av den.

Nu kommer Tomas här och läser vad jag skrivit! Han går inte alls med på att han varit slarvig, han har ju bara haft lite otur. Hmm . . .Han har lite andra förslag på vad jag borde skriva - typ att han råkade tappa den när han utövade backhoppning och såna saker . . . . .

Nu är det länge sen han synkroniserade och många nya kontakter har lagts in direkt i telefonen - tror ni det går att få tag i de uppgifterna med hjälp av nån sftp-program och sen lägga över i en ny iPhone?

  • Medlem
  • 2008-01-26 12:16

Synken borde väl funkar även om man inte kan låsa upp den eftersom detta görs genom iTunes..

Alltså bara o koppla in den o synka mot iTunes..

Tänkte fortsätta på denna tråden lite grann..
jag .. jag.. jag råkade tappa min telefon igår.. den landade på en sten och glaset är väldigt väldigt väldigt sprucket..
skärmen reagerar och den funkar annars men jag har en fråga. finns det någonstanns ett iPhone glas jag kan sätta på eller alltså en firma som kan byta glaset?

MVH TELEFON123

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-26 16:42
Ursprungligen av Telefon123:

jag råkade tappa min telefon igår.. den landade på en sten och glaset är väldigt väldigt väldigt sprucket..

Stackars dig, och stackars din iPhone, Jag känner med er båda två

Ursprungligen av Eva:

Glaset har fått en liten spricka och den reagerar inte på nedre delen av skärmen så det går inte att låsa upp. Startbilden kommer dock upp och skärmen fungerar på övre delen så att man kan stänga av den.

En ny display kostar 2000kr hos mumien.se monterat och klart.
http://mumien.se/catalog2/product_info.php?products_id=1308
Kanske lite väl dyrt med tanke på vad en ny USA importerad lur kostar. Men då lär du få ut informationen ur den. Det vill säga om inget annat har hänt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-26 16:40
Ursprungligen av Eva:

Min man är bra slarvig, han har alltid sin iPhone i bröstfickan och när han böjer sig ner far naturligtvis telefonen i golvet. Alltid. Hitintills har det gått bra, en iPhone verkar klara lite smällar!

Nu är det länge sen han synkroniserade och många nya kontakter har lagts in direkt i telefonen - tror ni det går att få tag i de uppgifterna med hjälp av nån sftp-program och sen lägga över i en ny iPhone?

Ja, din man är verkligen slarvig och klumpig. Tappar bort headset och nu tappar upprepande gånger dyrgripen i marken. Synd att man inte kan sätta mobilen i något band som han kan ha runt halsen. Så om den glider ur bröstfickan så kan den ju rädda telefonen. Eller ha bröstfickor med knapp, så att han kan stänga igen fickan.

Borde man inte kunna få ut kontaktuppgifter från iPhonen via iSync eller iTunes? Har själv ingen aning, har aldrig försökt att få ut infon, bara få in kontakterna från annan mobil.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-26 16:51
Ursprungligen av Reisan:

Ja, din man är verkligen slarvig och klumpig. Tappar bort headset och nu tappar upprepande gånger dyrgripen i marken. Synd att man inte kan sätta mobilen i något band som han kan ha runt halsen. Så om den glider ur bröstfickan så kan den ju rädda telefonen. Eller ha bröstfickor med knapp, så att han kan stänga igen fickan.

Borde man inte kunna få ut kontaktuppgifter från iPhonen via iSync eller iTunes? Har själv ingen aning, har aldrig försökt att få ut infon, bara få in kontakterna från annan mobil.

Reisan, du verkar förstå hur jag har det

Precis, det borde finnas ett fäste där man kunde sätta fast ett band, det skulle vara väldigt bra. Men eftersom det inte finns ska jag försöka hitta något smidigt siliconfodral som skyddar telefonen och som gör att telefonen inte lika lätt glider ur Tomas ficka. Det där med att knäppa en knapp tror jag inte skulle fungera!

Jag ska testa om telefonen funkar så pass att den kan synkas med iTunes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-26 17:29
Ursprungligen av Eva:

Reisan, du verkar förstå hur jag har det

Precis, det borde finnas ett fäste där man kunde sätta fast ett band, det skulle vara väldigt bra. Men eftersom det inte finns ska jag försöka hitta något smidigt siliconfodral som skyddar telefonen och som gör att telefonen inte lika lätt glider ur Tomas ficka. Det där med att knäppa en knapp tror jag inte skulle fungera!

Jag ska testa om telefonen funkar så pass att den kan synkas med iTunes.

Mm, ifall du inte kan få Tomas att ändra beteendet, så kanske du kan få honom att lägga en kudde framför sig varje gång han ska bocka sig på sig. Eller att han låter bli att tappa saker och då får mindre anledning att bocka sig ner. Mer realistiskt så är det bästa om han sätter handen på bröstfickan varje gång han ska bocka sig. Att få det till en vana.

Tack för medlidandet..
den funkar ju som tur är, men glaset kan ju gå sönder helt och skada skärmen, får ta gamla telefonen så länge tills jag vet var och hur man kan byta glaset.

