Väcker liv i diskussionen igen, då det är intressant för mig
Jag vill ha en snabb disk, 7200 rpm, som låter lite och kostar cirka 1500-2000:-. Jag är sugen på en Iomega UltraMax (1tb), men det är nog lite too much (priset). Den är dock snygg som fan och disken kommer stå framme, bredvid minin, i tv-möbeln. Så den bör vara snygg. USB 2.0 räcker bra för mig, för jag kommer troligtvis inte att föra över saker mellan minin och den externa. utan snarare föra över saker trådlöst. Dessutom händer det att jag använder mitt externa ljudkort som enbart har FireWire-anslutning och då är det skönt att slippa plugga ur den externa hårddisken.
Så vad säger ni vänner? Vilken är vinnaren utav bra, tysta, snabba och snygga externa hårddiskar för cirka 1500-2000:-, enligt era erfarenheter eller utsagor?
Och förresten, en fråga kring funktionalitet;
Jag har inte testat följande, men antar att det funkar.
Om man har en Mac Mini + en extern hårddisk ihopkopplat via USB, samt en MacBook - alltihop uppkopplat till trådlöst nätverk (AirPort Express) - kan man då skicka filer mellan den externa hårddisken och MacBooken trådlöst? Borde väl gå?
Jag planerar att ha mycket film och musik på den externa men vill ju enkelt kunna ta med mig saker på MacBooken utan att behöva koppla en massa!
Dessutom, om jag har ett musikbibliotek på den externa, kan jag då sätta igång musiken genom min MacBook via trådlöst nätverk, eller måste jag göra det via datorn dom den är kopplad till?
Jag vet ju att hårddisken inte är kopplad i nätverket, men jag borde ju komma åt den trådlöst ändå. Kan jag starta "låt.mp3" i antingen Mac Minins iTunes eller MacBookens iTunes genom trådlös åtkomst, med min MacBook?
Haha, sorry om jag är rörig! Hoppas ni förstår!
Tack för hjälpen!
MVH Henke