Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook och nätverk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-28 20:49

Vill minnas att jag läst nån tråd här om att ansluta Mac och PC i nätverk men hittar den inte så jag gör helt enkelt en ny.

Har en Macbook och en stationär PC, vill kunna flytta över filer från PCn till Macbooken men de hittar inte varandra i nätverket och jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag har testat att ansluta till PCn som en server men måste då fylla i användarnamn och lösenord, och ingen aning vad det är för anv.namn o lösen jag ska skriva in.

Macen är trådlöst ansluten till modemet men det ska ju inte spela nån roll, jag hittar ju PCn men kommer bara inte åt den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 11:48

Det var inte många svar du fått. Och jag kommer inte att hjälpa heller för att jag har exakt samma fråga. stationär PC, trådlöst ansluten Macbook, hittar PCn men vet inte vilka inloggningsuppgifter jag ska använda.

Jag behöver inte logga in på min PC (WXP). Alltså har jag ett enda konto och behöver inte fylla in något lösenord när jag slår datorn på.

Jag vilket inte heller vilket annvändarnamn jag har. Jag har testat med användarnamnet som jag kan finna under c:\Documents and Settings\[...] och det heter HP_Ägaren. När jag matar in användarnamnet i dialogrutan som poppar upp när jag ansluter till server från Mac och lämnar lösenordet blankt säger Macen att uppgifterna är inkorrekta.

Några förslag?

Mac OS X har inbyggd SBM-fildelning.

Gå in i Systeminställningar -> Delning och slå på "Fildelning". Klicka sedan på "Alternativ" och bocka för SMB-protokollet samt ange vilka användare det ska gälla.

Gå sedan till Systeminställningar -> Nätverk. Klicka "Avancerat" -> WINS och ställ in rätt workgroup.

Nu bör det fungera att ansluta från din pc. Gör det inte?

Ursprungligen av local:

Har en Macbook och en stationär PC, vill kunna flytta över filer från PCn till Macbooken men de hittar inte varandra i nätverket och jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag har testat att ansluta till PCn som en server men måste då fylla i användarnamn och lösenord, och ingen aning vad det är för anv.namn o lösen jag ska skriva in.

Ja, inte är det mitt i alla fall!

Har du prövat med den namn/lösen du använder för att logga in vanligtvis på din pc?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 14:21
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja, inte är det mitt i alla fall!

Har du prövat med den namn/lösen du använder för att logga in vanligtvis på din pc?

Tack för svaret, Marcus! Problemet är att varken jag (eller local förmodar jag) behöver logga in på PCn. Jag trycker på ON-knappen och Windows öppnas direkt utan att fråga något. Alltså använder jag inget lösenord. Användarnamnet är antagligen HP_Ägaren i mitt fall som jag beskrev ovan. Men när jag matar in det med blankt lösenord släpps jag inte in.

I och för sig gick jag via: Go>Anslut till server och angav mitt datornamn. Du beskriver lite annan procedur. Gjorde jag fel? Måste jag ändra systeminställnigarna först? Kör Leopard för resten.

Fråga den som installerade windows på din dator. Du måste väl ha ett lösenord (även på windows menar jag) även om du kör med automatisk inloggning.

Pröva annars att skapa ett nytt konto med kända användar- och lösenordsuppgifter. Pröva om det funkar att logga in på det.

Det jag beskrev är miljöinställningarna; alltså så måste din dator vara konfigurerad för att kunna hantera nätverket. Ska du ansluta går du, precis som du gjortde, Go -> Anslut till server och skriver SMB://xxx.xxx.x.x där x-en ska ersättas av din PCs IP-nummer.

IP-numret bör du hitta om du kollar inställningspanelen för nätverk i windows.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 22:43
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fråga den som installerade windows på din dator. Du måste väl ha ett lösenord (även på windows menar jag) även om du kör med automatisk inloggning.

Pröva annars att skapa ett nytt konto med kända användar- och lösenordsuppgifter. Pröva om det funkar att logga in på det.

Det jag beskrev är miljöinställningarna; alltså så måste din dator vara konfigurerad för att kunna hantera nätverket. Ska du ansluta går du, precis som du gjortde, Go -> Anslut till server och skriver SMB://xxx.xxx.x.x där x-en ska ersättas av din PCs IP-nummer.

IP-numret bör du hitta om du kollar inställningspanelen för nätverk i windows.

Windows fanns med på min dator när jag fick den. Efter det installerade jag om OSet ett par gånger. Angav inget lösenord under installationen och det gick genom utan problem. För resten har jag inte angivit något lösenord på min Mac heller och lider så länge inte av det.

Har undersökt lite och det visat sig att man inte kan logga in i Windows via nätverket om man angivit blankt lösenord. På WXP Pro finns det en workaround genom att editera Group Policies. På WXP HE (som jag har) verkar det vara kört.

Jag håller på att undersöka om det finns något hack för det med. Tycker nämligen att det är för jobbigt att logga in varena gång man startar datorn. Nu trycker jag på On-knappen och gör något annat under tiden maskinen startar. Nu måste jag komma tillbaka efter Windows laddats upp, fylla login uppgifterna och sedan vänta igen tills mina personliga inställningar laddas in. Huh... :-/

• Medlem
  • TÄBY
  • 2008-03-15 11:45

Att köra utan lösenord är mindre smart, visserligen kan det fungera vettigt i början men när du startar olika tjänster så kan du plötsligt öppna din dator på ett oväntat sätt. Som tur har en hel del tjänster dummy-filter som tydligen windows normalt har.

XP har en del konstigheter med cifs så får du inte igång det finns det utvägen att sätta lösenord i OSX och starta fjärrinloggning och sedan använda winscp på windowsburken.

1
Bevaka tråden