Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Quad -> WinXP -> Cubase 3.1

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-27 18:30

Många datorinköp här på 99'an just nu.

Ska i nästa vecka köpa ny burk. Först stod det mellan MacBook Pro eller stationär PC. Bägge hamnar runt 20 papp. Sen satt jag mig ner och undrade vad jag skulle med Mac-delen till. Alla pluggar, program etc etc jag har är till PC och dessutom är jag total nybörjare på Leopard och allt vad det heter. MacBook ute.

Bärbara PC har jag några stycken. Ett antal gamla ök och en Compaq 6710B, som jag är helnöjd med. Men jag åker ju aldrig med mina grejor någonstans. Musikgrejor alltså. Då är det lite smidigt att kunna byta ut en trasig del och köra vidare istället för att skicka in hela lådan till service och vara utan under servicetiden. Stationär alltså.

Nu kommer Intels Quad-proppar som på köpet verkar kunna överklockas in absurdum. Då kommer 3798:- frågan: hur hanterar ex. Cubase 3.1 i Win XP en sån propp? 32-bitars till på köpet.

Funderingar nedan uppskattas!

/Mein

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-27 20:39

3.1 är väl multitrådat, så det borde rulla på förjäkligt bra. Frågan är om det är riktigt optimerat för 4 kärnor, men det skulle inte förvåna mig om det använder alla fyra hyggligt iaf. Så jag ser inga problem, XP har inga problem med 4 kärnor vad jag vet.

  • Medlem
  • 2008-01-28 13:54

Kan inte svara på just specifikt cubase eftersom jag inte använder det men inga problem xp och 32bit så länge du har professional av xp.
Tror home är begränsad till en core.
32bit/64bit har bara med minneshanteringen att göra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-28 13:57

Home klarar då två kärnor iaf (kör core2duo på en laptop med XP home, ingen begränsning där).

Senast redigerat 2008-01-29 00:05
  • Medlem
  • 2008-01-28 17:12

Tackar för input!

Jag har XP Prof så den biten är väl inga bekymmer. Att XP fixar Quad är jag inte så oroligt för. Däremot hur Cubase 3.1 fixar det i den miljön känns inte lika säkert. Jag känner inget större sug att uppgradera till 4'an som det ser ut nu, dels för alla problem som är/varit och dels för att den inte har nåt som jag inte kan vara utan, utan vill leva med 3'an ett tag till. Dock känns det inte som Steinberg jobbar ihjäl sig med patchar till 3.x längre, vilket kanske är naturligt.

Bottom line är att jag inte vill köpa bort mig - igen- när jag ska uppgradera maskinparken. Är dessutom rätt trött på Steinbergs attityd så Sonar kommer allt närmare dag för dag.

/Mein

Man får installera en liten Windows Patch (glömt vad de heter egentligen) för att Windows skall kunna använda sig av flera kärnor korrekt.

Men snart kommer ju Service Pack 3 så då lär den ju vara med i den installationen.

Cubase 3.1 klarar flera kärnor utan gnöl.

Blir mumma med en sån dator iallafall

  • Medlem
  • 2008-01-28 22:39

Japp, tror det.
Ska testa en -> Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz / 1333MHz / 12MB <- tillsammans med lite andra skojiga grejor. Sitter just nu och kollar vilket moderkort som kan tänkas vara optimalt för musikbruk.

Ok, 3.1 är alltså ok. Skönt. Det var egentligen mitt största bekymmer tillsammans med oron att mitt RME-kort kommer att gnälla på PCI-E igen.

/Mein

1
Bevaka tråden