Hej!
När du startar upp telefonen så behöver du inte använda nedre delen av skärmen eftersom du inte behöver låsa upp knapplåset. Alltså är det bara och koppla in den i itunes och synca. Med itunes alltså.
Har samma skada på min iphone så jag har testat lite, har inte lyckats "fixa" det.

MVH Filip

Någon som vet någonting om nytt glas till iphonen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 21:17
Ursprungligen av Telefon123:

Någon som vet någonting om nytt glas till iphonen?

http://mumien.se/catalog2/product_info.php?products_id=1308

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-27 00:50
Ursprungligen av Telefon123:

Någon som vet någonting om nytt glas till iphonen?

Hade du läst post 4 i den här tråden hade du inte frågat.

//Rob

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-27 10:25

Kolla bilden - sprickan är så liten att den inte ens syns - en liten fin spricka ett par cm lång i övre hörnet bara. Och ändå funkar telefonen inte. Det är så retligt
Ps. Hunden heter Lotta

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-27 13:54
Ursprungligen av Eva:

Kolla bilden - sprickan är så liten att den inte ens syns - en liten fin spricka ett par cm lång i övre hörnet bara. Och ändå funkar telefonen inte. Det är så retligt
Ps. Hunden heter Lotta

Det verkar som den träffade på fel ställe vilket skadade elektroniken i touchdelen på skärmen.

Jag tror nog att det enda du kan göra är att byta skärm.

//Rob

Går det att ta bort låset via datorn och testa att höja "touch känsligheten" ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-27 14:49
Ursprungligen av blomman_J_:

Går det att ta bort låset via datorn och testa att höja "touch känsligheten" ?

Nej, tyvärr inte.

Jag har bestämt mig för att skicka upp den till Adrian i Umeå. Jag tror att han bara lägger sina händer över den - och så är allt bra igen!

jo jag hade visst skrivit fast jag läste punkt 4!
men nu ska vi inte vara sånna, jag är inte ute efter en ny display min fungerar, jag behöver bara själva glaset och få det monterat.
någon som vet om det finns en firma i stockholm i stället för mumien i göteborg?

Mvh telefon123

eller kan det vara så illa att glaset sitter ihop med touch displayen.. så att jag måste byta allt för 2000 kr när touchen fortfarande fungerar?

Pratade med mumien.se idag och de säger att glaset på iphonen sitter ihop med displayen, och då för att få en hel ruta måste jag alltså betala 2 lax fast touchen fungerar.
någon som vet vad en ny display kostar i usa? var man kan beställa?
och var man kan hitta en ritning på telefonen hur man plockar isär den?

MvH telefon 123

Ursprungligen av Telefon123:

Pratade med mumien.se idag och de säger att glaset på iphonen sitter ihop med displayen, och då för att få en hel ruta måste jag alltså betala 2 lax fast touchen fungerar.
någon som vet vad en ny display kostar i usa? var man kan beställa?
och var man kan hitta en ritning på telefonen hur man plockar isär den?

MvH telefon 123

Här kan du beställa och så finns det instruktioner på hur du ska göra för att ta isär den o.s.v.

http://www.ifixit.com/

Leta lite på YouTube, jag vet att jag har sett ett par videos där.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 08:02

Här kan ni hitta lite tillbehör till iPhonen. Bla. en ny skärm för 130$.

http://mobile.brando.com.hk/prod_list.php?cat_id=0744&dept_id=093

så det är så illa att jag måste byta skärm för typ 2000 fast touchen funkar?
skärmen på ifixit och på mobile äkta?
vad är skillnaden på http://mobile.brando.com.hk/prod_detail.php?prod_id=02901&dept_id=093&cat_id=0744
och på http://mobile.brando.com.hk/prod_detail.php?prod_id=03030&dept_id=093&cat_id=0744
?
om jag förstog det rätt så är den första bara touchdelen om man har ett helt glas?
borde man då inte kunna köpa bara glaset?

/T

Det är typ samma sak som för mig, allt funkar med min telefon, förutom att inte displayen reagerar längst ner på skärmen. Alltså kan jag inte svara eller låsa upp. Jag kan se bilder precis som förut, musik, ringa osv!!
Det är förmodligen någon elektron eller liknande som släppt längst ner på skärmen. Tråkig skada som kommer gå på 2000:(

men hela min display fungerar.. bara glaset utanpå som är sprucket..
så jag tänker att enligt länkarna jag postade innan verkar det somatt det brode gå att få tag på bara glaset ?

eller? förstår ni?

Det enda sättet du kommer få reda på det är genom att höra av dig till företaget, syftar på mobile.brando.com.

Lycka till!

yess i'll do that.
pratade visserligen med mumien.se men jag tror han bara vill tjäna lite pengar.

Förmodligen, ska till gbg och byta display'en på fredag hade jag tänkt. Hoppas det räcker att byta skärmen!!

Filip

okej så mumien ska byta åt dig?

hittade en till sida. som var billigare än mumien..
http://homemedia.se/info.asp?text=7
också i göteborg men iaf. Finns det ingen affär i sthlm?
det är bara frontglaset jag behöver eftersom min touch funkar.

Bevaka tråden