Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Signera pdf-dokument i Adobe Reader?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-28 21:58

Hej, sitter och försöker knäcka hur man gör för att signera pdf-dokument. Situationen är att jag har skrivit ett protokoll och gjort en pdf av det, som jag vill maila ut till justeringsmännen. De ska då i tur och ordning kunna applicera sin digitala signatur, spara och skicka tillbaka till mig, så är allt klart.

Fin tanke, och det hela funkar faktiskt när jag själv provar. Jag scannar in min underskrift, vektoriserar och sparar som pdf. Denna kan jag då använda och skapa ett "digital-ID", sedan trycker jag på "Sign" och leds via en liten wizard till att placera min sigge på rätt rad, snyggt och fint.

Problemet är bara att jag vill att signeringen ska funka för de som bara kör Adobe Reader (jag är den ende i kedjan som har Acrobat). Och det ska funka, Readern har denna funktionalitet, men det knäppa är att mitt protokoll, alltså pdf-filen som jag utgår ifrån, tappar signeringsrättigheterna när jag öppnar den i Reader. I Acrobat är den helt "öppen", säkerhetsnivån tillåter signering, men samma dokument i Reader tillåter inte signering. Och då är det ju stopp.

Någon som hamnat i samma återvändsgränd och löst saken?

Jädra frän funktion när den funkar, supersmidig!

  • Medlem
  • 2008-01-29 09:49

Det är inte ofta jag jobbar med signeringsfunktionen men om jag minns rätt så är det två saker att tänka på.

1 Gör ett signeringsfält med forumlärverktyget.
2 Aktivera möjligheterna att signera och fylla i formulär med Reader. Det ligger under Avancerat i menyraden.
Och tänk på att den möjlighetet bara finns i Acrobat 8

// Poul

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 09:56

Tack för svar. Problemet kanske kan bero på det där med signeringsfält, jag har kört utan hittills. Det funkar nämligen i Acrobat att plutta dit signaturen var som helst, men det kanske inte går i Reader.

Jag kan inte ens få fram Sign-knappen i Reader. När jag ska plocka fram den ur tools-menyn står det att den är "Only available when document rigths are enabled", och när jag tittar på mina document rights (i Reader) är inte signering tillåten. Det är den om man tittar i Acrobat, på samma dokument.

Men, som sagt, om jag bygger signeringsfält i Acrobat med formulärfunktionen kanske dokumentet tillåter signering även i Reader. Ska prova.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 13:09

Nu har jag fått reda på hur man gör. Man öppnar sitt dokument i Acrobat, väljer Advanced -> Enable user rights in Adobe Reader, och sparar dokumentet. Då kan man signera dokumentet i Reader också. Kan vara bra att veta.

1
Bevaka tråden